• Anonym (nu går jag)

Vad har man råd att betala i hyra?

Efter 26 år och fyra barn lämnar jag vår relation och flyttar ut. Huset var hans när vi flyttade ihop i mitten på 80-talet så det är han som ska bo kvar.

Just nu letar jag lägenhet. Jag bor i en liten/mellanstor stad så det är inte skyhöga hyror men jag känner mig osäker på vad jag har råd med.

Min bruttolön är knappt 30 000 i månaden och jag får väl behålla knappt 20 000 cirka. Visst borde jag klara en hyra på 6500-7000 kr? Eller blir det för lite över till annat? Jag har ett barn med mig när jag flyttar, de tre övriga är vuxna och bor i egna lägenheter. Jag räknar inte med att få bostadsbidrag, det är väl mest om man tjänar väldigt lite.
    Jag tar gärna emot goda råd eftersom jag i princip flyttade från studentlägenhet till hus en gång i tiden och huset nu är betalt och  utan lån så vi har haft det bra ekonomiskt några år.

Jag hyser inga tvivel om att jag gör rätt så läget är helt okej, jag är bara fundersam på vilken hyresnivå jag klarar av.

• Svar på tråden Vad har man råd att betala i hyra?
  • LilaRos

Jag och min sambo har tillsammans in i snitt 20 000 efter skatt och klarar en hyra på 6700:-.

Vår son är 2 år och kostar inte så mycket än, vi har ingen bil.

"lyxen" vi har utöver fack, försäkringar etc är
    Hemtelefon
    Digitaltv 8 favoriter
    Varsin mobil på avbetalning
    Bredband small

Vi går runt, absolut men inget överflöd någon stanns.

• Anonym (gemma)

Jadå, jag tror att du klarar hyresnivå på 7000 kr.

• LilaRos

Förresten, vet att det finns bolag här iaf som säger att inkomsten ska vara 4 gånger hyran. Det kan kanske vara till hjälp att tänka så.

• Anonym

Jag tror inte att du får bostadsbidrag med den inkomsten.

• Anonym

Jaa.. Jag, med ett barn, har över ca 5000 efter hyran är betald, men då får jag bb på 2000 kr i månaden. Så med 13000 över bör det inte vara något problem, beroende på hur det ser ut i övrigt med avstånd, bil?, övriga utgifter (kanske något man kan avstå?). Vi har inte råd med en massa tv-kanaler eller tidningar t.ex. eftersom vi är beroende av bil. Man får prioritera.
    Söka bostadsbidrag går ju alltid, det värsta som händer är att man får avslag. Gå in på försäkringskassans hemsida och "räkna ut ditt bostadsbidrag" eller nåt. Då ser man ungefär hur man ligger till.

Lycka till med ditt nya liv! 

• Anonym

Det låter rimligt att du ska klara den hyran. Men jag funderar på inkomsten, om du har nästan 30´ brutto borde du få ut över 20´ netto. Jag fick ut ganska exakt 20´ när jag hade 26800kr brutto. Brukar du få tillbaka på skatten? I så fall, och om du vill ha lite mer pengar löpande och mindre tillbaka på skatten, kan det vara värt att kolla om din arbetsgivare betalar in för mycket i skatt.

• Anonym (nu går jag)

Nej, jag brukar inte få tillbaka pengar på skatten, har snarare varit tvärtom nått år, och jag bor iochförsig  i en av de tio kommuner i landet med högst kommunalskatt...Fackavgiften dras också från lönen.

Jag tänker försöka klara mig utan bil till en början iallafall.

Ett barnbidrag borde jag kunna räkna med också eftersom det alltid har varit jag som köpt alla kläder mm åt sonen.  I övrigt har jag inte hunnit sätta mig in i reglerna för vad som gäller beroende på var barnet bor mest. Vi tänker vara flexibla och låta honom känna in var han vill bo,  men jag gissar att det kommer att bli mest hos mig. Vi kommer inte att bo särskilt långt ifrån varann, dock inte på gångavstånd.

• Anonym (?)

Även om huset är hans har du väl varit med och betalat? Då bör du få kompensation för det.

Jag har en hyra på 6100 och en inkomst efter skatt på 13100, inget bostadsbidrag (pga felaktiga utbetalningar innan betalar jag tillbaka med det, annars skulle jag ha haft 1500 till) dock barnbidrag och underhåll på totalt 4796 alltså totalt in 17 896 oh jag klarar mig bra.

• Anonym (nu går jag)

Tack alla, då ser det ju ut som att jag borde klara mig enligt vad ni berättar.
    Och när jag tittar tillbaka i mina lönebesked så har jag kanske snarare 21 000 netto.

Och nej Anonym, tyvärr kan jag inte få någon del av husets värde eftersom vi är sambos och huset var hans redan innan.

Det känns lite surt eftersom det nu är fullt betalt, utan lån, och han med andra ord kan bo i princip gratis.
    Vi har haft gemensam ekonomi och visst har han bekostat mycket till huset från intäkter han har av en del skog som han äger till fastigheten, men å andra sidan har jag alltid tjänat mer än han och lagt in, t ex de senaste åren, minst 6000 mer än han i månaden i vår gemensamma kassa eftersom jag alltid har haft bättre lön.

Så ja visst lite surt är det, men jag tänker inte lägga nån energi på det; det skulle bara skada mig själv. 
     Jag tror det bästa för mig är att flytta ut, fortsätta jobba på med ett jobb jag älskar och fortsätta leva ett lyckligt liv och inte kännna bitterhet över en sån sak.

• Anonym (?)
    Anonym (nu går jag) skrev 2012-01-10 11:47:51 följande:
    Tack alla, då ser det ju ut som att jag borde klara mig enligt vad ni berättar.
    Och när jag tittar tillbaka i mina lönebesked så har jag kanske snarare 21 000 netto.

Och nej Anonym, tyvärr kan jag inte få någon del av husets värde eftersom vi är sambos och huset var hans redan innan.

Det känns lite surt eftersom det nu är fullt betalt, utan lån, och han med andra ord kan bo i princip gratis.
    Vi har haft gemensam ekonomi och visst har han bekostat mycket till huset från intäkter han har av en del skog som han äger till fastigheten, men å andra sidan har jag alltid tjänat mer än han och lagt in, t ex de senaste åren, minst 6000 mer än han i månaden i vår gemensamma kassa eftersom jag alltid har haft bättre lön.

Så ja visst lite surt är det, men jag tänker inte lägga nån energi på det; det skulle bara skada mig själv. 
     Jag tror det bästa för mig är att flytta ut, fortsätta jobba på med ett jobb jag älskar och fortsätta leva ett lyckligt liv och inte kännna bitterhet över en sån sak.
    Drygt. Ni skulle alltså ha haft ett eget avtal er emellan alt att du bara betalt din del av löpande kostnader som el etc. Men det är lätt att vara efterklok. Iaf så kommer du nog att klara den hyran, frågan är ju om du VILL betala så mycket
  • Dohgon

tror man brukar säga ca max 1/3 av lönen till hyra. vi har nu inkomst på ca 20 och hyra och el på totalt 8500-9000 per månad. vi lever på lite för dyr hyra, men är föräldralediga så kommer bli bättre snart. men inte mer än 1/3 skulle jag säga.

Svar på tråden Vad har man råd att betala i hyra?