Anonym skrev 2012-01-11 14:54:50 följande:
Fast nja.. Man måste ju gå i raskt takt så att man får upp pulsen, det händer inte om man strosar i butiker, stannar o pratar eller går o fotograferar. Det harndlar ju om att få upp pulsen och hålla den dör under en längre tid, under promenaden.
Jo, om man snackar lite mer effekt-promenader.
Men har du gått runt på stan i några timmar under en dag så lär även du känna att det märks av i hela kroppen mot slutet av dagen. Det är mindre effektivt, men det gör skillnad och om man har svårt att hålla motivationen uppe så tycker iallafall jag att det går att någon dag eller två i veckan byta ut den raska promenaden mot en fotografi-runda eller att strosa i butiker i några timmar.
Stanna och prata med någon halvvägs igenom promenaden hindrar ju inte att man går i rask takt till och från den avtalade platsen.
Jag är en av dedär irriterande människorna som anser att man faktiskt inte behöver gå "all in" för att få effekt utan tror att även små ändringar av vanorna gör sitt till för hälsan.
(Om inte annat så känns det bra mycket lättare att hålla fast vid de goda vanorna och aktivt välja de nyttigare alternativen dag för dag när man vet att inget är förbjudet utan att man är fri att själv välja vilka konsekvenser man vill leva med. Och inte får jag dåligt samvete av en svullardag då och då heller, även om jag ibland smäller i mig tre gånger så många kalorier som en normal dag. En dag gör ingen livsstil, och dagen efter är jag ändå inte speciellt sugen på att få mer av det jag förätit mig på.)