• candlelight

Till er som har Carena double swing :)

Ska imorgon åka och titta på en begagnad Carena double swing som ska vara i mycket bra skick. Från års modell 2008/2009 nån gång där.

Vår andra son anländer i slutet på mars, så jag är i full gång med att titta efter syskonvagnar.

Hade ju självklart helst velat ha en splitterny, gärna en Bugaboo Donkey (då vi har en Bugaboo bee som jag är fullkomligt förälskad i och älskat sedan dag 1), men vi har lite renoveringsprojekt här hemma, så får tänka ekonomiskt.

Jag undrar till er som har Carena double swing (gärna om ni har en av de äldre årsmodellerna 2008/2009) vad ni tycker om vagnen?

Jag har läst mig till att liggdelen är något liten, hur länge har era bebisar kunnat ligga i dem?
    Var en som tipsade om att man kunde "bulla upp" med kudde bak i liggdelen, så de kan sitta i den o köpa till ett sele o spänna fast i liggdelen, så slipper man ha den lille sittandes framåtvänd i sittdelen så tidigt. Någon som kört på den varianten?

Vad har varit bra, mindre bra med vagnen?

Vet ni ifall en liggdel från tex. Brio passar i Carena double swing? Har för mig att jag läste någonstans att de sålde en brio liggdel i samband med en Carena double swing, så de lät som den skulle funka där.

Är det några större skillnader på årsmodellerna från 2008/2009 och 2010/2011?
    Ser de likadana ut, eller är de något som "åtgärdats" på de nya modellerna?

• Svar på tråden Till er som har Carena double swing :)
  • fröken argbigga

Jag har en 2010 och stora skillnaden är väl att den har lufthjul, tror inte att dom innan hade det? Jag tycker att det är ett måste med lufthjulen eftersom det inte är någon fjädring i vagnen. Vi har haft våran snart ett år.  

Vi använde liggdelen till småsyskonet var 8-9mån och då med sele som går att fästa i liggdelen. Funkade bra för oss. En fördel var att barnen satt så att de lätt kunde leka med varann eftersom det blev som mittemot varann.

Ev. kanske man kan ha brios mjuklift lr. hårdlift i vagnen men en vanlig liggkorg passar inte.  

Vi valde den vagnen pga sittläget. Storasyskonet vill gärna sitta upp ordentligt, inte halvligga som i tex urban jungel mfl. Denna vagnen hade bäst sittläge samt stora hjul och bra pris. Funkar utmärkt att traska runt på långpromenader hemma med. Det är också lätt att ta av liggdelen och ta med sig in om bebisen somnat.

Nackdelar.

Fotstödet är kasst. När barnet somnar faller benen åt sidorna. Slits också väldigt snabbt.
    Den är väldigt bred. Går inte in igenom en vanlig lägenhetsdörr utan att man tar av ena hjulet. Det är navet, lr vad man kallar det, på hjulet som tar emot. Hade den varit 1cm mindre hade det funkat. Står att den är 79cm tror jag, vet inte om det är handtaget man mätt då lr så beror det kanske på att dörren bygger ut lite även om själva öppningen är 80cm.
    Den tar också ganska stor plats i bilen. 
    Känns plastig och lite rackig även om inget direkt gått sönder.
    Sufletterna är korta och ger inte mycket skugga.
    Hade gärna haft ett tittlucka i sufletten för bättre uppsikt. 
    Jobbigt att ändra lutningen på sätena efter som det är två band på varje del som måste justeras. Båda händerna behövs också för att dra i snöret, svårt att komma åt banden på insidan. Skulle vilja ha ett band i mitten som kunde justeras med en hand.    

Fördelar

Priset
    Går att fälla med liggdelen i.
    Rullar bra, enkel att styra om jag jämför med kompisens babytravel. 
    Stora lufthjul(på min modell då).
    Stora varukorgar som även kan öppnas fram med en dragkedja.
    Rymliga sittsar.   
    Lång liggdel, som en vanlig bio fast smalare. UJs är mycket mindre.

Jag är inte särskillt nöjd men vet inte om jag skulle vara det med någon annan vagn heller?
    Har kollat lite på Babyjoggger city elite dubbel, verkar smart tycker jag. Men dyr. Donkeyn är ju också mycket smart har nästan allt utom att jag absolut inte vill ha skålade sittsar, och så priset förståss. Babytravel verkar också ok, speciellt den nyare modellen med långa suffletter. Förutsatt att den inte är så trög att köra som min kompis vagn är då, men hennes är ganska gammal. 

• fröken argbigga

Var inte meningen att skriva värsta avhandlingen men jag känner tydligen väldigt starkt för det här med syskonvagnar

• candlelight
    fröken argbigga skrev 2012-01-11 11:21:21 följande:
    Var inte meningen att skriva värsta avhandlingen men jag känner tydligen väldigt starkt för det här med syskonvagnar
    Långa svar är bättre än korta! Mer utförliga. :) Ville ju ha mkt info, så perfekt.
  • Najje79

fröken argbigga: Måste bara få fråga vad du har för bil? Vi väntar tvillingar och har bestämt oss för carenan, men blir osäker då du skriver att den tar mycket plats i bilen.
    Hoppas det är okej att jag lånar din tråd lite TS...

• candlelight
    Najje79 skrev 2012-01-11 12:40:23 följande:
    fröken argbigga: Måste bara få fråga vad du har för bil? Vi väntar tvillingar och har bestämt oss för carenan, men blir osäker då du skriver att den tar mycket plats i bilen.
    Ja, det spelar ju ingen roll. ;P
  • fröken argbigga
    Najje79 skrev 2012-01-11 12:40:23 följande:

Skoda Octavia och Volvo V70. Det är på djupet som det blir tajt och man måste trixa lite ibland, på sidan av vagnen får man plats med några mat kassar. V70 är sämre än skodan.
  • candlelight
    fröken argbigga skrev 2012-01-11 21:56:29 följande:
    Skoda Octavia och Volvo V70. Det är på djupet som det blir tajt och man måste trixa lite ibland, på sidan av vagnen får man plats med några mat kassar. V70 är sämre än skodan.
    Vi köpte en carena double swing och vi får in den i vår passat kombi utan problem :)
  • Najje79

Var och provade carenan i vår Audi igår, det är precis att den får plats och det blir inte utrymme till mer än kanske en matkasse eller två. Men det är ju billigare att köpa vagnen än att byta bil... blir till att köpa takbox.

• EmelinasMamma

Jag hade en från 2009 troligen en 2008 eftersom det var rea på den. Och det är den bästa syskonvagn jag haft (har testat många). Den är väldigt lättkörd och är inte tung i uppförsbackar.
    Varukorgarna är stora och rymmer mycket om man skall handla tex.
    Det där med att man har två remmar att spänna sittdelarna störde inte mig och är smällar man får ta med en "billig" vagn, fotstödet kan få slitage men det har inte mina fått, har haft 3 stycken (fick barn efter jag sålt vagnen, och gjorde ett färgbyte då jag hade rosa till tjejerna och sedan fick en son) :)
    Sufletterna hjälper inte helt mot solen men man kan ju hänga en filt över, vilket jag gjorde.
    Hade en från 2010 med lufthjul men jag tycker den utan lufthjul var bättre. Liggdelen är enkel att sätta fast men locket till liggdelen satt inte så bra på min tyckte jag.

Mamma till Emelina -06, Tindra -07, Angelo -10 och bebis i magen med bf 11/8-2012
  • candlelight
    EmelinasMamma skrev 2012-01-24 17:06:33 följande:
    Jag hade en från 2009 troligen en 2008 eftersom det var rea på den. Och det är den bästa syskonvagn jag haft (har testat många). Den är väldigt lättkörd och är inte tung i uppförsbackar.
    Varukorgarna är stora och rymmer mycket om man skall handla tex.
    Det där med att man har två remmar att spänna sittdelarna störde inte mig och är smällar man får ta med en "billig" vagn, fotstödet kan få slitage men det har inte mina fått, har haft 3 stycken (fick barn efter jag sålt vagnen, och gjorde ett färgbyte då jag hade rosa till tjejerna och sedan fick en son) :)
    Sufletterna hjälper inte helt mot solen men man kan ju hänga en filt över, vilket jag gjorde.
    Hade en från 2010 med lufthjul men jag tycker den utan lufthjul var bättre. Liggdelen är enkel att sätta fast men locket till liggdelen satt inte så bra på min tyckte jag.
    Vad kul att höra att du är nöjd! Jag känner mig också nöjd efter vårt köp av en sådan vagn, dock har vi inte använt den än, men har testkört den ute en gång och den gick bra tyckte jag!

Jag stör mig inte alls på hur man sänker och höjer ryggstödet. Var ju busenkelt. Dessutom kan de ju inte "kärva" som det lätt kan göra ifall det är som på min andra vagn, att man ska trycka in en sak och sen fälla ner. Kan ju lätt bli slitage och börja krångla ifall de hamnar i fel spår och om man inte ser till så det knäpper till på rätt ställe osv, så jag tycker detta var skit bra faktiskt.

Precis, filt går ju att hänga över om det skulle vara så. Är ju inte hela världen. Man kan ju inte få allt, om man inte vill betala en förmögenhet då kanske. ;) 
  • mellebus

Hej !
    Jag har en fråga eller kanske två.
    1. Kan man ta av bygeln? Ifall min 4- åring skulle vilja sitta en stund så vore det bra om man slipper klättra över bygeln.
    2. Är det någon som har testat att sätta en bilstol (akta graco) på sittdelen?

och så en tredje fråga- finns det någon som har en bild på vagnen ihopfällt läge med en liggdel på??

Svar på tråden Till er som har Carena double swing :)