• yallayalla

Vilken hjälp har era barn med autism i skolan?

Jag har ganska dålig koll på vilken sorts hjälp min dotter har rätt till i skolan. Hon går i en vanlig grund skola, inlärningen är det inga problem med. Där emot är det svårt med kamratrelationer, det bli väldigt ofta konflikter. Hon (T) har en autism och adhd diagnos.
    Har alla rätt till elevassistent? Tänker då mest på raster och dom dagarna T är på fritids. Sköts sånt diskret isf? Så hon inte behöver känna sig utpekad? Hon skulle behöva hjälp med socialträning i skolan, är rädd för att skolgången ska bli jobbig för henne. Det märks redan nu att hon inte gillar skolan, säger att hon känner sig sjuk och inte har någon att leka med. Dessutom har hennes lilla syster nu börjar förskoleklass på samma skolan och så fort det är rast suger hon tag i henne. Lillasyster S har inte en chans att få vänner i klassen då storasyster T styr henne. 

Ska ringa rektorn och prata om ev insatts i skolan, men hade varit fint med lite tips inför detta!

Tack på förhand =) 
  • Svar på tråden Vilken hjälp har era barn med autism i skolan?
  • Flejsboden

jag vet inte hur det funkar när dom börjat skola, undrar själv det för våran dotter går på dagis och har diagnosen autism och har egen personal på heltid. även om det e två år kvar till skolan undrar jag också hur det blir då.

hade din dotter resurser på dagis?   

• yallayalla

Nej inga resurser, hon fick sin utredning klar nu i år. Det var faktiskt inte fören i förskoleklass som vi börja misstänka att det var något speciellt med henne. På dagis gick det ganska bra, hon höll sig lite på egen hand.

Hon fixar ju skolan okej, men just rasterna och den socialabiten jag är orolig för. Ringde rektorn idag och dom sätter inte in elevassistenter utan det är lärarna som ska hålla koll. Jag tycker inte att hon får den hjälpen hon behöver. Vet att den kommunen jag bor i drar in på hyst denna hjälpen, så allt handlar om pengar. Blir så frustrerad. 

Se till att få hjälp i godtid, om du ligger på så kanske det fixar sig för din tjej innan skolstarten. Eller om det finns någon skola för barn med autism?  

• cruz

Hej! Jag har en son med högfungerande autism som ska börja skolan till hösten. Han kommer att få två resurser som tillsammans ska motsvara heltid. En för fritids och en för själva skolan. Båda resurserna har autismkompetens och kommer dessutom få kontinuerlig utbildning. Sonens lärare går också en autismutbildning på autismcenter. Vi har förhandlat med både med barn och utbildningsförvaltningen och rektorn på skolan och alla tror att det kommer att bli en bra lösning för vår son. Min son har antagligen ett större behov av hjälp än din dotter och meningen är att alla barn ska få just det stöd som de behöver. Det finns barn med autism som inte behöver någon resusr i klassrummet, utan bara på fritids och rasterna. Det räcker inte med att säga att det är lärarens ansvar, för läraren har ingen möjlighet att lägga all sin tid på att hjälpa din dotter in i lekarna på rasterna. Det behövs en egen assisten till det. Rektorn bryter mot skolagen om han/hon inte kan ge din dotter rätt stöd. Jag var runt på fyra olika skolor innan jag valde skola till sonen och han blev lovad resurs/assistent av alla de rektorer som jag pratade med. Jag tycker det låter väldigt konstigt att rektorn nekar din dotter den sortens hjälp.

• Flejsboden

hej igen! fölåt att jag inte svarat.

förstår att det e frustrerande, och tyvärr skiljer sig ju hjälpen från kommun till kommun :(

vi har aldrig haft problem att få hjälp, vår dotter har väldigt svår autism med självskadebeteende och sömnstörning samt eventuellt en lättare utvecklingsstörning men hon e fortfarande för liten för att dom ska kolla det.
    hon fick sin diagnos redan när hon va 1 år och 10 månader. 

det finns ju särdagis men om man bara har diagnosen autism så ser dom att man går på kommunalt dagis med egen personal. och vi ville att hon skulle göra det också, dagis skickade in papper och det va inga problem att få personal, hon har samma personal hela tiden och en som jobbar på samma avdelning som en "andre" person ifall hon e sjuk eller borta.

jag förmodar att vi kommer få hjälp när hon börjar skolan också med tanke på att hon inte e självständigt på nånting eller klarar av att lämnas själv i nån situation.

hoppas att du får sen hjälpen du har rätt till för din dotter.              

• Mamma till tre kottar

Din dotter har, enligt skollagen, rätt till det stöd hon behöver. Skolan måste tydligt definiera hennes behov och sätta in åtgärder riktade mot dessa. Det ska finnas ett åtgärdsprogram och en pedagogisk kartläggning (som utreder alla hennes behov). Mer om detta hittar du på skolverkets hemsida.

• pcalma

Återkommer men skriver kort nu..
    Min dotter, 7,5 år, med autism, adhd mm går i vanlig klass med assistent.
    Lillebror börjar F-klass till hösten och kommer oxå få egen ass. Han har autism, adhd språkstörning

• miilo

Det tycks verkligen vara olika gällande resurser beroende på kommun...
    Där vi bor lägger inte kommunen många kronor på detta:/ Har fått bråka som bara den för att få en halvtidstjänst om ens det för min son med diagnosen autism. Fastän de vet vad han kräver så sätts ändå inte resurserna in, känns ibland rätt hopplöst. Min ständiga oro är hur sjutton han ska klara av betygsnivån i 4an:s

• Ronica
    miilo skrev 2012-01-25 21:16:24 följande:
    Det tycks verkligen vara olika gällande resurser beroende på kommun...
    Där vi bor lägger inte kommunen många kronor på detta:/ Har fått bråka som bara den för att få en halvtidstjänst om ens det för min son med diagnosen autism. Fastän de vet vad han kräver så sätts ändå inte resurserna in, känns ibland rätt hopplöst. Min ständiga oro är hur sjutton han ska klara av betygsnivån i 4an:s
    Men då bryter kommunen mot lagen! Om ditt barn behöver resurs för att klara skolan så ska hon ha det!  Precis som mamman här nedan skriver:
    Mamma till tre kottar skrev 2012-01-12 20:30:50 följande:
    Din dotter har, enligt skollagen, rätt till det stöd hon behöver. Skolan måste tydligt definiera hennes behov och sätta in åtgärder riktade mot dessa. Det ska finnas ett åtgärdsprogram och en pedagogisk kartläggning (som utreder alla hennes behov). Mer om detta hittar du på skolverkets hemsida.
    Gå på hårt och kräv vad ditt barn har rätt till. Godta inte att det inte finns pengar. Lycka till!
  • miilo
    Ronica skrev 2012-02-01 09:58:54 följande:
    Men då bryter kommunen mot lagen! Om ditt barn behöver resurs för att klara skolan så ska hon ha det!  Precis som mamman här nedan skriver:

Gå på hårt och kräv vad ditt barn har rätt till. Godta inte att det inte finns pengar. Lycka till!
    Tack för råden:) Det jag inte riktigt förstår dock är att ärendet har varit uppe hos kommunen men de anser att det inte behövs några extra resurser för honom, trots läkarintyg. Vart går man vidare om inte kommunen agerar??
  • Mamma till fyra kottar
    miilo skrev 2012-02-01 19:41:07 följande:
    Tack för råden:) Det jag inte riktigt förstår dock är att ärendet har varit uppe hos kommunen men de anser att det inte behövs några extra resurser för honom, trots läkarintyg. Vart går man vidare om inte kommunen agerar??

Anmäl till skolinspektionen.
  • Ronica
    Mamma till fyra kottar skrev 2012-02-01 20:22:13 följande:
    Anmäl till skolinspektionen.
    Exakt!!!!!
  • cruz

Jag säger samma sak: skolinspektionen.

• miilo
    zelia skrev 2012-02-01 22:40:33 följande:
    Jag säger samma sak: skolinspektionen.
    aha så det är via dem man ska fortsätta alltså... Satt precis och försökte klura ut hur jag skulle gå vidare med detta. Försökt få skolan att inse att han behöver en assistent på heltid men något sådant är inte aktuellt enligt dem. Fastän de VET att han i princip inte får något gjort under lektionerna de dagar han inte har sin extra resurs där. Man blir så förtvivlad som föräldrar när man är så här maktlös:(
  • Ronica
    miilo skrev 2012-02-02 19:46:27 följande:
    aha så det är via dem man ska fortsätta alltså... Satt precis och försökte klura ut hur jag skulle gå vidare med detta. Försökt få skolan att inse att han behöver en assistent på heltid men något sådant är inte aktuellt enligt dem. Fastän de VET att han i princip inte får något gjort under lektionerna de dagar han inte har sin extra resurs där. Man blir så förtvivlad som föräldrar när man är så här maktlös:(
    Om du informerar massmedia blir det fart ska du se. Då får han all hjälp han behöver. Tro mig :)
  • mammamu1
    Ronica skrev 2012-02-02 22:01:34 följande:
    Om du informerar massmedia blir det fart ska du se. Då får han all hjälp han behöver. Tro mig :)
    Jag håller med ovanstående:)
    Väntar själv på besked inför min 6-årige, autistiske sons skolstart nästa vecka..dvs om o i vilken omfattning han ska få resurs. Han börjar alltså i 1:an o det känns lite pirrigt, men jag är inte rädd att bråka/anmäla kommunen om han inte får rätt hjälp. O vad man har hört är massmedia ett bra vapen i många fall!
Svar på tråden Vilken hjälp har era barn med autism i skolan?