Skaffa barn?
Hej!
Vi är ett par vars hjärtan väldigt gärna vill ha barn nu, men vars hjärnor säger att vi kanske borde vänta. Jag tar det från början:
Vi blev spontant gravida utan att vi egentligen försökte, det bara blev, men trots att det var oplanerat så var det ändå så himla välkommet för vi har längtat! Även om vår situation rent ekonomiskt inte var optimal så kände vi ändå att det inte fanns nå¨gon tvekan om att vi skulle greja det, det kändes som att det bara var meningen och allt var så underbart! Men så fick vi tyvärr missfall redan i vecka 8, vi tog det båda ganska hårt och sörjde det verkligen, vi hade ju så himla gärna velat ha det där lilla knytet!
Vårt problem, som jag skulle vilja ha en utomståendes syn på, är huruvida vi ska försöka igen eller inte. Våra hjärtan vill som sagt SÅ GÄRNA, men hjärnorna (eller främst min hjärna) säger mig att jag kommer få minsta möjliga mamma-penningen eftersom jag studerar. Dessutom tänker jag att vi kanske inte kommer ha råd att bo i hus(vilket vi vill), jag kommer inte vara färdigpluggad på ännu 2 år, men samtidigt - kommer det någonsin vara "rätt" tillfälle? För även om vi väntar och skaffar hus och jag är färdigutbildad, då kanske vi bör vänta på en fast anställning för min del, vi kanske inte har råd att skaffa barn då heller pga dyra huskostnader etc.
Summan av kardemumman:
Borde jag bara sluta tänka/noja och göra det? Andra fixar det ju hela tiden, och jag kan defenitivt leva med att ha det lite fattigt de första åren...
Eller är det vettigare att vänta?? Trots att vi längtar så mycket?
Snälla hjälp oss med en objektiv åsikt, jag vet att det bara är vi som kan känna vad som är rätt - men i detta fallet känns båda alternativen rätt fast på helt olika sätt!
Tack på förhand från en förvirrad fd gravid som längtar tillbaks...