Anonym (sara) skrev 2012-01-10 21:03:52 följande:
Hur förklarar man för ett barn att de inte duger utan att de måste operera om sig?
Jag tror att barnet själv måste vilja förändra öronen. Är det inget problem för barnet, dvs det blir inte mobbat och barnet trivs med sig själv, så finns det ingen anledning till operation.
Det handlar också om att barnet behöver vara motiverad och förstå varför och hur operationen görs. Eftervården är ganska besvärlig då det kliar jättemycket och gör ont och man får gå med bandage runt hela huvudet i två veckor. Det är viktigt att man låter bandaget vara ifred så att det inte blir komplikationer kring såret och stygnen.
Min son föddes med enormt utstående öron. Han fick dem opererade när han var 6 år. Vi väntade in hans egen vilja att operera öronen. Han blev mycket retad av de äldre barnen när han gick över från dagis till 6-års gruppen på skolan. Han sövdes helt för denna operation.
Det är just detta som är så känsligt. Att JAG och min man verkligen tycker att hon är vacker. VI ser inte INTE hennes utåtstående öron när vi tittar på henne. Jag tänker inte ens på dem... förrän nån vuxen påpekar det när dom ser henne... ja då tappar jag humöret helt. Då plötsligt inser jag att såhär kommer ju majoriteten alltid att reagera. På nåt sätt VET ju alla att öron går att korrigera, så därför kläcker väl vuxna ur sig kommentaren lättare.
Och jo, visst minns jag så väl en klasskompis som ALLTID hade håret hängandes fram som ett draperi. Hon döljde sina öron desperat. Jag tyckte så synd om henne, ville liksom säga åt henne att "sätt fast håret i hästsvans och strunta i alla andra". Hon hade verkligen berövats sin frihet och tryckts ner i skorna. Hela hon hade formats av dom där öronen. Och just denna olyckliga risk ser jag framför mig...
Att vara olik och annorlunda är precis lika vackert. Det har jag lärt mig nu vid 33års ålder. Men att det tog mig halva livet att acceptera mig själv...
Tack för infon om komplikationer, det är faktiskt ett svårt beslut som får mogna några år till!
Frihet och styrka finns i oss alla, men en känslig själ vissnar så lätt i en hård värld.