• AinaB

Akutmottagningen

Jobba på akutmottagnigen som nyexad sjuksköterska? Bra eller dåligt? Motvier.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-10 23:04
    Är alltså inte mig det handlar om utan en kompis som tar examen nu till veckan som fått jobb på akutmottagningen på Karolinska.

• Svar på tråden Akutmottagningen
  • Scream2

Dåligt...
    På en akutmottagning ska du ju kunna flera områden. Du ska bedömma patienter och avgöra tillstånd som ändras. Pat kan ju komma in ganska och bli riktigt dretsjuka på kort tid. Du ska ha handlingsberedskap och vara enorm stresstålig när det är högt tryck. Många dåliga patienter på en gång kräver ju att folk vet vad dom ska göra.

Börja på en vårdavdelning som tar emot akuta patienter, MAVA, KAVA el dyl. Så du hinner sätta dig in i rollen som sjuksköterka, bli säker på de tekniska momenten och träna upp den kliniska blicken.    

• AinaB
    Scream2 skrev 2012-01-10 22:40:48 följande:
    Dåligt...
    På en akutmottagning ska du ju kunna flera områden. Du ska bedömma patienter och avgöra tillstånd som ändras. Pat kan ju komma in ganska och bli riktigt dretsjuka på kort tid. Du ska ha handlingsberedskap och vara enorm stresstålig när det är högt tryck. Många dåliga patienter på en gång kräver ju att folk vet vad dom ska göra.

Börja på en vårdavdelning som tar emot akuta patienter, MAVA, KAVA el dyl. Så du hinner sätta dig in i rollen som sjuksköterka, bli säker på de tekniska momenten och träna upp den kliniska blicken.    

Som jag tycker då.

Har en kompis som är färdig ssk nu och har fått jobb på en akutmottagning. Vilket h*n tycker är superbra, då denne har som mål att läsa ambulansvubben senare.   
  • Jojjanna

Jag säger både och...

Om det finns läkare i triagen och ett bra triagesystem så klarar man sig bra som nyexad på en akutmottagning...

Men jag skulle helst rekommendera personen att först arbeta på MAVA eller KAVA så att han/hon får mer på fötterna och kan känna igen symtomen hos riktigt SJUKA patienter för att sedan kunna göra ett bättre jobb på akuten.

• Scream2

Är du själv sjuksköterska?

• Hannah76

Det beror helt på. Har en vän som började som ny på akuten, och tyckte det var toppen. Hon hade varit där under sin utbildning, och efter det börjat arbeta extra. och fick sen anställning direkt när hon gick ut. Hon tröttnade dock efter ett par år och läste vidare.

• AinaB
    Scream2 skrev 2012-01-10 22:53:21 följande:
    Är du själv sjuksköterska?
    Ja, sedan jnuari 2011. Gjorde slutpraktiken på AVA och sedan jobbade jag där ett tag. Har lite planer på att dra utomlands att jobba till sommaren, så får se vart jag hamnar. Nu har jag precis börjat ett grav-vik på en Kirurgi/urologi avdelning.
  • AinaB
    AinaB skrev 2012-01-10 22:56:40 följande:
    Ja, sedan jnuari 2011. Gjorde slutpraktiken på AVA och sedan jobbade jag där ett tag. Har lite planer på att dra utomlands att jobba till sommaren, så får se vart jag hamnar. Nu har jag precis börjat ett grav-vik på en Kirurgi/urologi avdelning.

*januari
  • Magnoliah

Inte bara dåligt, men direkt olämpligt. Jag tror inte du skulle få jobb där heller som nyutexad, efter som de i regel kräver minst 1 års erfarenhet. Och inte ens det är tillräckligt.

Jag jobbar själv sedan några år på en akutmottagning, och det är lätt det roligaste och mest utvecklande arbete jag någonsin haft. Jag hade flerårig erfaranhet från annan akutsjukvård innan - och det behöver man.

Som ovanstående skriver så är det mycket bättre att börja på en vanlig vårdavdelning där du får tid att träffa patienter med varierande diagnoser under mindre stressiga och akuta förhållanden, öva upp din kliniska blick och dina medicintekniska färdigheter.

Det är en sådan oerhörd variation i klientelet som söker akuten, liksom deras bakgrund, tillstånd och behov. Beslut ska fattas snabbt i en stressig miljö och du vet aldrig vad som väntar dig.

Lägg några år på att komma in i rollen som sjuksköterska, skaffa dig erfarenhet från medicin och kirurgi, och sök sedan. Det kommer du att ha igen. 

Och som sagt - det är superroligt Glad 

• Scream2
    AinaB skrev 2012-01-10 22:56:40 följande:

Jaha...Norge då eller....
Svar på tråden Akutmottagningen