• GossarnasMor

Har du gjort en Ögon laser och kan svara på mina frågor ?

Går och funderar på detta med att korrigera synen med Ögonlaser. Är väldigt trött på mina linser som jag har haft i snart 20 år, har glasögon med som jag skiftar mellan.Är runt de 40 nu och ska det göras ska det ju göras nu, eller är jag redan för gammal...
    Jag ser inte så jättedåligt ändå ( -3,25vä -2,75 hö) har även ett mindre brytningsfel men kan inte använda linser för brytningsfel då jag ser dubbelt.

Detta är verkligen en stor djungel och jag känner att jag måste ha mer kött på benen innan jag gör något mer. 
    Vad är det för "flik" som skärs upp i ögat och som sedan inte läks igen?
    Vad betyder "no cut" metoden?
    Hur kan det vara så stora prisskillander? 
    Någon som rest utomlands och korrigerat sina ögon?

Vilken metod gjorde ni och varför?
    Hur ser ni idag efter er operation och hur länge sedan var det ni gjorde den?
    Hur långt efter operationen såg ni suddigt?
    Hur upplevde ni själva operationen, obehalig, smärtsam eller snabb och lätt?
    Vilket företag rekommenderar ni och vilket rekommenderar ni INTE?

Är det värt pengarna?          
    Vilka frågor ska jag ställa till företagen?      

• Svar på tråden Har du gjort en Ögon laser och kan svara på mina frågor ?
  • Trebarnsmamman

Gå in på Memiras hemsida, där står mycket information om de olika behandlingarna.
    Jag gjorde en ögonlaser februari 2011, en FS LASIK.
    Jag var närsynt och detta är det bästa jag gjort! Det kostade 35 000, behandlingen var smärtfri för man får bedövningsdroppar i ögonen före.
    Man får såklart inte köra bil hem efteråt och man ska blunda några timmar efter.
    Jag gjorde operationen kl 14 på eftermiddagen och på kvällen tittade jag på TV! Man ser lite suddigt typ mjölkdimma ca 3 dagar men man kan köra bil dagen efter op.
    Detta är efter FS LASIK operationen för den är lite skonsammare än LASEK.
    Jag var även lite torr i ögonen ca 1 månad efter men det försvann, man får ögondroppar kostnadsfritt av memira.
    Man går på några återbesök och kollar så allt läkt som det ska.
    Jag har perfekt syn nu utan några som helst besvär.
    Jag ångrar ingenting! LYCKA TILL!

• Cia o krabaten

TS: Tänk efter noga vad du vill åstadkomma med din operation.
    Nu har jag inte gjort ngn men är optiker och sett en del. (dock skolar jag om mig nu så jag har inget egenintresse i branschen längre )

Den största nackdelen du har är att du är lite äldre.
    Efter 40-45 börjar man förutom närsyntheten få ålderssynthet.
    Det innebär att linsen i ögat inte kan ackommodera som förr och man får svårt att läsa. Det är därför så många behöver läsglasögon.
    Detta är väldigt svårt att komma ifrån när man gör synfelskirurgi.
    Antingen kan man göra så att du ser bra på långt håll, men då behöver du fortfarande läsglasögon på nära håll. Eller så får man försöka med ICL, en kontaktlins som sätts utanpå den egna linsen i ögat som kan korrigera både långt och nära.. Detta funkar dessutom väldigt olika bra för folk.
    Eller så gör man medvetet s.k. monovision där man korrigerar ena ögat för långt håll och andra för nära håll. (Inte alla som trivs med heller)

Fördelen du har med just ditt synfel är att -2,5/-3 är precis den styrkan som passar bäst för att läsa med.
    Du märker ju att om du är utan linser så ser du väldigt bra på normalt läsavstånd.
    Detta innebär att du lätt kan ha enbart glasögon på långt håll och sedan läsa utan,  alt monovision som ovan dvs ha en lins för långt håll och ett öga för läsning utan lins. (kanske med svagare lins såhär i början)

Något annat man ska ha i åtanke är att det alltid är en operation och det KAN gå fel och man KAN få bieffekter som ljusspridning och ärr och inte helt 100% syn, men godkänt för att köra bil brukar vara det de "garanterar".

Tycker absolut att det är värt att verkligen tänka efter med tanke på ålder och synfel.
    Hade du varit 25 och haft -5 hade jag sagt  kö på!
    (Var själv på Memira med min man för att ev göra en op för 5år sen, men han hade för tunna hornhinnor)
    Boka in ett besök på Memira, kostar väl en 300:- om ngt alls och fråga och kolla hur de tänkt lösa åldersseendet åt dig osv.

• Catbride

Man gör inte en ICL för att korrigera presbyopi (ålderssynthet) utan en RLE, dvs man byter ut hela den befintliga linsen i ögat mot en multifokal lins. Att göra det vid 40 års ålder är lite för ungt. Gör du en laser nu så är du förhoppningsvis glasögonfri i max 4-5 år innan du behöver läsglas, troligtvis ännu mindre. Läs på hemsidorna vad de olika ingreppen innebär, och stressa inte. Du blir inte "för gammal" för en behandling.

• GossarnasMor

Tack för alla svar! Ska läsa på mer om detta då jag är mycket intresserad men vill inte göra något förhastat utan skyndar lite långsamt istället.

Svar på tråden Har du gjort en Ögon laser och kan svara på mina frågor ?