• Anonym (vad händer nu?)

Svalt 30 Propavan

En bekants partner har idag tagit 30 propavan då partnern förstod att min bekant ska flytta från deras gemensamma bostad. Partnern hotade min bekant till livet om min bekant ringde ambulans, vilket denna gjorde ändå.

Ambulansen har varit där och tagit in partnern och min bekant är livrädd att något hemskt ska hända när partnern kommer hem .

-När kan den intagna (partnern) tänkas komma hem igen? Hur lång tid tar det att magpumpa och bedöma om det finns bestående risk för suicid? Vad är brukligt i sådana här sammanhang?

• Svar på tråden Svalt 30 Propavan
  • Anonym (msk)

partnern bör bli kvar iallafall över natten

• Anonym

Antar att de placerar personen på psyk för övervakning ett tag. Din vän får väl se till att lämna det gemensamma boendet. Polisanmäla hoten och kontakta en kvinnojour om hon fruktar för sitt liv?

• mamita64
    Anonym (vad händer nu?) skrev 2012-01-11 15:15:04 följande:
    En bekants partner har idag tagit 30 propavan då partnern förstod att min bekant ska flytta från deras gemensamma bostad. Partnern hotade min bekant till livet om min bekant ringde ambulans, vilket denna gjorde ändå.

Ambulansen har varit där och tagit in partnern och min bekant är livrädd att något hemskt ska hända när partnern kommer hem .

-När kan den intagna (partnern) tänkas komma hem igen? Hur lång tid tar det att magpumpa och bedöma om det finns bestående risk för suicid? Vad är brukligt i sådana här sammanhang?
    Jag har varit med om detta några gånger
    Första gången var det mi dåvarande man, han tog 94 st av mina starka värktabletter, åkte in med ambulans, blev magpumpad, låg på sjukhus några dagar och fick sen komma till ett ställe i nästan två veckor. Ett ställe där han kunde prata med psykolog, kurator mm om han ville. han gjorde aldrig detta så han var som vanligt när han kom hem

Min ena dotter. Ambulans till sjukhus, hon fick kol, spydde, fick ligga på en avdelning med gamla människor en natt, alltså inte psyk, sen fick jag hem henne. Då fick hon stöd från Mobila teamet. Ett team från öppenvården som åkte hem och pratade med henne lite varje dag. Jag fick dock ingen hjälp o inget stöd alls utan fick klara mej bäst jag ville.

Min andra dotter, ambulans till sjukhus, magpumpning eller kol, vet inte vilket, sen fick hon ligga på övervakning på hjärtintensiven då medicinen hon tagit påverkade hjärtat
    Efter två dagar hem, stöd från mobila teamet

Jag känner dock många som bara fått åka hem, utan något stöd alls
  • Anonym (vad händer nu?)

Vill bara berätta att personen som tagit tabletterna låg kvar under natten, med lugnande sprutor. Nu mår personen dåligt, har blött ur ändtarmen, fått feber och är allmänt konstig i uppförandet. Jag blir så förvånad att sjukvården bara släpper hem en person som försökt ta livet av sig.

• mamita64
    Anonym (vad händer nu?) skrev 2012-01-16 17:58:54 följande:
    Vill bara berätta att personen som tagit tabletterna låg kvar under natten, med lugnande sprutor. Nu mår personen dåligt, har blött ur ändtarmen, fått feber och är allmänt konstig i uppförandet. Jag blir så förvånad att sjukvården bara släpper hem en person som försökt ta livet av sig.
    Det är min erfarenhet
    De allra flesta jag känner som tagit överdoser, har blivit hemskickade dagen efter
    Eller snarare, ca 12 timmar efter de kommit in
    En väninna lever inte längre, hon var på psykakuten och blev hemskickad

Att min dotter fick hjälp av mobila teamet berodde på att jag sa absolut nej till att få hem henne
    Ena dagen tar hon en överdos, nästa ska allt va som vanligt?
    Jag hade ju hoppats på att hon skulle bli inlagd och få hjälp och stöd, men icke
    Så där fick jag sitta och säga rakt upp i hennes ansikte att jag inte ville ha hem henne
    Då ringde läkaren mobila teamet
    Och de var ju till viss hjälp. men hon fick inga samtal eller liknande utan de kollade henne en gång per dag
  • Anonym (deprimerad)

jag blev inlåst en vecka efter en överdos men det var 10 år sen.

Svar på tråden Svalt 30 Propavan