• FruFoxy

Fundering efter ultraljud

Var på ultraljud idag och allt var bra med krabaten. När bm var klar frågade hon mig om jag funderat nått på kub-test. Men hög på lyckokänslan av att det fanns en levande krabat i magen gjorde så jag inte riktigt tänkte på varför hon frågade det förrän nu när jag kommit hem. Frågade henne vad min risk var och hon sa 1:543 (jag är 30 år). När jag googlar lite på det så "ska" jag ligga nånting runt 1:600 eller mer. Kan hon ha sett nånting som hon inte berättade? 
    Jag är i v. 9+3 enligt ul-bilden. 

• Svar på tråden Fundering efter ultraljud
  • Nemi76
    FruFoxy skrev 2012-01-11 14:18:37 följande:
    Var på ultraljud idag och allt var bra med krabaten. När bm var klar frågade hon mig om jag funderat nått på kub-test. Men hög på lyckokänslan av att det fanns en levande krabat i magen gjorde så jag inte riktigt tänkte på varför hon frågade det förrän nu när jag kommit hem. Frågade henne vad min risk var och hon sa 1:543 (jag är 30 år). När jag googlar lite på det så "ska" jag ligga nånting runt 1:600 eller mer. Kan hon ha sett nånting som hon inte berättade? 
    Jag är i v. 9+3 enligt ul-bilden. 
    Men hade du tagit blodprov osv för att göra en total riskbedömning? För det där lät lite oplanerat och  mer som ett NUPP-test än ett KUB-test i mina ögon. KUB-test är ju NUPP-test (ultraljud) kombinerat med blodprov, vikt, ålder osv.
  • FruFoxy

Nemi79:
    Jag gjorde ul idag eftersom jag ville veta att allt stod rätt till, så det var inget nupp eller kub.
    Hon nämde att man skulle lämna blodprov om man skulle göra kub, det minns jag, men att jag då isåfall skulle komma tillbaka om 3 veckor.
    Men jag kan inte sluta fundera på varför hon kom med frågan eftersom jag inte ligger i riskgruppen?  
    På mina bilder står det nupp och under det "har hög"...? Vad det nu betyder?

• Nemi76
    FruFoxy skrev 2012-01-11 14:28:50 följande:
    Nemi79:
    Jag gjorde ul idag eftersom jag ville veta att allt stod rätt till, så det var inget nupp eller kub.
    Hon nämde att man skulle lämna blodprov om man skulle göra kub, det minns jag, men att jag då isåfall skulle komma tillbaka om 3 veckor.
    Men jag kan inte sluta fundera på varför hon kom med frågan eftersom jag inte ligger i riskgruppen?  
    På mina bilder står det nupp och under det "har hög"...? Vad det nu betyder?
    Tycker att du ska ringa och fråga, för när jag gjorde KUB-test gjorde jag ultraljud i vecka 12 för det var tydligen då luftspalten syntes som bäst. Så det kanske inte är så tillförlitligt i vecka 9?
  • FruFoxy

Nemi79:
    Hon gjorde ingen annan mätning än att mäta själva längden på krabaten. Kanske jag gör en "fågel av en fjäder", hon ville kanske bara sälja på oss kub (1600 kr) och inte alls menade något. Ska nog sluta överanalysera det hela och fortsätta vara glad att det ligger en liten parvel därinne.
    Tack för att du tog dig tid att svara!

• vivexa

Hon gav dig förmodligen risksiffran som är baserad på din ålder.
    I vecka 9 kan man inte mäta nackspalten och relatera måttet till nupp-statistik, så hon gjorde garanterat inget nupp-test på dig. Hon svarade generellt för din ålder, baserat på nupp-statistik (enbart nackspalten).

• vivexa

PS det stämmer ju med vad du hittade på nätet, runt 1:600, hennes statistiksiffror var lite mer exakta bara.

• Nemi76
    FruFoxy skrev 2012-01-11 15:45:52 följande:
    Nemi79:
    Hon gjorde ingen annan mätning än att mäta själva längden på krabaten. Kanske jag gör en "fågel av en fjäder", hon ville kanske bara sälja på oss kub (1600 kr) och inte alls menade något. Ska nog sluta överanalysera det hela och fortsätta vara glad att det ligger en liten parvel därinne.
    Tack för att du tog dig tid att svara!

Som sagt, hon verkar inte ha gjort någon totalbedömning och risksiffran ska du nog ta med en nypa salt. Men jag förstår om du är orolig. Ett KUB-test kan du dock göra i offentlig vård och det kostar ingenting, om du är orolig vill säga.
  • k girl
    Nemi76 skrev 2012-01-12 13:55:12 följande:
    Som sagt, hon verkar inte ha gjort någon totalbedömning och risksiffran ska du nog ta med en nypa salt. Men jag förstår om du är orolig. Ett KUB-test kan du dock göra i offentlig vård och det kostar ingenting, om du är orolig vill säga.
    Det beror ju på var i landet TS bor. I mitt landsting (Västerbotten) erbjuds KUB enbart till kvinnor som är 35 år eller äldre vid barnets beräknade födsel.
  • Nemi76
    k girl skrev 2012-01-12 14:02:34 följande:
    Det beror ju på var i landet TS bor. I mitt landsting (Västerbotten) erbjuds KUB enbart till kvinnor som är 35 år eller äldre vid barnets beräknade födsel.
    Ah, my bad. Tänkte inte på att TS var 30. Här (Västra Götaland) gör det från 33 års ålder, men 30 kanske är för ungt för att det ska erbjudas.
Svar på tråden Fundering efter ultraljud