• adrenalin

Sätta ut tavlor utan spik. Var hitta?

Vi har betongväggar i vardagsrummet och jag vill ogärna hålla på och borra och förstöra när jag lika gärna skulle kunna sätta upp tavlorna med något dubbelhäftande.

Men jag vet inte var jag får tag i något bra? Det bästa vore ju om det vore gjort för tavlor, men jag hittar ingenstans!! :(

Nån som vet var man kan få tag i dylikt?

• Svar på tråden Sätta ut tavlor utan spik. Var hitta?
  • MyFine

Det finns betongkrokar för tavlor. Det är liksom en plastkrok med tre vassa piggar som man spikar in. Funkar skitbra! Finns typ överallt..

• MyFine

Fast nu läste jag ju att du inte ville ha spik ju.. Fast det där är ju inte rktigt spik heller.. *hmm*

• adrenalin

Jo jag vet det finns sånna men jag letar efter nåt dubbelhäftande så det bara är att kunna flytta om tavlorna hur lätt som helst när man mublerar om!

• AnnaGBG

Ram/tavelaffärer brukar ha fästanordningar. Men det finns ju små platskrokar som man spikar i som är gjorda för betong. Då behöver man ju inte borra. De finns att köpa lite varstans...typ järnaffärer och på Ica Maxi

• AnnaGBG

Eh, jag hann inte se era inlägg

Men dubbeläftande tejp och sånt lämnar ju oftast värre märken än en liten spik....

• adrenalin

AnnaGBG
    jo jag vet som sagt det :) men jag vill inte ha småhål i väggen är jag kan slippa det! Vi har fotoskrivare så det tillkommer kort hela tiden så det kommer bli en himla massa småhål i väggen !

Jag var på gallerix å kollade och dom hade inte :/ vilket var en besvikelse.

• adrenalin

annagbg

Ja som sagt så ska de helst va gjort för tavlor. Som nån silikonliknande massa som jag såg fanns på marknaden för några år sen. Me dom kunde man sätta upp cdskivor på till och med tapetserade väggar.

• AnnaGBG

Ok, då vet jag helt enkelt inte ( Fast med ramaffärer menade jag sådana mindre...alltså som bara gör ramar, inte Gallerix och sådana... Där har jag köpt alla möjliga fästanordningar men inte just sånt massa som du menar.. )

• lisalove

Det finns ngt som heter power strips, märke tesa. Det är någon slags dubbelhäftande tejp. Tror sambon köpte dem på Claes Ohlssons.

• Poena

Men om man har dubbelhäftande.. finns det inte då risk för att lite av tapeten följer med när man tar bort? Alternativt att det blir fläckar efter det?

• Smajla

Jag tror som Poena - att det blir märken/fläckar på tapeten av dubbelhäftande tejp etc. Sedan tror jag inte att det håller nåt vidare heller - tänk dig effekten när tavlan dundrar i golvet - både jack i golv och en trasig tavla. Nej, jag hade nog spikat/borrat ändå jag..

• adrenalin

poena:
    som sagt har jag inte tapeter utan betong. och jag menar egentligen inte dubbelhäftande tejp utan dubbelhäftande massa.. det var mycket om det förut men nu har jag inte sett något mer om det. Det hade varit perfekt för mina tavlor. Som för övrigt inte är stora och skulle orsaka jack i vår parkett.

Nä man får se hur jag gör.. Jag gillar inte att göra hål i väggen. men jag gillar inte heller att inte ha nåt på väggarna.

• Kalaspuffen

Är det häftmassa du menar som man hade i skolan? I så fall finns de i vanliga bokhandlar.

• Beloved

Bor man i hyres och är rädd att skada väggarna, eller inte vill förstöra tapeten där man bor annars heller. Så ta ex en tapetkniv skär ett kryss där ni vill tavlan ska hänga, vik ut flikarna och sätt upp. Ska man borra så gör ett litet störra kryss så inte borren skadar tapeten. När man sedan flyttar, tar man ner allt, snyggar till. Sätter lite lim på flikarna och vik tillbaka dem och snygga till. Det syns knappt efteråt och man inte ställer sig och tittar efter dem eller rakt på dem

• Nika75

Varför inte köpa tavelhyllor, sådan där avlånga lister som man kan ställa talvorna på i rader? Det finns billiga på Ikea men även i finare material som ek o dyl. om ni kollar runt. Visserligen måste man borra, men sedan sitter ju listerna där och man kan flytta runt tavlorna lite allt eftersom och byta efter behag...

• adrenalin

Nika

ag har funderat på om nåt sånt finns! jag tycker det låter jättebra! Då kan man sätta upp dom där man vet att man vill ha tavlor. Får fundera på detta :)

Svar på tråden Sätta ut tavlor utan spik. Var hitta?