• Stardust74

Bolltäcke?

Undrar lite över bolltäcke/kedjetäcke. Min son 10 år (adhd/tourettes) har så otroligt svårt att sova. Kan ett bolltäcke underlätta? Hur får man tag i det? BUP?

• Svar på tråden Bolltäcke?
  • Charlisen

Kan abslout hjälpa. Här i skåne får låna dem till barn genom regionen dvs barn och ungdoms hab/ BUP.

• Little Ms Chatterbox

Vi fick vårat på remiss från arbetsterapeuten (på bup som vi tillhörde då) till hjälpmedelscentralen. Först fick vi ett lånetäcke för att testa om det var något för sonen (han älskade från första stund) och efter utvärdering fick vi ett nytt täcke till honom. 

För några dagar sen har vi även testat med Circadin, Det kroppsegna bli-trött-på-kvällen-hormonet Melatonin i depottablett. För kort tid att yttra sig om något än. 

Han har även Atarax, som han sover bättre på, hade hoppas på att vi skulle kunna avsluta det om Melatonin funkar bra. 

Sen ger vi 2 kapslar MorEPA mini på kvällen. Det är Omega-3 och Omega-6. Han får även en kapsel med PlusEPA på morgonen, det gör att han klarar av dagen bättre. 

De här är de saker som vi har för att han ska kunna sova bra och vakna utvilad. Innan vi började med Omega tog det honom minst 2 timmar att somna varje kväll. När han började med Ataraxen hade han en svår period med mardrömmar och mycket ångest på kvällarna. Det är bättre nu med ångest men det kommer tillbaka om vi försöker fasa ut Atarax.  

• anne h

Mitt barn med ADHD/ADD har fått ett kedjetäcke, vilket lyft!
    Plötsligt sover hen så mkt bättre!! Rekommenderas verkligen att prova med ett sånt! 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • fru kreativ

Rekommenderas verkligen!! Vi fick låna ett av BUP under min sons utredning och för första ggn på 10 år somnade han inom en kvart från läggning! Jag var helt gråtfärdig, det var otroligt. Jag har ansökt om bidrag nu för att kunna köpa ett eget. Finns t.ex på www.komikapp.se

• Little Ms Chatterbox
    fru kreativ skrev 2012-01-12 12:53:12 följande:
    Rekommenderas verkligen!! Vi fick låna ett av BUP under min sons utredning och för första ggn på 10 år somnade han inom en kvart från läggning! Jag var helt gråtfärdig, det var otroligt. Jag har ansökt om bidrag nu för att kunna köpa ett eget. Finns t.ex på www.komikapp.se
    Men får du det inte av hjälpmedelscentralen? Det borde vara gratis till barn. Eller starkt rabatterat.
    Vi fick vårt från landsstinget.
    Jag tycker det är väldigt orättvist om ni ska behöva betala för det.  
  • fru kreativ

Har hört att många landsting bjuder på det, men icke här i Jämtland tyvärr . Söker bidrag från Majblommefonden.

• Little Ms Chatterbox
    fru kreativ skrev 2012-01-13 12:52:04 följande:
    Har hört att många landsting bjuder på det, men icke här i Jämtland tyvärr . Söker bidrag från Majblommefonden.
    Men va orättvist!  
    Så NPF-föräldrar ska få en extra börda ekonomiskt för deras barn redan är utsatta i samhället. Som om ni inte har nog med saker att göra än att ni måste sitta och ansöka om en massa saker också. 
    Glöm inte om ni får avslag hos majblomman att det finns andra fonder också att söka hos. Tex Lions. 
  • My opinion

Jag har hört om bolltäcken men undrar  om det finns några kriterier för om det är idé att testa eller om ni bara testade.

• Little Ms Chatterbox
    My opinion skrev 2012-01-14 11:04:42 följande:
    Jag har hört om bolltäcken men undrar  om det finns några kriterier för om det är idé att testa eller om ni bara testade.
    Bolltäcke är något som gör att man blir lugnare och på det sättet lättare kan somna men det gör även att man kan koncentrera sig bättre och inte känner lika mycket oro, ångest och aggressioner så om något av det passar in så borde det vara så det räcker för att få testa tycker jag. Det är inte bara de med NPF som har nytta av bolltäcke utan senildementa och gamla har nytta av det också.

En länk till hur det kom sig att vi testade bolltäcke
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40004422.html 
  • Stardust74

Jag ringde och frågade på BUP i vår stad- fick svaret att ingen visste vem som står för det- kommunen eller landstinget!? Blev förvånad över det svaret...kan inte tro att bara min son i denna stad har sömnsvårigheter!? Har tid hos läkaren snart så jag tar det med henne då tänkte jag. Jag tror att det kan hjälpa:)

• emmilou

Jag skulle varmt rekommendera KEDJETÄCKET! Det är lättare att hantera samt att det ser ut som ett vanligt täcke (inget stort och otympligt som ligger i sängen= ingen som behöver se att du har ett hjälpmedel i sängen!). Det går även att tvätta i vanlig maskin till skillnad från bolltäcket som man måste lämna i på kemtvätt. Det är även svalare för bolltäcket blir väldigt varmt. Jag är arbetsterapeut och har jobbat på habiliteringen. Detta är absolut vad jag skulle rekommendera. Även många föräldrar som är skilda som tycker det är "hallelujah!" för att det är så enkelt att ta med sig mellan föräldrar. Jag hörde även att 3/4 på BUP i Uppsala som fått kedjketäcket hade slutat med melatonin!

Svar på tråden Bolltäcke?