• Anonym (Less)

När kan man förvänta sig att tonåringar respekterar regler och överenskommelser???

När är det rinligt att en tonåring ska kunna förstå enkla instruktioner som tex, städa upp efter dig, töm diskmaskinen om den är full, ni måste vara tyst efter kl 22 på kvällen eftersom vi stiger upp tidigt.

Vi har hela familjen suttit ner och disskuterat "regler" som vi ska ha i vårat hem...

Jag blir galen, dessa tonåringar har sådant korttidsminne så det är fruktansvärt. (14-19år).

Finns det några bra tips hur man ska få dem att förstå att i en familj hjälps man åt???

• Svar på tråden När kan man förvänta sig att tonåringar respekterar regler och överenskommelser???
  • Anonym

Kring 18-19 år tycker jag de brukar börja få lite vett i huvudet igen efter några tomma tonår...:)

• Anonym (Less)

Oj, hjälp =P

• Anonym
    Anonym (Less) skrev 2012-01-10 18:16:44 följande:

Oj, hjälp =P

Innan dess är de änglar i perioder för att stänga in sig, vägra kommunisera och använda favoritordet SEN i tid och otid...
  • Hannah76

Har det inte funnits regler o göromål tidigare? Isf förstår jag att det kommer som en chock för dom.

• Anonym

Det beror nog på den individuella personliga mognaden. Vid 17-18 kan man absolut kräva det du efterfrågar. !4-16-åringar är nog hopplöst förlorade ett tag till. Killar är kanske i snitt lite senare, men det är ju som sagt individuellt.

• Anonym

De är tonåringar!

De testar gränser/ har dåligt minne/ tänker på sig själva/ tror inte att det gör så mkt etc etc,

När de inte har städat upp efter sig får de leva med ett stökigt eget rum. gemensamma rum får ni säga till att de måste städa upp efter sig, helst utan att tjata, även om det är svårt!

Sätt upp schema om vem som tar ut diskmaskinen vilken dag etc så blir det tydligare. 

Är det ett jäkla liv efter klockan 22, be dem vara tystare och påminn om er överenskommelse och varför ni har den överenskommelsen.

Går det riktigt över styr, dvs att tonåringen bryter mot alla regler, sätt er ner och kom överens om saker denna måste göra. Är det så att ni betalar mobil/ datauppkoppling kan ni säga att man måste förtjäna detta med att göra "rätt för sig", annars fryser detta inne.               

• Svanungen
    Hannah76 skrev 2012-01-10 18:20:07 följande:
    Har det inte funnits regler o göromål tidigare? Isf förstår jag att det kommer som en chock för dom.
  • Majsan70

Eftersom vi förväntar oss redan från start att barnen efterlever de gemensamma mål vi sätter upp i det här huset så innebär ju det att vi fortsätter att förvänta oss det när de blivit tonåringar.
    Våra förväntningar har infriats två ggr nu.
    En 19 åring o en 17 åring som enbart fortsätter i samma spår som de gjort sen de var små.

• Anonym

De regler du har som exempel kan man kräva redan från 11-12 årsåldern. Har de fått den vanan, så fortsätter det nog. Då sitter det i långtidsminnet.

Svar på tråden När kan man förvänta sig att tonåringar respekterar regler och överenskommelser???