• UlleGull41

    Barn med förvärvad hjärnskada

    Skrev en presentation här i går om att jag är ny på forumet, men då ingen svarat gör jag ett nytt försök. Jag är en mamma till 5 barn mellan 19-8 år. Har 4:a döttrar och 1 son. Min son fick diagnosen svår ADHD då han var 6 år gammal och de var många tuffa år med honom, hans medicinering, hr han skulle förstår vad som var rätt och fel och hur han skulle fungera i skolan. Har kämpat med hans diagnos sedan han fick den och hoppades få hjälp, förståelse och stöd och var helt slut som mamma för att jag tyckte de var tufft och jobbigt. Han kom ofta i konflikter, hatade skolan hotade sina syskon och var ständigt inpulsiv trots medicin. Bytte från Concerta till Strattera och hoppades de skulle bli bättre. Men de fungerade fortfarande inte och skolan blev mer och mer lidande. Slutade med att han gick 2 timmar om dagen, och sedan kom hem. Sommarlovet 2010 kom och de var strålande väder och lovet börajde kanon:). men så händer de värsta en förälder kan tänka sig, min mobil ringer och då jag tror de är sonen eftersom de är från hans mobil svarar jag lite småiriterad då han denna dag hade testat både mitt och sin systers tålamod till gränsen.

    Men i luren så är de istället en kvinna som frågar om jag är hans mamma och säger är du i närheten bör du nog komma, din son har blivit påkörd av en bil. Jag bara skrek rakt ut och jag och min dotter rusar ner till olycksplatsen. De första jag ser där är en svart Audi med helt krossad vindruta, visar sig att min son fått hela smällen i huvudet och sedan flugit 22 meter rätt ner i asfalten. Otroligt nog så hade han varken inre skador eller några ben eller armbrott. 

    Jag slussades snabbt in i en brandbil på olycksplatsen med uppsikt av brandpersonal, medans de undersöker min son som jag trodde då redan var död.

    Får sedan veta att de kommer köra honom till ett bättre ställe där han kan bli hämtad med helikoter för att så snabbt som möjligt komma till sjukhus. Själv sätts jag i en ambulans och tankarna bara far i huvudet på  mig. vilka ska man ringa, vilka ska få vet hur ska jag göra, herregud min mamma och pappa hur ska de reagera, de som bor 50 mil från oss dessutom, ska jag ringa dem och berätta de dör väl på kuppen. börjar med att ringa min sambo och säger kom hem NU hämta våra andra barn ta hand om storasyster jag åker med sonen, ringer hans bio pappa, som möter upp på akuten. Ringer min ena syster och försöker få tag i min andra. Sedan är de stopp. vågar inte ringa min mamma och pappa utan ringer min bästa vän och  säger, vad ska jag göra hjälp mig;(.

    De i sin tur åker till plycksplatsen hämtar upp stora syster och möter upp oss på akuten. Där sitter vi i ett väntrum och tiden går i snigelfart. Har fått höra i efterhand att vi fick komma in till honom först kl 23.00 vilket jag inget minne har utav. han blev påkörd 15.00Så 8 timmar ren helvete alltså. Får komma in till min älskade son på BIVA och ser honom där uppkopplad med alla apparater. Jag var helt tom och kunde inte äta fast föda på en hela vecka. Fick förklarat för mig att sonen hade extremt svåra skallskador och de pratade om Dai3 skador som enligt dem tyder på att hjärnan är helt död på flera ställen, blödnigar i hjärnstam och på hjärnbalken. Jag vet inte hur mycket jag tog in eller förstod av allt läkarna sa utan satt bara och funderade på vilka blommor vi skulle ha på sonens kista, då jag var säker på att han skulle dö. 2 veckor gick och jag fick träffa neuro läkare igen som säger att hans skador är så pass svåra så du bör räkna med att han aldrig vaknar igen.

    VA?? förstod åter ingenting, skulle han dö nu skulle vi behöva planera en begravnig?. 
    Olyckan hände 21/6 och den 12/7 togs respiratorn bort, han har då även haft en svår lunginflammation, vilket inte är ovanligt och gått ner 10 KG vägde då 32 kg och är 14 år gammal. Så ut som en liten fågelunge.
     Den 17/7 får han så äntligen lämna Biva och hamnar på Neuro slutenvården.

    Han kan inte äta, har sond i magen, inte prata, inte kommunicera, inte röra sig och har blöja dygnet runt. Jag har blivit mamma till ett 14 årigt spädbarn.            

  • Svar på tråden Barn med förvärvad hjärnskada
  • NollSjuTjugo

    Jag vet inte vad jag ska säga... Det måste vara fruktansvärt att uppleva någonting så hemskt :( Det känns som att vad man än säger så är det inte nog. Men jag vill ändå skicka en styrkekram till dig och beklaga sorgen. Hoppas att du har vänner och familj runt omkring dig som kan stötta och finnas där för dig genom allt!

  • Nape

    Åh nej, så hemskt. Jag vet inte vad jag ska skriva, känner så med dig att tårarna rinner.. *kram*

  • UlleGull41

    Fortsättning!

    Under hela sommaren var jag allt som allt hemma 5 dygn resten av tiden satt jag och vakade och hjälpte min son, detta ledde även till att mina andra 4:a barn måde väldigt dåligt. Då sjukhuset förväntade sig att någon närstående är på sjukhuset så hade jag inte mycket till val, då han bio pappa inte är mycket att lita på, Till slut sa min mamma ifrån och sa vad är personlaen till för, hon har 4.a barn till hemma som behöver henne. låt henne sova hema och komma dagligen til honom. Till slut gav de med sig.
    Under slutenvårdstiden hade han otroliga febetoppar som var bra över 40 grader många gånger och oron var inte över, jag viste att han skulle överleva, men skulle min hyperaktiva son nu bli ett vårdkolli?. Sammanlagt var vi inlagda med honom till den 22/11 alltså hela 5 månader på sjukhus, vilket är oerhört lång tid när man inte käner sig hjälplös och bara kan be om att se någon förändring.

    Vi fick träffa slutenvårdsläkare som säger rent ut till mig,min sambo och nas 3 yngre syskon att de kommer få hem en bror som kommer förbli MULTI handikappad för resten av sitt liv, kräva assistans dygnet runt och aldrig kunna bilda familj, vilken var en fråga hans syster ställde.

    Månaderna gick utan några som helst reaktioner, han kunde inte sitta upprätt och huvudet for fram då han inte orkade hålla de uppe. Men efter 3 månader började vi märka att något hände::) Vi bad honom blinka JA om han förstod vad vi sa vilket han gjorde, Han blev sakta men säker lite,lite bättre för var dag. Ock älsakde bästa vän för att du kämpade för att få dit hans största IDOL Sean Banan, den dagen han dök upp på ALB så strålade min son av glädje, han kunde inte prata, men man såg hans ögon stråla och leendet var oslagbart.

    Och tack till Sean Banan som ännu idag följer sonens framsteg och har träffat honom 2 gånger till efter besöket på ALB:)

    Efter 4 månader kommer sonens första ord, Mamma:) Sedan kom rumpa fårn skaka rumpa och Myra. Saker hände och vi kände mer och mer att han var med oss igen:). Han fick komma hem 22/11-10 och jag kan bara säga att min son är ett mirakel. HAn sitter i rullstol ännu, men slutade med blöjor 2 veckor efter hemkomst, kan äta igen, pratar och förstår de vi säger, även om de fortfarande är långsamt och ibland otydligt och minns allt från sitt tidigare liv:O .. JAg funderar självklart fortfaradne hur de kan komma sig att han faktisit gjort dessa framsteg, då de sa rent ut att han skulle förbli multihandikappad.  Och jag funderar självklart på hur kommer de se ut om några år. Kommer han kunna bli någerlunda återställd. De jag vill ha sagt är att han ändå har varit helt fantastisk och kämpar så hårt och för det mesta är både glad och positiv, ADHD märker vi nästan inte av idag och fick han utbrott 10 gånger om dagen tidigare så kanske iv nu är nere i 1 gång i månaden.

    Jag hoppas med mitt inlägg att de finns någon här med liknande erfarenhet eller om någon känner till något forum eller en chatt med föräldrar som varit med om liknande. Då jag känner stort behov att få prata med andra i samma situation. För även om jag är oerhört glad och tacksam för att han lever och gör framsteg, så finns även där en sorg över att han inga vänner från förr har kvar längre och är väldigt ensam. Han ser sig som den gamla killen från förr och vill inte umgås med sina nya klasskamrater som alla har medfödda funktionshinder .                  

  • sallybuse

    Vilken hemsk sak att gå igenom.Hoppas av hela mitt hjärta att allt blir så bra de kan bli.Mina tårar rann och jag vill i denna stund ge dig en stor kram.Och ge sonen också en kram.Ska tänka på er.Många tankar till er alla.Kram från Lena från Skåne.

  • UlleGull41


    Tack till er som hitills har svarat:) Och jag hoppas att ni som hunnit svara ser min forstättning, att faktisit sonen gör framsteg. Ett exempel. Förra året på skolan när han skulle träna med skolans rehab hund på golvet fick de alltid staga upp med kuddar runt om eller så satt han lutad mot en vägg med ändå risk för att tippa. här i veckan bad han om att få sitta på golvet och leka med vår hund. och balansen är hlet fantstisk:) Jag känner idag en sådan enormt stor glädje i att just vara mamma till honom och är så stolt över honom och hans styrka<3 Bifogar även ett kort på min kämpe, som ni kan se så har han ortos på höger arm då den är helt ur funktion och de tror inte den kommer bli återställd. Han har fått Botox 3 gånger i armen med positiva resultat, där rörligheten blivit bättre. Så nu blir de snart en ny dos med hopp om ännu bättre resultat.
  • Triple Trouble

    Vilken fin pojke du har och vilken kämpe han har varit. Tänk ibland händer det mirakel.

  • DetVackrasteSomFinns

    Min kusin råkade 15 år gamal ut för en fruktansvärd skidolycka.
    Hon flög flera meter och landade så illa att hjälmen faktiskt sprack i två delar.

    Hon kämpade för sitt liv med svåra skallskador, ett flertal operationer för att bygga upp hennes ansikte som blivit krossat och operationer i ryggen då hon fått skador på nackkotorna.

    Man trodde inte hon skulle överleva och om hon mot alla odds skulle göra de, till vilket pris?

    Hon lyckades! men det tog lång tid och hon fick börja om från nytt. Lära sig gå, äta, prata, hygien..

    Hon är den förste i landet att ha överlevt sådana skallskador enligt läkarna och hjärnkirurger har vallfärdat för att se hennes framgång.

    Idag är hon återställd, sånär som ett ben som inte riktigt hänger me och ett svagt minne.

    För några veckor sedan så tog hon körkort!
    Så ja, UlleGull, det finns mirakel och din son och min kära kusin är två av dom :)
    Kram till er!

  • UlleGull41

    Då jag goolade så såg jag att de fans en till mamma här inne som har en yngre son med förvärvad hjärnskada, finns de inga fler som är drabbade? Skulle vara oerhört skönt att skriva till andra som drabbats. Då man många gånger har tankar och funderingar som man vill dela med sig utav.

Svar på tråden Barn med förvärvad hjärnskada