• Melly

"Anna Wahlgren är slut"

Nu har det kommit en recension i DN utav den boken om Anna Wahlgren som hennes dotter Felicia Feldt har skrivit. Recensenten Jens Lijlestrand skriver bla såhär:

"Om endast en tiondel av det som Felicia Feldt skriver om sin mor är sant, så innebär det att Anna Wahlgren är slut. Hon har förlorat all trovärdighet på det område som blivit hennes levebröd, det vill säga omhändertagandet av barn. De påstådda övergreppen är för grova, ansvarslösheten för djup. Mamman anklagas för att slå, supa och ta hem män som förgriper sig på barnen."

Det är en hemsk historia men förhoppningvis så kan det komma ut något gott ändå nämligen att folk ÄNTLIGEN inser att det är dags att sluta följa Anna Wahlgrens råd om sömn och barnuppfostran!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 10:33
    Glömde länka till källan:
    www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/felicia-feldt-felicia-forsvann

• Svar på tråden "Anna Wahlgren är slut"
  • Girlinthecity

Nu har jag inte läst boken, men om det lilla jag har hört är sant så är det fruktansvärt!

DOCK har jag aldrig tagit till mig av hennes sk. råd ändå, och jag förstår inte att så många har gjort det! Hur kan man lita på en kvinna vars enda erfarenhet av barn är att hon har många? Det är väl ingen garanti på att man är en bra förälder? Det är så mycket med det hon rekomenderar som är så konstigt och helt emot all vett och sans å jag vet inte var jag ska börja.

Tyvärr tror jag det kan trigga hennes anhängare ÄNNU mer nu.

• vittra

Ja jag anser nog att vi håller på att nå ett slags uppbrott, slutet av hennes karriär liksom också slutet av ett helt synsätt på spädbarn som inte längre är förenligt med vad vi idag vet om barn. Det är en vändning som man ser även på många andra håll (helt bortsett från den personliga katastrof just AW har varit). Detta har nog varit på väg länge, men Felicias bok är toppen på isberget och AW kan nog räkna med att hennes tid är över.

Vad jag förstår droppar hennes anhängare av en efter en, men självklart finns det anhängare kvar, de allra mest inbitna och kommer så också finnas ända in i döden för det är så en sekt fungerar. Men deras stora påverkan på omgivningen och på alla de osäkra föräldrarna, den kommer med all säkerhet utebli.

Särskilt då man också tagit till kraftansträngningar för att säkra kompetensen inom barnavården. För ska man se sanningen i vitögat, så är det ju för att de har brustit som så många har vänt sig till AW. Kan BVC återfå kunskap, kompetens och förtroende kommer mycket också vara vunnet.

• MalinEddie

Kul att se dig igen Melly! Har saknat dig i den här debattenGlad

Jag tror att väldigt många börjar se på hennes metoder och råd med andra ögon efter detta. Det är svårt att koppla bort Felicias upplevelse när AW säger sig basera sina råd och metoder på sina egna barn.

• Girlinthecity
    MalinEddie skrev 2012-01-12 15:43:17 följande:
    Kul att se dig igen Melly! Har saknat dig i den här debattenGlad

Jag tror att väldigt många börjar se på hennes metoder och råd med andra ögon efter detta. Det är svårt att koppla bort Felicias upplevelse när AW säger sig basera sina råd och metoder på sina egna barn.

Fast jag har läst att hon aldrig använt "sova hela natten" på sina egna barn?
  • MalinEddie
    Girlinthecity skrev 2012-01-12 20:37:58 följande:
    Fast jag har läst att hon aldrig använt "sova hela natten" på sina egna barn?
    Nej, jag borde sagt att barnaboken är baserad på de egna barnen. Hon har aldrig kurat sina egna barn utan istället använt SM på flera av dem.
  • Girlinthecity
    MalinEddie skrev 2012-01-12 20:43:24 följande:
    Nej, jag borde sagt att barnaboken är baserad på de egna barnen. Hon har aldrig kurat sina egna barn utan istället använt SM på flera av dem.
    SM?
  • MalinEddie
    Girlinthecity skrev 2012-01-13 09:02:11 följande:
    SM?
    Standardmodellen.
  • Girlinthecity
    MalinEddie skrev 2012-01-13 09:10:02 följande:
    Standardmodellen.

Aha! Tack.
Svar på tråden "Anna Wahlgren är slut"