• Anonym

Bra dagis med svensk talande personal i Upplands Väsby?

Jag visste inte alls vart jag skulle placera tråden, Men lägger den här då jag kan vara anonym. 

Den här tråden riktar sig mot er som bor i Upplands Väsby eller är kunniga om kommunen. 

Jag och min man och våra två barn ska flytta till Upplands Väsby, har stått i kö för ett första hands kontrakt nu i 3 år och nu äntligen ska vi få skriva kontrakt! :) Jätte glada för det!

Men jag behöver hjälp att hitta ett bra dagis i närheten utav där vi ska bo, Lindhemsvägen. Jag vill såklart ha ett bra dagis med bra SVENSK talande personal. Just nu går barnen på ett dagis med hälften svensk personal och hälften förstår man knappt vad dom säger.
    Självklart får personalen vara utlänsk, det är inte nationaliteten det handlar om, utan om språket, Jag vill kunna kommunicera med personalen på ett bra sätt och att mina barn ska kunna förstå pedagogerna.

Någon som vet någon bra förskola OCH Skola, som kommr bli aktuellt i höst.          

• Svar på tråden Bra dagis med svensk talande personal i Upplands Väsby?
  • Anonym (Nalle)
    Anonym skrev 2012-01-10 11:22:40 följande:
    Jag visste inte alls vart jag skulle placera tråden, Men lägger den här då jag kan vara anonym. 

Den här tråden riktar sig mot er som bor i Upplands Väsby eller är kunniga om kommunen. 

Jag och min man och våra två barn ska flytta till Upplands Väsby, har stått i kö för ett första hands kontrakt nu i 3 år och nu äntligen ska vi få skriva kontrakt! :) Jätte glada för det!

Men jag behöver hjälp att hitta ett bra dagis i närheten utav där vi ska bo, Lindhemsvägen. Jag vill såklart ha ett bra dagis med bra SVENSK talande personal. Just nu går barnen på ett dagis med hälften svensk personal och hälften förstår man knappt vad dom säger.
    Självklart får personalen vara utlänsk, det är inte nationaliteten det handlar om, utan om språket, Jag vill kunna kommunicera med personalen på ett bra sätt och att mina barn ska kunna förstå pedagogerna.

Hej!

Jag är helt Svensk, skulle börja utbilda mig till barnskötare men jag avvek efter förta dagen. Vi var 25 personer varav att jag var ensam svensk. 5 bar burka och 8 st hade sjal. Jag är inte rasist men jag blir orolig för framtiden inom barnomsorgen. Det var jag och 2 till som skulle ta studielån för denna utbildning de andra hade fått denna utbildning med bidrag. 
    Snart är det väl ett minne blott med svensktalande personal.

Lycka till!
  • Anonym (stum?)

Har det tidigare arbetat stum personal på förskolan? Eftersom du skriver att du vill ha talande personal?

• Anonym (Kajsa Kavat)
    Anonym (Nalle) skrev 2012-01-10 12:59:35 följande:
    Hej!

Jag är helt Svensk, skulle börja utbilda mig till barnskötare men jag avvek efter förta dagen. Vi var 25 personer varav att jag var ensam svensk. 5 bar burka och 8 st hade sjal. Jag är inte rasist men jag blir orolig för framtiden inom barnomsorgen. Det var jag och 2 till som skulle ta studielån för denna utbildning de andra hade fått denna utbildning med bidrag. 

Lycka till!

Snabbt  jobbat!

Du avvek efter första dagen, men på denna dag hann du ta reda på att du var den enda med svenskt medborgarskap där, och studiefinancieringen för alla. 

Varför är du orolig för barnomsorgens framtid?

Varför tror du att det snart inte finns personal som talar det nationella språket ?

• Anonym (Kajsa Kavat)
    Anonym skrev 2012-01-10 11:22:40 följande:

Vilka omåttliga krav – personal som både är svensk och kan tala !

• Anonym

TS, har du själv svenska som första språk? Eller är det för att du vill att barnen ska få öva mera svenska som du vill att de ska ha Svensktalande personal? Jag kan förstå om det är så att ni pratar ex engelska hemma å vill att barnen ska få mer svenska i vardagen, annars ser jag inte problemet.

• olleolle

Det är väl bara bra om alla pratar arabiska?
    Det är lika bra att ni anpassar er redan nu, för om 50 år kommer mer än hälften prata det.

• UlletGullet
    olleolle skrev 2012-01-10 13:48:49 följande:
    Det är väl bara bra om alla pratar arabiska?
    Det är lika bra att ni anpassar er redan nu, för om 50 år kommer mer än hälften prata det.
    Troligt. Eller då inte. Islamofobin får ju ta slut någonstans, helst innan den ens börjat!
  • Anonym
    Anonym (Nalle) skrev 2012-01-10 12:59:35 följande:
    Hej!

Lycka till!

Jag är inte heller rasist, Men jag tycker att om man jobbar med små barn som inte börjat prata än, eller är i början av sin språk utveckling så tycker jag att dom ska få lära sig prata "ren" svenska. Jag personligen anser det vara viktigt för min barn, sen får ju självklart var och en tycka och tänka som dom vill :)

Jag är inte orolig för framtiden, men jag vill bara att mina barn ska ha personal runt sig om dagarna som kan svenska. :) 
  • Anonym
    Anonym (Kajsa Kavat) skrev 2012-01-10 13:45:16 följande:

Vilka omåttliga krav – personal som både är svensk och kan tala !

Oj vad många som har läs svårigheter på den här sajten ;) Jag skiter blankt i om personalen är svensk, dom får gärna gärna burka om så är fallet, bara dom kan svenska.. Jag tycker inte det är mer än rätt att dom ska kunna kommunicera på ett bra sätt med mina barn. Min minsta har tex inte börjat prata än och då anser JAG det vara väldigt viktigt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-10 13:47:21 följande:
    TS, har du själv svenska som första språk? Eller är det för att du vill att barnen ska få öva mera svenska som du vill att de ska ha Svensktalande personal? Jag kan förstå om det är så att ni pratar ex engelska hemma å vill att barnen ska få mer svenska i vardagen, annars ser jag inte problemet.

Ja, både jag och min man och alla i våra släkter har svenska som modersmål och är hel svenskar. Men jag tycker fortfarande att det är viktigt att det är svensk talande personal. Sen är det som sagt skit samma om dom så är ifrån sverige eller något arabland eller whatever :)
Svar på tråden Bra dagis med svensk talande personal i Upplands Väsby?