• Anonym (undrar)

Kan man gå ner i vikt av enbart promenader?

Ja som rubriken. Men självklart tänkte jag lägga om kosten lite.
    Jag har gett upp tanken på att börja gymma, gör det några gånger sen slutar jag.

Jag behöver gå ner ca 10-15kg. Går det eller är det kört?

Hur ofta och hur länge ska jag gå då? Hur lång tid borde jag räkna med att det tar att gå ner?

• Svar på tråden Kan man gå ner i vikt av enbart promenader?
  • Anonym

Ja absolut!

Jag givk ner 20 kg på några månader genom att gå en timme varje morgon. Jag uteslöt en helt del kolhydrater, men var inte manisk. Åt tex havregrynsgröt.

• Anonym (Linn)

Jag gick ner 16kg på 4 månader (1kg/veckan) med hjälp av dagliga promenader, hann inte alltid på morgonen utan tog det när som.
    Det är viktigt att du går i rask takt och att du ökar takten allteftersom du börjar känna att du får mer ork.
    1 timme om dagen i rask takt räcker för dom flesta, orkar du så gå lite till.
    Jag undvek kolhydrater under den här tiden, eftersom det maxar fett förbränningen men 1 dag i veckan åt jag vad jag ville

Lycka till!

• NadiaMi

Det går.
    Speciellt om du även lägger om kosten till nyttigare alternativ.

Jag har inga riktlinjer för hur lång tid det kan ta eftersom det beror till stor del på hur snabbt du går och hur du lägger om kosten, men sikta på en timmes promenad om dagen så har du en bra grund.
    Du kan förståss variera takten, rundan och köra lite intervall om du känner för att pressa dig själv lite mer (dvs variera hastigheten/intensiteten medan du går).

Lyssna på musik eller ta med kameran om du ska gå till ett ställe som är extra fint, avtala att möta någon för en pratstund eller ta en promenad i stan och gå runt i butikerna.
    Att gå är att gå är att gå - vart man än råkar befinna sig.

• Anonym (undrar)

Vad bra! Då är det bara att köra på då.

Jag har magkatarr och kan varken äta chips, glass, choklad m.m. nu. Så det är det jag tänkte ta bort helt nu och äta lite mer grönsaker annars så tror jag att jag äter rätt bra.

• Petrellie

Jag har ett motiveringstips (eftersom dagliga promenader är suveränt för viktnedgång); jag laddar MP3-spelaren med någon bra talbok och så får jag bara lyssna medan jag promenerar. Ibland står jag och studsar av längtan av att få gå, bara för att jag vill höra fortsättningen av boken.

• Anonym
    NadiaMi skrev 2012-01-11 14:51:47 följande:
    Det går.
    Speciellt om du även lägger om kosten till nyttigare alternativ.

Jag har inga riktlinjer för hur lång tid det kan ta eftersom det beror till stor del på hur snabbt du går och hur du lägger om kosten, men sikta på en timmes promenad om dagen så har du en bra grund.
    Du kan förståss variera takten, rundan och köra lite intervall om du känner för att pressa dig själv lite mer (dvs variera hastigheten/intensiteten medan du går).

Lyssna på musik eller ta med kameran om du ska gå till ett ställe som är extra fint, avtala att möta någon för en pratstund eller ta en promenad i stan och gå runt i butikerna.
    Att gå är att gå är att gå - vart man än råkar befinna sig.
    Fast nja.. Man måste ju gå i raskt takt så att man får upp pulsen, det händer inte om man strosar i butiker, stannar o pratar eller går o fotograferar. Det harndlar ju om att få upp pulsen och hålla den dör under en längre tid, under promenaden.
  • Pacolina

För länge sen gick jag ner 16 kg med hjälp av att gå promeader på 1-1,5h per dag - sex dagar i veckan. Jag slutade också med godis och försökte äta normalportioner.

Arbetade även några somrar som tidningsbud och då blev det ett par timmar ( en timme när jag kunde rutten utantill) som jag gick sex dagar i veckan och då åt jag vad jag ville men gick ändå ner. Tryckte i mig en hel långpanna med "falska potatisbakelser" men rasade ändå ... så absolut går man ner i vikt med hjälp av promenader. Så länge du bara gör av med mer än du tar in så kommer du att gå ner.

Jag försöker gå ner gravidkilona nu och ska börja med promenader så jag hoppas jag har gått ner mina otrivselkilon till sommaren

Lycka till !

• Petrellie
    Anonym (undrar) skrev 2012-01-11 14:53:19 följande:
    Vad bra! Då är det bara att köra på då.

Jag har magkatarr och kan varken äta chips, glass, choklad m.m. nu. Så det är det jag tänkte ta bort helt nu och äta lite mer grönsaker annars så tror jag att jag äter rätt bra.
    Då tror jag det är ännu viktigare att du testar att utesluta en hel del kolhydrater i form av vitt mjöl och socker. Det gjorde underverk för mitt magsår.
  • NadiaMi
    Anonym skrev 2012-01-11 14:54:50 följande:
    Fast nja.. Man måste ju gå i raskt takt så att man får upp pulsen, det händer inte om man strosar i butiker, stannar o pratar eller går o fotograferar. Det harndlar ju om att få upp pulsen och hålla den dör under en längre tid, under promenaden.
    Jo, om man snackar lite mer effekt-promenader.

Men har du gått runt på stan i några timmar under en dag så lär även du känna att det märks av i hela kroppen mot slutet av dagen. Det är mindre effektivt, men det gör skillnad och om man har svårt att hålla motivationen uppe så tycker iallafall jag att det går att någon dag eller två i veckan byta ut den raska promenaden mot en fotografi-runda eller att strosa i butiker i några timmar.

Stanna och prata med någon halvvägs igenom promenaden hindrar ju inte att man går i rask takt till och från den avtalade platsen.

Jag är en av dedär irriterande människorna som anser att man faktiskt inte behöver gå "all in" för att få effekt utan tror att även små ändringar av vanorna gör sitt till för hälsan.
    (Om inte annat så känns det bra mycket lättare att hålla fast vid de goda vanorna och aktivt välja de nyttigare alternativen dag för dag när man vet att inget är förbjudet utan att man är fri att själv välja vilka konsekvenser man vill leva med. Och inte får jag dåligt samvete av en svullardag då och då heller, även om jag ibland smäller i mig tre gånger så många kalorier som en normal dag. En dag gör ingen livsstil, och dagen efter är jag ändå inte speciellt sugen på att få mer av det jag förätit mig på.)
  • Anonym
    NadiaMi skrev 2012-01-11 15:04:08 följande:
    Jo, om man snackar lite mer effekt-promenader.

Men har du gått runt på stan i några timmar under en dag så lär även du känna att det märks av i hela kroppen mot slutet av dagen. Det är mindre effektivt, men det gör skillnad och om man har svårt att hålla motivationen uppe så tycker iallafall jag att det går att någon dag eller två i veckan byta ut den raska promenaden mot en fotografi-runda eller att strosa i butiker i några timmar.

Stanna och prata med någon halvvägs igenom promenaden hindrar ju inte att man går i rask takt till och från den avtalade platsen.

Jag är en av dedär irriterande människorna som anser att man faktiskt inte behöver gå "all in" för att få effekt utan tror att även små ändringar av vanorna gör sitt till för hälsan.
    (Om inte annat så känns det bra mycket lättare att hålla fast vid de goda vanorna och aktivt välja de nyttigare alternativen dag för dag när man vet att inget är förbjudet utan att man är fri att själv välja vilka konsekvenser man vill leva med. Och inte får jag dåligt samvete av en svullardag då och då heller, även om jag ibland smäller i mig tre gånger så många kalorier som en normal dag. En dag gör ingen livsstil, och dagen efter är jag ändå inte speciellt sugen på att få mer av det jag förätit mig på.)
    Fast om du stannar så måste du ju jobba upp pulsen igen. Det handlar inte om att gå all-in.

Klarar man inte av att gå varje dag i en timme i rsak takt så är det bättre att gåe tre dagar i veckan än att byta ut de raska promenaderna mot att gå på stan.
Svar på tråden Kan man gå ner i vikt av enbart promenader?