• Tullemo

Förskollärare!! Vad skriva när man ansöker om havandeskapspenning

Hej ni alla förskollärare!!

Nu är det dags att börja fundera för att så småningom skriva i en ansökan om havandeskapspenning. Jag vet att det är svårt att få och läst mig till en del tips vad man bör tänka på när man skriver. Men jag är ändå osäker och undrar om det finns någon vänlig själ som kan tänkas hjälpa mig. Har du kvar det du skrev får du jättegärna skicka det till mig för att få lite stöd i hur jag ska formulera mig osv. Skriv gärna om du fick eller inte och vad du då gjorde.

Tack på förhand!

William 2007-12-31, mammas hjärta!!
  • Svar på tråden Förskollärare!! Vad skriva när man ansöker om havandeskapspenning
  • Naturgodis

jag är också på väg att skriva en ansökan. Vad har du för tips att ge mig? Jag skriver om min dag och mina arbetsuppgifter.

• Studentpappa

Ja det gäller att vara kreativ, min sambo fick avslag trots intyg från rektor, läkare osv. Arbetet klassade inte som tillräckligt tungt eller riskfyllt. Samma svar vid en andra överklagan. Det trots att hennes kollega på exakt samma förskola fick igenom sin ansökan några månader tidigare.
    Hon var dock iofs rejält överviktig något som eventuellt kan spela in det har jag ingen koll på. 

• Veladis

ALLT! Från hur svårt det är att torka barn i rumpan på toa, till att det blir ensäkerhetsrisk att inte kunna springa efter barn som rymmer från gården eller hjälpa ner ett barn som fastnat i klätterträd och antalet upp-å- ner från golvet varje dag.

Jag skrev 2 dataskrivna sidor. Jag fick godkänt på 50% som jag hade sökt. Men jag hade foglossning också, sådant vägs in. 

• Tullemo

Ja det är ju jättesvårt det där. Har också hört om flera från samma arbetsplats som fått olika svar!

Det jag kan tipsa om är att fokusera på det som blir jobbigt för fostret, alltså inte vad som är jobbigt för dig (har fått som tips).

Sen skriva upp exakt hur varje dag ser ut har jag tänkt göra. Ex måndag: öppnar, själv på avdelningen och då ta emot si och så många barn. En del barn blir ledsna och då måste jag som pedagog lyfta/ta barnet från förälder. Obekväma ställningar vid ex påklädningar, att snabbt ta sig upp från golvet för att trösta barn, eller sära på barn som bråkar osv. Blöjbyten, hur många gånger per dag samt hur många barn och ungefärlig vikt vid varje tillfälle. Osv.

Jättesvårt hur man ska formulera sig.. Jag har precis börjat på en småbarnsavdelning och jag inbillar mig att det kanske kan vara "lättare" att få där än på en mer blandad eller större barngrupp..

• Studentpappa
    Tullemo skrev 2012-01-10 20:04:14 följande:
    Ja det är ju jättesvårt det där. Har också hört om flera från samma arbetsplats som fått olika svar!

Det jag kan tipsa om är att fokusera på det som blir jobbigt för fostret, alltså inte vad som är jobbigt för dig (har fått som tips).

Sen skriva upp exakt hur varje dag ser ut har jag tänkt göra. Ex måndag: öppnar, själv på avdelningen och då ta emot si och så många barn. En del barn blir ledsna och då måste jag som pedagog lyfta/ta barnet från förälder. Obekväma ställningar vid ex påklädningar, att snabbt ta sig upp från golvet för att trösta barn, eller sära på barn som bråkar osv. Blöjbyten, hur många gånger per dag samt hur många barn och ungefärlig vikt vid varje tillfälle. Osv.

Jättesvårt hur man ska formulera sig.. Jag har precis börjat på en småbarnsavdelning och jag inbillar mig att det kanske kan vara "lättare" att få där än på en mer blandad eller större barngrupp..
    Sambon jobbade på en ensamavdelning med småbarn. Jag trodde det var en given utgång på ansökan men så hade jag aldrig haft något att göra med försäkringskassan heller..
    En kompis sambo jobbar på industri, hon sitter och fikar framför en dataskärm typ. Men där är det höga ljud så hon fick direkt.

Något min sambo fick tips om sedan var att gå till en läkare som hade erkänt rykte om sig att skriva i stort sett vattentäta sjukskrivningar. Mycket enklare att få igenom om det är en duktig läkare. Det gäller ju givetvis att man har problem läkaren ljuger ju inte (hoppas jag).

Min sambo blev rejält dålig med havandskapsförgiftning, skyhögt blodtryck och en moderkaka som delvis lossnade för att senare avslutas med urakut kejsarsnitt så försäkringskassan gjorde ju en skitbra bedömning som avslog hennes ansökan...
    Hon blev till och med efter förlossningen sjukskriven från vård av sitt nyfödda barn. 
  • jamila2000

Nu är jag inte fsk utan bsk men det spelar väl ingen roll.Fick havandeskapspenning beviljat i somras.
    Tror nog många saker spelar in om man får havandeskapspenning eller inte
    Vilken handläggare man får.
    Medicinska problem tex foglossning

1. Skriv detaljerat hur en dag ser hur mycket barn och personal.
        Alla lyft man gör och hur tunga lyften är.
       Ledsna barn som man bär på  alla blöjbyten och nu vid denna årstid alla kläder som ska på   
       och sen av  lyft upp i stolar  problem att komma ner till barnens nivå alltså golvet
        Om man vissa stunder är själv med barnen och inte kan få nån hjälp av nån.
    2  Arbetsgivaren fyller i en blankett från försäkringskassan att man kan ej omplaceras.
    3 Om man tex har foglossning som jag hade se till att du får ett intyg från sjukgymnast eller läkare

• Naturgodis

Jag arbetar som förskollärare på en stöd förskola, vilket innebär att vi har barn med funktionsnedsättningar inkluderade i barngruppen. Detta gör mitt arbete ganska tungt. jag försköker skriva så detaljerat som möjligt men det är svårt.

• NinnaBus

Fick igenom hel med mitt första barn (nu snart 8 år).
    Med mitt andra behövde jag aldrig söka eftersom jag blev heltidssjukskriven pga foglossning.

Men jag minns att när jag ansökte om det med första så påpekade jag att man är ensam på avd/ i huset vid öppningar/stängningar. Man är ensam på avd vid raster. Man är även ofta ensam en stund när man är ute på gården. Beskrev svårigheten med att plocka upp ett barn som ramlat. Beskrev hur det var svårt att förflytta sig snabbt om något var på väg att hända, en säkerhetsrisk för barnen.
    Nu hade jag iofs en del besvär med foglossning även då... Rätt som det var så låste det sig och jag kunde inte röra mig ur fläcken på en stund...

Lyckades hitta uppgifter om att allt över 7 kg räknas som tunga lyft för en kvinna. (vet inte om det ändrats med åren) Påpekade att samtliga barn, även ettåringarna på avd vägde mer än 7 kg.
    Hittade ett papper om att smärtan som man får av foglossning skall likställas med vilken annan smärta i rygg/höfter som helst. Dvs kommer en man in med samma grad av smärta och blir sjukskriven för det så skall även en kvinna kunna bli det. På den tiden så var de väldigt noga med att påpeka att graviditet inte är en sjukdom och lite ont får man räkna med...

Beskrev noga hur en dag på förskolan gick till. Vilka arbetsuppgifter som var svårare för mig och vilka jag inte klarade av alls.
    Påpekade att även om det finns stege till skötbordet så klarar inte alla barn att klättra på den. Det blir en hel del lyft. Och även om man försöker gå ned till barnen istället för att lyfta så blir det ändå en hel del lyft på en dag. Påtalade svårigheten med att komma ned och upp från golvet.
    Lyft av barn till matstolar.
    Lyft av lådor med leksaker.
    Lyft av stolar då golvet måste sopas efter varje måltid (görs så hos oss i alla fall).

Osv, osv...
    Beskriv så mycket du kan in i minsta detalj.
    Påpeka att förskolläraryrket är ett stressigt yrke. Springande barn som lätt krockar med magen. Höga ljud när barnen leker...

Börjar snart vara dags för mig med att ansöka... Väntar mitt tredje barn. Och fogarna är inte snälla den här gången heller...

• Naturgodis
    NinnaBus skrev 2012-01-10 21:55:41 följande:
    Med mitt andra behövde jag aldrig söka eftersom jag blev heltidssjukskriven pga foglossning.

Men jag minns att när jag ansökte om det med första så påpekade jag att man är ensam på avd/ i huset vid öppningar/stängningar. Man är ensam på avd vid raster. Man är även ofta ensam en stund när man är ute på gården. Beskrev svårigheten med att plocka upp ett barn som ramlat. Beskrev hur det var svårt att förflytta sig snabbt om något var på väg att hända, en säkerhetsrisk för barnen.
    Nu hade jag iofs en del besvär med foglossning även då... Rätt som det var så låste det sig och jag kunde inte röra mig ur fläcken på en stund...

Lyckades hitta uppgifter om att allt över 7 kg räknas som tunga lyft för en kvinna. (vet inte om det ändrats med åren) Påpekade att samtliga barn, även ettåringarna på avd vägde mer än 7 kg.
    Hittade ett papper om att smärtan som man får av foglossning skall likställas med vilken annan smärta i rygg/höfter som helst. Dvs kommer en man in med samma grad av smärta och blir sjukskriven för det så skall även en kvinna kunna bli det. På den tiden så var de väldigt noga med att påpeka att graviditet inte är en sjukdom och lite ont får man räkna med...

Beskrev noga hur en dag på förskolan gick till. Vilka arbetsuppgifter som var svårare för mig och vilka jag inte klarade av alls.
    Påpekade att även om det finns stege till skötbordet så klarar inte alla barn att klättra på den. Det blir en hel del lyft. Och även om man försöker gå ned till barnen istället för att lyfta så blir det ändå en hel del lyft på en dag. Påtalade svårigheten med att komma ned och upp från golvet.
    Lyft av stolar då golvet måste sopas efter varje måltid (görs så hos oss i alla fall).

Osv, osv...
    Påpeka att förskolläraryrket är ett stressigt yrke. Springande barn som lätt krockar med magen. Höga ljud när barnen leker...

Börjar snart vara dags för mig med att ansöka... Väntar mitt tredje barn. Och fogarna är inte snälla den här gången heller...

Tack! Väldigt bra tips och ideér.
  • Tullemo

Hej alla!!

Vad gulliga ni är som kommer med alla tips och idéer!! Jag ska börja sätta mig ner och skriva tänkte jag men samtidigt lite svårt hur rutinerna exakt ser ut på min förskola. Började jobba där i måndags (jobbat på annan förskola innan) men märker redan av i fogarna att det börjat göra riktigt ont. Det har blivit en hel del tunga lyft dessa få dagar pga olika anledningar och det känns ju inte superkul om det ska börja strula redan efter knappt 1 veckas jobb..

Jag har kontaktat mvc idag om att jag vill få komma för att se vad för övningar jag kan göra för att underlätta också, dels för att få hjälp och sen också för att ha det dokumenterat.

Hur långt innan har ni skickat in intyget? Jag vet inte om jag bör göra det ganska snart? Är i v20 nu och funderar (om det blir godkänt så klart) om att försöka få havandeskapspenning från april.

Tack än en gång!! Ska sätta mig och börja skriva ihop något här! :)

• Tullemo
    NinnaBus skrev 2012-01-10 21:55:41 följande:

Osv, osv...

Du råkar inte veta vart du hittade uppgifterna om att likställa foglossningsvärk med ryggvärken? Har sökt men inte funnit något..

Nu har jag suttit och skrivit i flera timmar och är nu uppe i två och halv sida datorskriven text. Känns som att jag kan plita ner ännu mer men vet inte riktigt om det är bra skrivet?!
  • NinnaBus
    Tullemo skrev 2012-01-11 19:15:56 följande:
    Du råkar inte veta vart du hittade uppgifterna om att likställa foglossningsvärk med ryggvärken? Har sökt men inte funnit något..

Nu har jag suttit och skrivit i flera timmar och är nu uppe i två och halv sida datorskriven text. Känns som att jag kan plita ner ännu mer men vet inte riktigt om det är bra skrivet?!
    Nej. Tyvärr inte...
    Äldsta snonen är 8 år snart så dt är superlänge sedan jag letade och hittade de uppgifterna...
    Vet inte om jag har kvar kopior på det heller... Är ju en massa år sedan och flyttade efter att äldsta sonen föddes så de kan ha försvunnit/kastats då också... Kan inte minnas att jag sett dem efter i alla fall...
    Yngsta behövde jag ju aldrig ansöka nåt om eftersom jag blev sjukskriven så...

Men skulle behöva haft tag i dem själv också... Har gått 19v nu så det börjar bli dags att knåpa ihop en ansökan...
  • Tullemo

Ah, tack ialla fall för tankarna! Jag hittade en länk som jag hoppas kan vara bra :)

• Joso

Hmm, jag är ute i sista sekund med min ansökan. Är i vecka 26 och jobbar som bsk. Gör samma jobb som fsk på min förskola. Arbetar på en småbarnsavdelning åldern 1-3. Jag önskar alla lycka till med sina ansökningar och tar tacksamt emot tips för vad jag ska skriva i min ansökan. Som helst skulle ha skickats för 1-2 veckor sen :(

?Sara 2003 & Noel 2007 & bebis 2013? blogg- www.hannsan.wordpress.com
Svar på tråden Förskollärare!! Vad skriva när man ansöker om havandeskapspenning