räkna ut kalorier i bakning
Om man bakar eller gör en rätt, hur ska man tänka då. Om vi säger att man ska baka sockerkaka, kan man räkna ut vad alla ingredienser blir tillsammans o sen så ut det per gram eller ändras kalorierna när de tillagas.
Om man bakar eller gör en rätt, hur ska man tänka då. Om vi säger att man ska baka sockerkaka, kan man räkna ut vad alla ingredienser blir tillsammans o sen så ut det per gram eller ändras kalorierna när de tillagas.
Jag lägger in allt i datorprogrammet på viktklubb o fram får jag exakt kaloriantal per portion samt vad en portion väger. Mycket enkelt o mycket praktiskt när jag vill stoppa i mig godsaker.
Vikten ändras ja, vätska försvinner ju osv. Antingen kan du ju väga den färdiga kakan och dela totalantalet kalorier med denna vikt, för att få kcal/g.
Ett annat alternativ är att man struntar i att väga, och delar totalantalet kalorier med antal portioner man har tänkt sig, för att på så sätt få kcal/port.
Tack för era svar men det är ju det att jag inte vet hur många kalorier den färdiga kakan innehåller om jag bakar den själv. Det är det jag undrar hur jag listar ut. Om jag då slår ihop ingredienser innan o sen slår ut per bit av den färdiga kakan. Eller om man nu väljer o väga den färdiga kakan o dela
Kalorierna ändras inte, men vikten förändras. Du kan alltså räkna ut totalkalorierna med råvarorna.
jo jag vet att jag bestämmer antalet portioner, men jag är inte medlem i viktklubb o måste räkna för hand så jag tänkte bara höra om det är rimligt att räkna ut alla ingredienserna för sig o slå ihop dem o på så sätt på kakans totala kalorier. För att sen dela som jag vill.