• Millan83

Du med ett namn med en "annorlunda" stavning!

Började fundera lite och tänkte försöka undersöka saken! 

Riktar mig här till er som har ett "vanligt" namn men med en annorlunda stavning:

Brukar du ofta behöva bokstavera eller påpeka din stavning? Hur upplever du det? 

"Med en annorlunda stavning" kan t.ex. betyda ett instoppat H eller C istället för K eller S.

• Svar på tråden Du med ett namn med en "annorlunda" stavning!
  • sahara sahara

Ja, alltså, varenda gång det spelar någon roll - som när man ska få ny mejladress eller nytt konto på jobbet, när man ska lämna ut sin mejladress eller postadress till någon, när man lämnar namn som någon ska skriva. Det är oftare än man kan tro.

Jag är skittrött på att heta "Carin med C" (inte mitt namn, men jämförbart), och då är det inte ens en konstig stavning, bara inte den vanligaste.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Queenie70

Har inget ovanligt stavat namn personlingen. Men ångrar bittert det onödiga H.et som finns i mitt barns namn. SÅ JÄVLA ONÖDIGT . *slår mig själv*

• 02030512

Min dotter heter Izabella

• Rockan

Ja jag får påpeka stavning rätt ofta. Mitt namn är stavat precis som det uttalas, men det är inte den vanligaste stavningen. Det stör mig dock inte alls, och det stör mig inte ifall folk stavar "fel" heller.

• Jeda

Min äldsta måste ständigt påpeka stavningen på sitt namn, men hon gör det med stolthet då det bara är hon och två till tjejer i Sverige som stavar det så :)
    Hon heter Kimm ( med två M..... )

Jag som heter Jenny får ofta frågan om det är med Y eller IE... Fastän jag tycker de borde höra skillnaden?

• SophiaM

När det ska bli rätt och riktigt måste jag alltid säga att det stavas med PH, samma med efternamnet att det stavas med TH... Äh, jag bryr mig inte.
    Är glad att namnet stavas som det gör, tycker det set finare ut med min stavning! 

• ElectroDiva

Tereze.

Therese är ju den ursprungliga stavningen 

• yellow88

Catharina ... Brukar bokstavera c-a-t-h när någon annan ska skriva det.

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥
Svar på tråden Du med ett namn med en "annorlunda" stavning!