• trollmor79

Fertilitetsutredning

Är det någon mer här som håller på med en fertilitetsutredning?
    Jag och min man har under en längre tid försökt få barn utan att lyckas och vi längtar så mkt efter en graviditet. I somras kontaktade vi sjukvården för att få hjälp och i höstas kontaktade dom oss och vi påbörjade därmed vår utredning om barnlöshet.

Skulle vara skönt att få dela erfarenheter med andra i samma situation, kanske kan hjälpa och stötta varandra på vägens gång!?  :)

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • petit

Hej, jag har fått min första tid hos läkaren för utredning. Vad exakt frågar de på första mötet? undersökning?

• Lilla plopp kanin

Vid första mötet brukar läkaren fråga ang din mens, om du har regelbunden mens, om du varit gravid tidigare, om din partner gjort någon gravid, din vikt ev även om din mamma haft problem med att få barn. Oftast gör läkaren även en gynundersökning både av dig och din partner.

• trollmor79

Hej Petit!
    Precis som "Lilla plopp kanin" skriver frågar dom ang din mens, ev graviditeter och vikt men även tobak/alkoholvanor, sjukdomar och medicin. (Kan vara fler frågor som jag missar)
    Min man har lämnat spermaprov och jag ska nästa vecka genomgå en HSS = undersökning av passagen genom äggledare och livmoder.

Får jag fråga hur länge ni har försökt få barn?
    Är det ert första barn? 

• petit

tack för svaren! vi har en dotter sen mars -09. henne var det inga problem att få, första försöket efter p-pillerstopp. efter födseln så hade jag bara p-piller ett par månader, men slutade eftersom de påverkade mitt humör. brydde mig inte om att skaffa nåt annat, blev det syskon så blev det, men vi försökte inte aktivt förrän maj -10 att försöka få syskon. fått 3 st mf sen dess och i november plussade jag igen, som blev ett x som opererades ut i mellandagarna. äggledaren fick tas bort och jag är sjukskriven än, de fick göra både titthål och snitt... Kan säga att det var tusen gånger värre med x-et än mina mf Såg lilla hjärtat ligga där och picka så fint, det var ett levande foster för första gången, men det låg 3 ynka cm fel... 

• trollmor79

Tragisk historia, förstår att det måste vara väldigt jobbigt. Fruktansvärt att dessutom få se det lilla livet, det känns ju så hårt och orättvist. Jag hoppas du snart mår bättre igen så ni kan göra ett nytt försök till en förhoppningsvis lyckad graviditet.

Många styrkekramar! 

• Pionen

Hej!

Följs gärna åt. Står i kö för utredning än så länge.
    Någon som vet hur länge man kan få vänta?

• trollmor79

Hej Lilla80!
    Väntetiderna verkar skilja ganska mkt beroende på vart i vårt avlånga land du bor.
    Själv bor vi i Östergötland och vi vände oss till landstinget för hjälp och fick en tid efter bara 2 mån vilket jag förstått är ovanligt kort väntetid.
    Har hört att vätetiderna i Stockholm går uppåt  1-2 år och i Kalmar trakten omkring 6 mån.

• Pionen

Ok. Tack för svar!
    Vi bor i Kronobergs län och har väntat sedan 15 november, men jag är förberedd på lite väntan.

• Cbel

Hej hej! Hoppar in på denna tråd!
    Jag och min man startade vår provrörs
    befruktning hösten 2011.
    Vi är fullt friska efter utredning, men ändå har vi ej lyckats få till en bulle i ugnen... Vi har försökt på naturlig väg sedan 2009.
    Nåja, vi startade IVF i Linköping. Tog hormonsprutor och hela rubbet. Kände inget av sprutorna och det hela gick bra. Vid Äggplock fick de ut 14 äggblåsor varav 7 ägg och alla 7 blev befruktade( 3 st av toppkvalité.) 1 ägg återinfördes i mig och 2 har vi nu i frysen. Tyvärr så kom en klump ut 5 veckor senare och mensen var igång.... Rynkar på näsan Men vi var rätt inställda på det värsta! Tog en välbehövlig semester till Mexiko i november och sen var det ju jul o nyår med nära o kära! Nu väntar jag på min nästa mens, så vi kan försöka med försök 2. Införsel av fryst embryo. Det sägs att det är större chans att ägget fäster vid andra försöket, så vi får hålla tummarna helt enkelt! Önskar dgi och din man all lycka i kommande utredningar och försök!!! Let me know how it goes!!Solig

• Solrosen25

Hoppar in här jag också, vi har gjort våra utredningar = sambon är steril, men mig verkar det inte vara "fel" på. Jag var gravid för nästan 5 år sen i ett annat förhållande och det slutade med abort av olika anledningar.
    Vi ska förhoppningsvis prova med pergotime (tror jag det hette) och insemination i sommar/höst. Vi började utredningen förra våren och sattes då upp på väntelista för spermiedonation. Drygt 7mån har gått av väntetiden(minimum 1 år), förhoppningsvis "kör vi igång" om 4-5mån. Beroende på vad vi får veta angående fler barn (syskon till det/de vi hoppas bli gravida med i sommar) överväger vi att åka till danmark och försöka där, slipper då vänta nästan ett halvår tills vi får göra första försöket..det sliter på en att vänta, även om vi redan klarat av mer än vi (förhoppningsvis) har kvar..Vid andra läkarbesöket förra sommaren pratades det om IVF, men efter min HSS igår tyckte den nya läkaren att vi skulle börja med insemination istället..Ser fram emot våren och det som komma skall, även om jag gärna börjat redan nästa vecka när jag ska ha ÄL..  

• Mama C

Hoppar oxå in. Har precis påbörjat vår fert-utredning. Fick svar på sambons prov idag o de va lite glest med simmare :( Men skönt att det iaf finns, så det inte va dött lopp... Nu ska vi göra allt i vår makt för att vi ska bli gravida!!!

Svar på tråden Fertilitetsutredning