• BBB

Har man rätt till fritids när man är föräldraledig?

Vårt barn kommer att börja förskoleklass till hösten. Då kommer jag att vara föräldraledig med vår då nya baby.

Har man rätt till fritids då om man bor i Göteborg? Tror att det kan skifta mellan kommunerna.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Har man rätt till fritids när man är föräldraledig?
  • Havsjungfrun

I vår kommun får man det inte.

• Dr Mupp

I vår kommun får man inte det.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • BBB

Nu har jag kollat och man får inte ha fritids om man inte studerar eller arbetar. Verkar som man inte får det ens om man är arbetslös då. Det är lite hårt tycker jag.

• skånegås
    BBB skrev 2012-01-13 14:03:43 följande:
    Nu har jag kollat och man får inte ha fritids om man inte studerar eller arbetar. Verkar som man inte får det ens om man är arbetslös då. Det är lite hårt tycker jag.
    Men man har ju hela den tiden då de är i skolan Förvånad Det blir ju mer än 15 timmar i veckan..... Förstår inte varför kommunen skulle sponsra med fritids om man ändå är hemma. Här tror jag man kan få fritids vid enstaka tillfällen ändå, mina barn fick vara där när vi kom hem senare än beräknat från bb t.ex.
  • Isbit
    Varför vill du ha fritids? Du är ju hemma
  • Dr Mupp
    Fast det behövs ju inget fritids om man ändå är hemma.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • BBB
    Isbit skrev 2012-01-13 14:12:36 följande:
    Varför vill du ha fritids? Du är ju hemma
    Därför att vårt barn älskar att leka med andra barn. Han har aldrig behövt vara på dagis särskilt långa dagar någon gång. Han äter alltid frukost hemma t ex eftersom vi kan "saxa" våra tider.

Han är med andra ord inte dagistrött. Han är van vid att vara ute både före och efter lunch och leka. Mellanmål äter de alltid ute.

Han har vant sig vid att röra sig mycket ute och älskar att leka med kompisar. Redan första dagen på en längre ledighet undrar han när han ska få komma till dagis igen.

Därför är jag rätt säker på att eftermiddagarna kommer att kännas långa för honom. Att få gå på fritids till klockan 14.30 t ex hade varit otroligt värdefullt.
  • Isbit

Det finns säkert kompisar han kan leka med efter skolan. Annars får väl du aktivera honom

• Isalisa

I vår kommun får man det. Vårt fritids rekomenderade eller snarare bad mig att inte hämta tidigare än 14,20 (efter mellis) och tidigt kanske endast 1 gång/vecka eftersom de ville att 6års gruppen skulle "jobba i hop sig". Ring och hör vad som gäller i din kommun!

Svar på tråden Har man rätt till fritids när man är föräldraledig?