• hönamor

räkna ut kalorier i bakning

Om man bakar eller gör en rätt, hur ska man tänka då. Om vi säger att man ska baka sockerkaka, kan man räkna ut vad alla ingredienser blir tillsammans o sen så ut det per gram eller ändras kalorierna när de tillagas.

• Svar på tråden räkna ut kalorier i bakning
  • Majsan70

Jag lägger in allt i datorprogrammet på viktklubb o fram får jag exakt kaloriantal per portion samt vad en portion väger. Mycket enkelt o mycket praktiskt när jag vill stoppa i mig godsaker.

• smilet

Vikten ändras ja, vätska försvinner ju osv. Antingen kan du ju väga den färdiga kakan och dela totalantalet kalorier med denna vikt, för att få kcal/g.

Ett annat alternativ är att man struntar i att väga, och delar totalantalet kalorier med antal portioner man har tänkt sig, för att på så sätt få kcal/port.

• hönamor

Tack för era svar men det är ju det att jag inte vet hur många kalorier den färdiga kakan innehåller om jag bakar den själv. Det är det jag undrar hur jag listar ut. Om jag då slår ihop ingredienser innan o sen slår ut per bit av den färdiga kakan. Eller om man nu väljer o väga den färdiga kakan o dela

• smilet

Kalorierna ändras inte, men vikten förändras. Du kan alltså räkna ut totalkalorierna med råvarorna.

• Majsan70
    hönamor skrev 2012-01-10 20:55:52 följande:
    Tack för era svar men det är ju det att jag inte vet hur många kalorier den färdiga kakan innehåller om jag bakar den själv. Det är det jag undrar hur jag listar ut. Om jag då slår ihop ingredienser innan o sen slår ut per bit av den färdiga kakan. Eller om man nu väljer o väga den färdiga kakan o dela
    Men man bakar ju efter antalet portioner o då vet man ju. Är det inte klara bitar får man väha o fördela efteråt bara. Superenkelt ju.
  • hönamor
    Majsan70 skrev 2012-01-11 18:41:12 följande:
    Men man bakar ju efter antalet portioner o då vet man ju. Är det inte klara bitar får man väha o fördela efteråt bara. Superenkelt ju.
    Nu har jag fått svar men antingen fattar jag inte hur du menar eller så missförstår du mig. Jag bakar inte efter portioner, jag bakar ju efter ett vanligt recept. Säg sockerkaka... Ska jag göra portioner av den så blir det typ 40 portioner, ska min man dela blir det 6. Förstår du. Så därför tänkte jag om man kunde slå ihop alla kalorierna i ingredienserna, sen bara väga kakan och sen biten man tar om man nu inte delar i lika stora delar. Hur menar du att man kan baka efter antal portioner o automatiskt då veta hur mycket det innehåller?
  • Majsan70
    hönamor skrev 2012-01-12 13:12:28 följande:
    Nu har jag fått svar men antingen fattar jag inte hur du menar eller så missförstår du mig. Jag bakar inte efter portioner, jag bakar ju efter ett vanligt recept. Säg sockerkaka... Ska jag göra portioner av den så blir det typ 40 portioner, ska min man dela blir det 6. Förstår du. Så därför tänkte jag om man kunde slå ihop alla kalorierna i ingredienserna, sen bara väga kakan och sen biten man tar om man nu inte delar i lika stora delar. Hur menar du att man kan baka efter antal portioner o automatiskt då veta hur mycket det innehåller?
    Om jag  bakar sockerkaka så har jag en form som är indelad i bitar tex. då ser man ju hur många bitar det blir o bestämmer portion efter det. Vill du ha megastora bitar så dela kakan i fyra o du har protionerna. DU bestämmer ju hur många portioner ett recept skall vara. Vill ha lite kalorier så många bitar och mer kalorier färre bitar.
    Eftersom jag skriver in mina recept i viktklubb och  själv bestämmer hur många portioner just DET receptet skall vara så får jag fram en färdig mall.
  • hönamor

jo jag vet att jag bestämmer antalet portioner, men jag är inte medlem i viktklubb o måste räkna för hand så jag tänkte bara höra om det är rimligt att räkna ut alla ingredienserna för sig o slå ihop dem o på så sätt på kakans totala kalorier. För att sen dela som jag vill.

• Majsan70
    hönamor skrev 2012-01-12 21:38:17 följande:
    jo jag vet att jag bestämmer antalet portioner, men jag är inte medlem i viktklubb o måste räkna för hand så jag tänkte bara höra om det är rimligt att räkna ut alla ingredienserna för sig o slå ihop dem o på så sätt på kakans totala kalorier. För att sen dela som jag vill.
    Det finns visst en massa gratisappar för just kaloriräkning..kanske värt att googla upp o se om de kan hjälpa dig lite lättvindligt..annars är det ju att räkna o räkna bara ju..
  • smilet

Exakt så :)
  • knattar
    Om du inte har någon iPhone så vet jag att det finns ett sjukt bra exceldokument någonstans i cyberrymden.
    Har för mig att det är en medlem på kolozeum som skapat det.
    Kan leta reda på det om du vill. Så slipper du räkna.. 
  • hönamor
    knattar skrev 2012-01-13 00:13:48 följande:
    Om du inte har någon iPhone så vet jag att det finns ett sjukt bra exceldokument någonstans i cyberrymden.
    Har för mig att det är en medlem på kolozeum som skapat det.
    Kan leta reda på det om du vill. Så slipper du räkna.. 
    Jag har android och jag har appar som anger hur mycket det är per gram/dl osv. Jag skrev ner allt o plussade bara så jag fick ut "smeten" så att säga. Blev 4145 kalorier så jag tror jag skippar bakningen *haha* men om du har nåt bra tips på program eller app så tar jag gärna emot det. Appen jag har nu heter shapeUpClub
  • knattar
    hönamor skrev 2012-01-13 11:34:30 följande:
    Jag har android och jag har appar som anger hur mycket det är per gram/dl osv. Jag skrev ner allt o plussade bara så jag fick ut "smeten" så att säga. Blev 4145 kalorier så jag tror jag skippar bakningen *haha* men om du har nåt bra tips på program eller app så tar jag gärna emot det. Appen jag har nu heter shapeUpClub
    Oj, det blev en del.
    Men om man delar smeten i 10-20 delar och bara äter en del blir det ju inte så mycket Flört

Jag tycker att MyFitnessPal är mycket bättre än shapeUp.
    Vet dock inte om den finns till android 
  • hönamor
    knattar skrev 2012-01-13 11:43:27 följande:
    Oj, det blev en del.
    Men om man delar smeten i 10-20 delar och bara äter en del blir det ju inte så mycket Flört

Jag tycker att MyFitnessPal är mycket bättre än shapeUp.
    Vet dock inte om den finns till android 
    tack, jag ska söka på den. Smeten är till småkakor och det blir säkert uppåt 40-50 av dem så det blir ju inte så mycket per kaka men dom är så jäkla goda att jag är rädd att jag drar i mig allihop (vi ska bara till skolan) o sen gör en ny sats bara för att....
Svar på tråden räkna ut kalorier i bakning