• Bellis83

Hur går man vidare?

Känner mig helt lost...

Sonen är 2 år. Han är van att kissa på både potta & toalett. Men säger aldrig till utan man får själv sätta honom där lite då & då. Tex "nu går vi & kissar, sen ska vi åka.."
    Han måste oftast sitta på toaletten om han ska bajsa vilket alltid sker på kvällen. Då kommer han däremot upp & säger till att han behöver bajsa.

Ibland kan han sätta sig på pottan om han är naken & pottan är i rummet där han är. Men så fort kalsonger åker på går det inte alls.

Hur gjorde ni sen? Hur kan man gå vidare?

• Svar på tråden Hur går man vidare?
  • vittra

Det där kommer automatiskt. Det är väl inget ovanligt att man behöver påminna? Så är nog de allra flesta barn, vi behöver fortfarande påminna vår 4-åring ibland trots att hon varit torr i evigheter, allra helst om man ska iväg. Du behöver inte "gå vidare". Han är ju jätteduktig, särskilt för att bara vara 2 år! Var stolt och kör på precis som ni gör

• vittra

Menar att du har lite väl höga krav på en 2-åring att han ska klara allt sådant själv redan.

• Snällspiken

Bellis83: Tycker att du ska vara glad och stolt över din duktiga son, och över dig själv! Var själv jätteambitiös med barn nummer ett, hon var helt blöjfri vid 1,5 års ålder. Nu med barn nummer två (en pojke) har jag helt släppt på alla ambitioner... stackars sonen får kissa i blöjan ett tag till för mamma orkar inte ta tag i saken. Än. 

• Bellis83
    vittra skrev 2012-01-09 22:39:08 följande:
    Menar att du har lite väl höga krav på en 2-åring att han ska klara allt sådant själv redan.
    Jo jag tycker han är jätteduktig. Tänker väl för mkt på vad man hör.. "min dotter är så duktig, inte en enda olycka på dagis.."
    Han säger ofta nej när man frågar om han behöver kissa men  det är nej till det mesta nu :P Tar med honom ändå lite då & då och oftast kissar han (om han behöver) eller så hämtar jag pottan om han är inne i  leken allt för mkt.

Får fortsätta göra som vi gör. Han gillar att ha kalsonger iaf så det är ju bra. Iaf om dom har lejon på :)
  • Bellis83
    Snällspiken skrev 2012-01-09 22:43:24 följande:
    Bellis83: Tycker att du ska vara glad och stolt över din duktiga son, och över dig själv! Var själv jätteambitiös med barn nummer ett, hon var helt blöjfri vid 1,5 års ålder. Nu med barn nummer två (en pojke) har jag helt släppt på alla ambitioner... stackars sonen får kissa i blöjan ett tag till för mamma orkar inte ta tag i saken. Än. 
    Kan tänka mig det, att man är mer ambitiös med ettan. Så blir väl inte lika med son nr 2, han är snart 1 år. Då började vi sätta stora sonen på pottan efter kvällsmaten & det dröjde inte länge förrän han började kissa.
  • vittra
    Snällspiken skrev 2012-01-09 22:43:24 följande:
    Stackars barn *ironi*

Vi fick höra en del från omgivningen att vi minsann inte skulle orka hålla på med dessa "dumheter" med andra barnet, men hon blev faktiskt torr ännu tidigare än första dottern. Vi började också potta tidigare (vi har kört EC från 6 veckors ålder med andra). För oss har det liksom blivit en så naturlig del i hela omvårdnaden av ett barn, det är inte jobbigare än att byta bajsblöjor, men jag antar att det sitter i att komma igång med det. Sedan flyter det oftast bara på, ja enligt min erfarenhet iaf.
  • vittra
    Bellis83 skrev 2012-01-10 10:18:59 följande:
    Jo jag tycker han är jätteduktig. Tänker väl för mkt på vad man hör.. "min dotter är så duktig, inte en enda olycka på dagis.."
    Han säger ofta nej när man frågar om han behöver kissa men  det är nej till det mesta nu :P Tar med honom ändå lite då & då och oftast kissar han (om han behöver) eller så hämtar jag pottan om han är inne i  leken allt för mkt.

Får fortsätta göra som vi gör. Han gillar att ha kalsonger iaf så det är ju bra. Iaf om dom har lejon på :)
    Det där med "inte en enda olycka" kanske man ska ta med en nypa salt? Det händer olyckor för alla barnen på dotterns förskola ibland, det hör då åtminstone inte till vanligheterna att ett barn aldrig råkar ut för det sedan de blivit blöjfria. Sedan är ju barn mer eller mindre känsliga för saker runt omkring (och för deras inre utveckling) det kan vara svårare att hinna med sig om man tex är mitt inne i lek. Det betyder inte att de skulle haft blöja... då är det ju kanon att göra som du och hämta pottan istället.
  • Snällspiken

Vittra: Kalas med andrabarnet som var ännu tidigare! Jag försökte köra hårt en helg när sonen var 19 månader, ingen blöja alls, men jag höll på att bli tokig. Där dottern hade kissat en gång i timmen eller mindre, så gick sonen och skvätte som en liten hundvalp var femte minut! Hela tiden dessa små skvättar, och efter ett tag struntade han i att kalsongerna var blöta. Dottern hatade våta trosor, bara det gjorde henne motiverad. Så lite annorlunda var det ju... Men nu hade han nog kunnat bli torr om jag inte hade varit så förbaskat trött av mig ;)

Svar på tråden Hur går man vidare?