• Anonym (tunga bröst?!!)

Tankar om bröstförminskning!

Jag har ont i ryggen. Mest över hela ryggen, precis nedanför behån, upp mellan skulderbladen och ut i axlarna/nacken men även ner i svanken, där känner jag mig mest stel. Det gör ont i princip hela tiden.

Sitter nu och funderar på att förminska brösten och skulle då vilja ha detta betalt av landstinget. Vad tror ni krävs?

Jag har problem i mitt yrke, där jag står hela dagarna, men det påverkar mig även psykiskt då jag blir på dåligt humör av värken...

Jag gör inga speciella ryggövningar men springer mycket och använder ordentliga behås.

Om man går till vårdcentralen och pratar om detta, vad tror ni de gör i ett första skede? Vad tror ni krävs för att få igenom en operation?

Hur kan man någonsin veta att värken beror på brösten?

• Svar på tråden Tankar om bröstförminskning!
  • HCortex

Hejsan. Jag gjorde en förminskning för ett par år sedan. Jag hade värk i nacke/ axlar och rygg pga brösten. Jag gick via vårdcentralen där jag fick remiss till kirurg. Det är sedan kirurgen som avgör om op är befogad eller inte. Jag hade stora bröst men inte enorma. Jag fick det beviljat relativt lätt och op bokades in tre månader fram i tiden. Är så glad över denna operation! Livet blev lättare på många vis. Både vad gäller värk och ork / självförtoende och hitta fina kläder/ underkläder/ baddräkt... Etc ( ilandsproblem) ;) mm. Börja med att kontakta vc, där slussar dom dig vidare. När du träffar läkaren så var noga med att berätta varför DU anser att en förminskning behövs. Berätta vad du tycker och hur du mår. Lycka till!

• Kiiwii

Jag kontaktade VC och min läkare och så kom jag dit, pratade om mina besvär och så mätte han för att se hur stora dem var och så får man inte ha ett BMI högre än 25. Jag hade då BMI på 27 och blev nekad men skulle få det godkänt om jag gick ner till ett BMI på 25. Men nu har jag lagt bröstförminskningen på is eftersom vi försöker göra en bebis och dem vill gärna att man föder barn först så man inte riskerar att förlora amningsförmågan och så förändras ju brösten en del under graviditet och amning så det kan vara bra att förminska dem efter...så jag ska göra det EFTER första barnet som förhoppningsvis blir till snart

Lycka till.

• Anonym (tunga bröst?!!)

Tack för era svar!
    Har ni sagt till läkaren på vc att ni vill ha en förminskning eller har det varit på deras initiativ? Hur har ni lagt fram det, har ni varit rakt igenom ärliga eller överdrivit en smula?

Gäller bmi max 25 överallt eller vart bor du marimekko86?

3 månader låter som en väldigt kort väntetid, har hört talas om flera år...

Vill så gärna bli av med skiten!!!

• Insatt

BMI max 25 gäller överallt för att få det betalt av landstinget, detta är även för patientens egen skull eftersom övervikt kan ge extra risk för komplikationer.

• HCortex

Jag var rak och tydlig med mina problem och med att det var en förminskning jag ville ha. Jag hade lite flyt med op väntetiden. Jag bor i en liten stad och kirurgen som utförde op kom till sjukhuset var tredje månad, så jag vart preliminär bokad till nästa gång han kom.

• Anonym

Precis den trådstart jag själv tänkte skriva! Jag frågade min svärmor (allmänläkare) om råd. Hon sa att jag skulle höra av mig till min husläkare och ta upp frågan om bröstförminskning själv. Hon tyckte också att jag skulle berätta då att det finns en vårdplan för det, där det står om alla uppgifter som krävs innan remissen skickas till kirurgen. Ändå har jag inte vågat ringa min husläkare... Så jag tänkte gå in och fråga här och då såg jag ditt inlägg. 

Jag har själv börjat att gå ner i vikt nu för att se om brösten kanske skulle hänga med ner. Det har dom inte än så länge, utan är precis lika stora som när mitt mått runtom var 10-15 cm större.

Vad min svärmor sa var att en bröstoperation inte kommer att lösa alla mina problem med rygg/nacke/axlar, men jag tänkter att det skulle vara skönt om jag åtminstone kunde ha sport-bh utan att få nackspärr. Att det kanske i alla fall minskar problemen.     

• fettofjant

hej! jag ringde VC och bokade en tid med en läkare, jag sa att jag ville prata om bröstförminskning (efter ett tips från min mamma som gjort samma OP i min ålder - hon vet att jag velat göra det sen tonåren men har alltid tänkt att de är onödigt innan man får barn:P) men jag fick en tid nån vecka senare i september 2010 iaf. jag berättade att jag hade ont och jobbigt och han ställde några "basic"frågor, dock mätte han aldrig brösten utan tittade bara på mej med kläder på typ.. men inga problem där, in med en remiss och i november fick jag träffa en plastikkirurg på NUS som mätte och vägde och ställde några frågor vad jag hade problem med mest, inga problem där heller och jag fick tid för OP i slutet på juni 2011 men dagen innan ringde dom och hade fått in ett akutfall så det blev uppskjutet till september, dock blev aldrig det av heller för lite tur i oturen jag blev gravid igen lite oplanerat i juli men dom sa åt mej att höra av mej ca 6 månader efter förlossningen. är i v28 nu. så om ett år till hoppas jag på att få en tid och få det gjort :) jag fick vänta nästan ett år från första samtalet till min OP-dag men jag tror de är för jag fött barn juni samma år som jag sökte, dock ammade jag inte och hade gått ner 38kilo (gick upp 30 då jag va gravid) när jag träffade plastikkirurgen i november så det sågs inte som ett problem bara de att dom ville att kroppen skulle återhämta sej lite innan operation.. sen tror jag väntetiden här är runt 6 månader hursom.

Svar på tråden Tankar om bröstförminskning!