Nyttig mat utan grönsaker?
Jag skulle vilja laga lite nyttigare mat. Jag själv gillar grönsaker men jag har en karl som inte alls är förtjust i det. Har ni några bra recept att dela med er av? :)
Jag skulle vilja laga lite nyttigare mat. Jag själv gillar grönsaker men jag har en karl som inte alls är förtjust i det. Har ni några bra recept att dela med er av? :)
Man kan inte ogilla ALLA grönsaker, då är det en fix ide mer än en smakfråga.
Vad lagar du för mat nu, eftersom du skriver att du vill laga nyttigare? Många av de recept man gör kan man ju göra nyttigare.
Jo han avskyr kokta grönsaker för att han blev tvingad att äta det som barn.
jag lagar mycket husmanskost men är gärna öppen för förlag.
Men kan han inte äta vanlig sallad? Det kan man ju göra på 100 olika sätt med massa olika grönsaker och frukter och ha det till det man äter.
Ja råa grönsaker och frukt äter han ju.
Grönsaker i ugnen smakar inte alls som kokta! Rödbetor, palsternacka, broccoli, blomkål, morötter, lök, paprika...lite olja och salt över och in i ugnen, hur gott som helst!
Då är det ju bara att ha det till :) eller vad för sorts nyttigare mat tänker du dig?
Jag vet faktiskt inte. men typ lite nyttigare grytor. jag älskar ju gräddiga såser tex.
Jag brukar använda 4% matlagningsgrädde när jag gör såser och grytor. Det är ju inte så fett och jag märker inte stor skillnad på det. Kokosmjölk kan man ju också använda till en del sorts grytor. Vet inte riktigt fetthalten i det dock.
Tomatbaserade såser, eventuellt med en liiiiten skvätt grädde i för att runda av smaken, är ett bra alternativ.
Även om man lagar mat med grädde, creme fraice etc så behöver man sällan ha i en hel förpackning utan kan ta en sked eller två för smaken och späda med vatten eller mjölk (eller vad som verkar passa) till lagom konsistens.
Om din man äter wokade/stekta grönsaker finns det massor med nyttiga(re) alternativ bland asiatiska rätter.
ja det är ju ett alternativ.
Nej han är livrädd för tillagade grönsaker över lag :D
Men servera din karl råkost och andra råa grönsaker om han nu tycker att det är gott, då äter han dem ju iallafall :)
Jag hatar också kokta grönsaker, det äter vi aldrig hemma. Däremot har vi sallad/grönsaker till varje måltid.
Oftast vanlig sallad med tomat, paprika, gurka och någon form av grönt (isberg, ruccola eller liknande). Ibland har vi bara gurka/tomat eller rivna morötter eller blomkål. På så vis kan vi äta oss mätta men inte bara på maten :)
Det är väl bara att laga rätter utan grönsakerna i utan istället göra dem vid sidan om.
Smörstekta grönsaker till dig och kanske lite sallad till honom.
Istället för att ha rivna morötter i köttfärssåsen har du dem bredvid och tar till, det kanske han äter med då de är kalla?
Lax m pressad potatis och kalla gröna ärter?
Jag är inte heller så förtjust i grönsaker, sallad är nog värst. Det jag gör för att få i mig grönsaker är t.ex. i köttfärsås så finriver jag morot och mixar paprika till pure som jag sedan har i, sen kan man i stort sett mixa det mesta till pure och smyga i maten. En kanon grej att ha i tycker jag är persilja, grönkål och hackad spenat, min sambo hatar dessa saker och har ännu inte klagat när jag har använt det i maten.