• Anonym (käftis idag)

Eltandborste kontra vanlig

Hej alla! Är det någon som känner för att kommentera huruvida eltandborste skulle ge bättre borstningsresultat än en vanlig? Min sambo påstår det. Jag gillar inte eltandborstar men hade mycket tandsten idag vid det årliga tandläkarbesöket, och blev tillsagd att borsta lite noggrannare. Fruktar nu att sambon kommer att tycka sig ha fått vatten på sin kvarn ... Någon som vet något om detta?

• Svar på tråden Eltandborste kontra vanlig
  • Trivelina73

Har jämt fått påpekanden om att borsta bättre, nu har jag en elis.. Nåde den tandläkare som tycker att de är inte välborstat nu!! Själv känner jag en enorm skillnad, kan inte tänka mig att sluta me det nu. 

Bara cancer rätt och slätt och tingen kring det (inga nyköpta skojävlar och annat här)... nertystad.bloggplatsen.se/
  • Anonym (käftis idag)
    Trivelina73 skrev 2012-01-10 16:27:21 följande:
    Har jämt fått påpekanden om att borsta bättre, nu har jag en elis.. Nåde den tandläkare som tycker att de är inte välborstat nu!! Själv känner jag en enorm skillnad, kan inte tänka mig att sluta me det nu. 
    hmmm ... tack för ditt inlägg. snygg onepiece - jag har en likadan
  • lageza

Har själv provat eltandborste en gång för många år sedan (90-talet) och tyckte att det inte alls blev rent och tog evigheter.

• Anghammarad

Det blir utan någon som helst tvekan bra mycket renare med en eltandborste. Jag blev rekommenderad av min tandläkare att skaffa en.

• Anonym (käftis idag)
    Anghammarad skrev 2012-01-10 16:33:21 följande:
    Det blir utan någon som helst tvekan bra mycket renare med en eltandborste. Jag blev rekommenderad av min tandläkare att skaffa en.
    Ok, tack. Men varför skulle det bli renare med en sån där liten snurrande plupp?
  • Linda1976

Jo, visst blir det renare med el-tandborste. Visst kan man få jätterent med vanlig tandborste också, men det krävs väldigt mycket mer jobb, mellanrumsborstar osv i all evighet. Så de flesta lyckas få renare med el-varianter, ja.

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Anghammarad
    Anonym (käftis idag) skrev 2012-01-10 16:35:10 följande:
    Ok, tack. Men varför skulle det bli renare med en sån där liten snurrande plupp?
    För att det är en ihärdig liten plupp som gnuggar på nåt så inihelve. 
  • Neiti

Jag upplever det såhär:

Med elborsten borstar jag jämnare i hela munnen. Tidigare med vanlig var jag jämt trött i armen efter halva munnen (borstade alldeles för hårt) vilket resulterade i att andra halvan av munnen inte blev lika rengjord. Min elis säger till var 30 SEK att byta ställe och slutar fungera om jag trycker för hårt.

Tandkrämen löddrar bättre och kommer in och verkar mellan tänderna. Tidigare spottade jag alltid ut en klump..

Tandköttet får en skön massage och du undviker bättre att få fickor i tandköttet. Tandköttet ser fräschare ut - jag inbillar mig att det är pga bättre cirkulation. ;)

Det är lättare att komma åt i hela munnen och JA det känns att det blir renare!!!

Matematiken är ganska enkel... Rekommendationen är att borsta i 2 minuter. Hur många "drag" hinner man göra manuellt jämfört med en el som ex roterar 60 gånger i sekunden?

(Har noll koll på vad min elis presterar, har slängt kartongen, men hoppas du förstår mitt resonemang).

• Anonym (käftis idag)
    Neiti skrev 2012-01-10 16:54:44 följande:
    Jag upplever det såhär:

Med elborsten borstar jag jämnare i hela munnen. Tidigare med vanlig var jag jämt trött i armen efter halva munnen (borstade alldeles för hårt) vilket resulterade i att andra halvan av munnen inte blev lika rengjord. Min elis säger till var 30 SEK att byta ställe och slutar fungera om jag trycker för hårt.

Tandkrämen löddrar bättre och kommer in och verkar mellan tänderna. Tidigare spottade jag alltid ut en klump..

Tandköttet får en skön massage och du undviker bättre att få fickor i tandköttet. Tandköttet ser fräschare ut - jag inbillar mig att det är pga bättre cirkulation. ;)

Det är lättare att komma åt i hela munnen och JA det känns att det blir renare!!!

Matematiken är ganska enkel... Rekommendationen är att borsta i 2 minuter. Hur många "drag" hinner man göra manuellt jämfört med en el som ex roterar 60 gånger i sekunden?

(Har noll koll på vad min elis presterar, har slängt kartongen, men hoppas du förstår mitt resonemang).
    Hej Neiti och alla - jag tackar så mycket för input, jag kanske får ge mig i frågan och traska och köpa en sån där!
  • principessan

Jag använde en eltandborste förr... Kanske för 5-7 år sedan. Fick frågan om jag hade blekt tänderna. Så nog är den bra alltid

• Havsjungfrun

Mycket renare med eltandborsten även om jag var noggrann och bortade med små rörelser innan också.

• Trivelina73
    Anonym (käftis idag) skrev 2012-01-10 16:31:21 följande:
    hmmm ... tack för ditt inlägg. snygg onepiece - jag har en likadan
    Vi är bäst!!!!
    Bara cancer rätt och slätt och tingen kring det (inga nyköpta skojävlar och annat här)... nertystad.bloggplatsen.se/
Svar på tråden Eltandborste kontra vanlig