• Anonym (Vanskapt?)

Jag får inte till det med menskoppen.

Jag har tidigare använt Diva cup med gott resultat, lite läckage men oftast för att den var full eller slarvig insättning. Nu har jag köpt en stor Yuuki eftersom jag är drygt 30 och fött två barn. Jag får det inte att fungera trots att jag nu under tre mensperioder provat alla möjliga vis. Antingen så känns det som om den faller ur, jag känner den hela tiden då i öppningen eller så hittar jag den på tok för långt in. Jag har klippt av hela piggen eftersom den störde hur jag än satt den. Jag börjar tröttna eftersom jag hela tiden får använda binda eftersom läckaget är så stort och jag har fått tvätta otaliga byxor nu.

Kan jag ha fått en insida som inte gillar menskopp eller vad har ni för tips? Jag har givetvis provat alla tips som finns på försäljarens hemsida.

• Svar på tråden Jag får inte till det med menskoppen.
  • Lexikon

Det är inte som så att den är för stor då? Jag har visserligen bara bytt storlek på min Mooncup sedan jag fick barn, men egentligen tror jag att jag hade kunnat behålla samma som tidigare bara jag inte hade slarvat bort den under graviditeten. Har du kvar din gamla och kan testa?

Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
  • Anonym (Vanskapt?)

Ja, kan den vara för stor? Jag ska se om jag har kvar min gamla Diva eller om jag köper en ny. Jag har faktiskt inte tänkt tanken eftersom den snarare vill åka upp eller ner. Kanske ska prova på den lilla Yuukin då.

• Lexikon

Jag behöver dock ha min betydligt högre upp än vad alla beskrivningar säger, ungefär som en tampong. Den sätter sig liksom där av sig själv. Lite pilligare att få ut, annars så funkar det fint. Längre ner så läcker den.

menskoppen.se så står det även att vissa kan behöva ha den längre in eftersom allas muskler funkar olika. 

• Anonym (Vanskapt?)

Plötsligt idag så har den fixat att hålla varenda droppe inomhus. Jag kanske bara behövde hota med att byta ut den. Jag fortsätter med mina försök.

• menskoppen

Hej!

Yuukin är stor – en av de största som finns.

Jag kan själv använda den bara under de dagar som jag blöder som mest.

Under de mest intensiva mensdagarna är hela slidan anpassad för att kroppen ska stöta ut ägget/blödningen (det som är själva orsaken till att vi har mens).
    När hela kroppen samverkar och ställer om för att stöta ut ägget ur kroppen, så blir hela slidan slappare än vanligt, livmodertappen sänks och allt är förutsättningar för att blödningen lättare ska passera ut ur kroppen.

I början och slutet av mens så är slidans muskler sammandragna och fasta – normaltillståndet, liksom.

Under de första och sista dagarna kan det vara svårt att ens få in en stor kopp, medan det kanske går bra under de mer intensiva dagarna när allt ska ut. 

Så kanske kan du använda din första kopp strax innan mens (så att du har skydd när du vet att den är på g) och även i slutet, när slidan börjar gå tillbaka i normalläge?

Lilla Yuuki är sannolikt lika stor som din Diva (om du hade en liten Diva). Det är ganska stor skillnad på den lilla och stora Yuuki. 

Hälsn
    Annelie

• Anonym (Vanskapt?)

Min nya taktik som hållit i flera dagar nu, är att jag "fäller ut" den mycket tidigare. Jag för bara in den C-formade koppen med C <-- bakåt så att säga, precis så att kanten är inomhus. Sen fäller jag ut den och trycker in den långt in. Allt känns lite långt in och lite väl bryskt men det verkar funka. Jag provar en mensperiod till.

• Lexikon
    Anonym (Vanskapt?) skrev 2012-01-14 23:05:29 följande:
    Min nya taktik som hållit i flera dagar nu, är att jag "fäller ut" den mycket tidigare. Jag för bara in den C-formade koppen med C <-- bakåt så att säga, precis så att kanten är inomhus. Sen fäller jag ut den och trycker in den långt in. Allt känns lite långt in och lite väl bryskt men det verkar funka. Jag provar en mensperiod till.
    Jo, lite så gör nog jag också. Har aldrig någonsin lyckats med konststycket att vrida på den. Dock behöver jag alltid ha ett trosskydd som jag byter varje dag för det kommer nästan alltid pyttelite utanför. Men jämfört med flera bindor OCH tamponger samtidigt per dag så är ett trosskydd en fantastisk framgång.
  • Anonym

Jag hade samma problem med min kopp. Jag använder Meluna L.

Men sen insåg jag att jag satte in den fel och nu funkar den (jag vecklade ut den tidigare och sen tryckte lite). Dock så har jag trosskydd för när man har kissat och tagit ut den finns det ju alltid lite kvar som rinner ut.  I början och precis i slutet av mensen så kör jag antingen med en Medium-kopp eller utan (om det bara är en färgad flytning)

Jag skulle aldrig någonsin vilja byta ut menskoppen och gå tillbaka till tampong

• Mylla

Jag hade ungefär samma problem ett tag efter min andra graviditet, men det gick över. Jag tror jag var tillfälligt förändrad i formen. Nu funkar det lika bra som innan.

• Lexikon

En liten fundering; jag fyller min kopp väldigt fort och behöver tömma var 4:e timma på dagen för att den inte ska läcka. Däremot på natten så måste jag använda nattbinda plus menskoppen, på morgonen är den full plus att det är fullt "ovanför" också, samt bindan är det också.

Innan jag fick barn var det precis att jag fyllde koppen på natten, men detta nu är helt galet. Visst handlar det bara om två dagar som är såhär, men det är fortfarande jobbigt. Finns det något jag kan göra som minskar blödningen?  

• Anonym
    Lexikon skrev 2012-01-18 11:31:55 följande:
    En liten fundering; jag fyller min kopp väldigt fort och behöver tömma var 4:e timma på dagen för att den inte ska läcka. Däremot på natten så måste jag använda nattbinda plus menskoppen, på morgonen är den full plus att det är fullt "ovanför" också, samt bindan är det också.

Innan jag fick barn var det precis att jag fyllde koppen på natten, men detta nu är helt galet. Visst handlar det bara om två dagar som är såhär, men det är fortfarande jobbigt. Finns det något jag kan göra som minskar blödningen?  
    Cyklo-F

Jag fick jätteriklig mens efter jag fått barn. Måste ta Cyklo-F 1-2 dagar under cykeln för att kunna leva normalt.
  • Anonym (Vanskapt?)

Jag har också en rikligare blödning nu än innan och vad jag kan se på mönstret så är det mer varannan gång. Är det någon mer som mensen är olika på? Jag vet precis vad jag har att vänta mig beroende på vilken äggstock det är typ. Under den rikligare blödningen fyller jag lätt upp min stora Yuuki till toppen plus lite utanför, ungefär natt nummer 2 och 3.Tilläggas skall att jag förut vaknade på natten vid 02.00-snåret och hade blött igenom största tampongen och en nattbinda så Yuukin håller måttet :D

Svar på tråden Jag får inte till det med menskoppen.