• Micalela

Bra mat att frysa in??

Har BF om 20dagar och håller för fullt på att fylla frysen med diverse bakverk: semelbullar,minidammsugare, kladdkaksmuffins, snickerskladdkaka mm. Men när det kommer till mat är det svårare.
    Vi har gjort lasagne, ost och skinkpajer och köttfärssås.

Men vad ska vi göra mer? Vad är enkelt att frysa in och tina upp?!

micalela.blogg.se

• Svar på tråden Bra mat att frysa in??
  • Onormalin160

Chili con carne, korvstroganoff, alla sorters köttgrytor, skav (ren el älg). Finns hur mycket som helst. :)

• Micalela
    Onormalin160 skrev 2012-01-10 23:10:32 följande:
    Chili con carne, korvstroganoff, alla sorters köttgrytor, skav (ren el älg). Finns hur mycket som helst. :)
    Gjort korvstroganoff med kom jag på=) men en renskavsgryta kanske man ska ta och göra:)
  • Nape

Köttbullar, pannbiff, piroger, pannkakor, ärtsoppa (inte testat men läst om det). Åh, finns massor men kommer inte på såhär på rak arm, haha.

• J 1981

Kyclinggrytor typ Thai funkar ju utmärkt. Antingen kokar du ris vid servering, annars är ju det kanon att frysa också.

• Micalela
    Nape skrev 2012-01-10 23:12:55 följande:
    Köttbullar, pannbiff, piroger, pannkakor, ärtsoppa (inte testat men läst om det). Åh, finns massor men kommer inte på såhär på rak arm, haha.
    pannkakor har jag inte tänkt på - det är ju kanon!
  • positHIV

Vik pannkakorna en eller två gånger, så är det bara att ta så många man vill ha :) så brukar jag jämt göra. Värmde lax och potatismos idag och det funkade riktigt bra det med, lite mjölk på moset så blir det godare :)

• Micalela
    positHIV skrev 2012-01-10 23:18:29 följande:
    Vik pannkakorna en eller två gånger, så är det bara att ta så många man vill ha :) så brukar jag jämt göra. Värmde lax och potatismos idag och det funkade riktigt bra det med, lite mjölk på moset så blir det godare :)
    Kanon, det ska jag verkligen testa!=)
  • adiscobloodbath

Typ alla grytor och soppor går ju bra att frysa. Jag brukar alltid göra storkok av kikärtsgryta, linssoppa och liknande och sen frysa in i lagom portioner. Jättelätt att värma även om man inte har micro(som jag inte har Obestämd) Och medan man tinar grytan går det fort att koka ris, bulgur, couscous, pasta eller vad man nu vill ha till :)

• Jkpg Deluxe

hemgjorda köttfärspiroger, hemgjord pizza och köttbullar/biffar, hemgjord paj (tex kycklingpaj) m.m.

• Kodia

Gulaschsoppa är gott, och blir nästan godare efter den har varit fryst! Någon fiskgryta/-soppa kanske?

Svar på tråden Bra mat att frysa in??