• Hillbilly

    Hur får man bukt med pratiga elever i klassen?

    Dottern går i femman. Under höstterminen så har läraren haft det jättejobbigt med flera pratiga elever , som stör de andra eleverna ( inkl min dotter).Ingenting har verkat fungerat. Uppmuntran, ringa föräldrar efter ett visst antal varningar, möblerat om, bli arg, mm. Det håller i några dagar och sedan tillbaka på ruta ett igen... Har ni några bra tips ? Det är klassmöte imorgon, då detta ska diskuteras.


  • Svar på tråden Hur får man bukt med pratiga elever i klassen?
  • Hultan

    Oj vad arg jag hade blivit som förälder. Jag tycker att man borde kunna bestämma att läraren säger till 1 gång , sen får den som pratar gå ut och missa lektionen, Om så halva klassen ska få gå ut! Jag antar att dessa elever förstår att om dom missar lektioner så kommer dom inte få godkända betyg. Bråkstakar ska inte få förstöra för skötsamma elever.

  • LillaBabyK

    Ta reda på varför barnen pratar. Dom går bara i femman.

    I den åldern var jag en riktig pratare som störde. Blev tillsagd av lärare och klasskamrater. Skickad ut i korridoren, kvartsamtalen var mindre roliga. Visade sig att jag har ADD och helt enkelt inte menade att vara elak. Det var bara för tufft för mig att sitta still på en stol utan stimulering. Speciellt när dom började med att läsa böcker högt och allt det var, det var rena tortyren. 

  • Nyfiken gul

    man kanske måste ta reda på vad själva pratet beror på? varför väljer vissa elever att prata under lektionen?

    är dom pratiga under vissa specifika lektioner eller allmänt störande hela dagen?


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Hillbilly

    De pratar tydligen hela tiden..eller rättare sagt kommenterar alla inkl läraren..det är oftast 4-5 killar, och har lite svårt att tro att alla skulle ha diagnos av något slag...

  • Hannah76
    Hultan skrev 2012-01-10 20:33:41 följande:
    Oj vad arg jag hade blivit som förälder. Jag tycker att man borde kunna bestämma att läraren säger till 1 gång , sen får den som pratar gå ut och missa lektionen, Om så halva klassen ska få gå ut! Jag antar att dessa elever förstår att om dom missar lektioner så kommer dom inte få godkända betyg. Bråkstakar ska inte få förstöra för skötsamma elever.

    Härlig sätt att tänka.

    Bra då vet jag vad en dle tycker om mitt barn. Hon kämpar o gör sitt bästa varje dag för att inte störa andra. Men hon rår inte för det. Hon sitter ensam, hon sitter med hörslekåpor osv osv osv osv. Men tyvärr så är hon den där "bråkstaken" som inte är skötsam och stör alla andra.

    Tur att de i henes klass inte tänker som dig, eller uttrycker sig som dig. Hon har fullt upp med att hata sig själv ändå.
  • Hultan
    Hannah76 skrev 2012-01-10 20:43:17 följande:
    Härlig sätt att tänka. Bra då vet jag vad en dle tycker om mitt barn. Hon kämpar o gör sitt bästa varje dag för att inte störa andra. Men hon rår inte för det. Hon sitter ensam, hon sitter med hörslekåpor osv osv osv osv. Men tyvärr så är hon den där "bråkstaken" som inte är skötsam och stör alla andra. Tur att de i henes klass inte tänker som dig, eller uttrycker sig som dig. Hon har fullt upp med att hata sig själv ändå.

    Jag uttalar mig inte om din dotter. Jag uttryckte min generella åsikt kring elever som stör andra elever som försöker lära sig något. Om din dotter har koncentrationssvårigheter så kämpar hon säkert med det. Självklart ska alla vuxna arbeta för att gå barnens behov till mötes MEN det finns också de elever som behöver bli bemötta med konsekvenser för sin handlingar för att förstå. Man kan inte dalta bort ungar, oavsett ålder. Alla barn borde få lära sig tidigt vad som förväntas av dom i en social grupp. Om dom inte får lära sig detta av duktiga vuxna, hur ska dom sen klara av vuxenlivet? Så du behöver inte sticka mig i ögonen med din dotter som exempel. Jag har inte sagt ett ord om att barn med svårigheter inte ska bli sedda.
  • Thea86

    Hemskt att dessa elever ska förstöra för alla andra. Jag hade blivit  jättearg på föräldrarna till dessa barn om jag fått reda på att mina barns lärare måste slösa en massa tid på de jobbiga som borde ha uppfostrats bättre. 

    Jag jobbar med vuxna elever inom en skolform där motivationen är väldigt hög så jag har egentligen inget tips om hur man gör med 11-åringar , men när jag själv gick på mellanstadiet så hade vi en hel del bråkiga pojkar och de blev ivägskickade från lektionen och istället fick vara hos rektorn eller hos en speciallärare, dock var det alltid en som var värst som blev ivägskickad. Frågan är ju vad som händer om slänger ut helt gäng med bråkiga elever, och vem tar hand om dem? Skolan ansvarar väl över dem under skoltid även om det nu skulle vara tillåtet att slänga ut dem. 

    Min bråkiga klass från mellanstadiet splittrades och blandades med andra elever i nya klasser, när vi började högstadiet och då blev det en väldig skillnad. För många jobbiga elever tillsammans gör ju situationen mycket värre än om de jobbiga är mer utspridda.  


    Här är WT lika överanvänt som alla andra bokstavsdiagnoser
  • Pickeli

    Tror inte att en femteklassare kan tänka på den nivån du föreslår "hultan"

    Skulle säga att den insikten: sköta skolan-få bra betyg-få bra jobb sorgligt nog kommer efter gymnasiet för väldigt många.

    Ett barn i den åldern kan inte ta sådana konsekvenser och det är helt orimligt att begära det av dem. Låta dem skylla sig själv för att de inte gick ur skolan med godkända betyg är ju ett sjukt resonemang.

    Tur att inte du är lärare (?)

  • Hannah76
    Hultan skrev 2012-01-10 20:50:22 följande:
    Jag uttalar mig inte om din dotter. Jag uttryckte min generella åsikt kring elever som stör andra elever som försöker lära sig något. Om din dotter har koncentrationssvårigheter så kämpar hon säkert med det. Självklart ska alla vuxna arbeta för att gå barnens behov till mötes MEN det finns också de elever som behöver bli bemötta med konsekvenser för sin handlingar för att förstå. Man kan inte dalta bort ungar, oavsett ålder. Alla barn borde få lära sig tidigt vad som förväntas av dom i en social grupp. Om dom inte får lära sig detta av duktiga vuxna, hur ska dom sen klara av vuxenlivet? Så du behöver inte sticka mig i ögonen med din dotter som exempel. Jag har inte sagt ett ord om att barn med svårigheter inte ska bli sedda.
    Fast de elever dom stör har ju en orsak till varför. Allt beteende har orsaker. Sen finns det tusen olika orsaker, men det finns alltid något bakom. Tex konsentrationssvårigheter, rop på hjälp osv.

    Så simpelt  o trångsynt att kalla dessa barn bråkstakar som förstör. Att de är dåligt uppfostrade mm.

    Självklart ska det inte daltas, man kan visa respekt utan att dalta.

    Jag tycker du verkar trångsynt som inte kan se personen bakom ett beteende.
  • Themis
    Hannah76 skrev 2012-01-10 21:15:45 följande:
    Fast de elever dom stör har ju en orsak till varför. Allt beteende har orsaker. Sen finns det tusen olika orsaker, men det finns alltid något bakom. Tex konsentrationssvårigheter, rop på hjälp osv.

    Så simpelt  o trångsynt att kalla dessa barn bråkstakar som förstör. Att de är dåligt uppfostrade mm.

    Självklart ska det inte daltas, man kan visa respekt utan att dalta.

    Jag tycker du verkar trångsynt som inte kan se personen bakom ett beteende.
    Men hur vill du lösa detta då? Om både det barn som pratar och andra barn i klassen har koncentrationssvårigheter, så blir det ju rundgång och alla lär sig sämre för att några stör?

    Är det inte rimligt att de som kan koncentrera sig i en tyst miljö får en chans?
    I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
Svar på tråden Hur får man bukt med pratiga elever i klassen?