Vad sjutton kan det vara för fel på katten?
Fellow kattvänner, lite hjälp, tack! Blev lite långt, så ha tålamod. :) Har en kisse här hemma som jag oroar mig allt mer för. Hankatt, sju år gammal, frisk på det stora hela taget om man bortser från en mastcellstumör som började spöka efter att han blev påkörd för många år sen. Nu har han plötsligt magrat av (600g på 6 månader, ned till 3400g), samt slutat tvätta rumpan (eller ja, egentligen börjat tvätta sig mindre helt och hållet).
Han gömmer sig, sover ibland under sängen, kryper in under överkastet och filtar och börjat ligga i korgen under barnvagnen, riktigt så var det inte förr. Han är även mindre gosig nu, men förut var han å andra sidan übergosig. Han äter och kissar som förr tycker jag. Bajsar kanske mer sällan, men det brukade ju variera.
Eftersom jag inte vill ha bajs överallt tvättar jag honom i rumpan dagligen, ibland två gånger... Vi var till doktorn med honom och de tog blodprover och klämde och kände men hittade inget egentligt fel på katten förutom att något helt tydligt inte stämde. Blodproverna visade marginell förhöjning av levervärdena så de ska ultraljuda honom trots att höjningen var så liten att veterinären inte tyckte att det borde spela någon roll.
Nu har jag märkt att han ibland luktar bajs fast han inte bajsat på två dagar. Det är inte fisar för där han suttit (golv, soffa etc) stinker det verkligen där också. Försöker kolla om han läcker men det ser inte ut så, men slutar lukta när jag tvättar honom. Jag fattar liksom inte, så har jag aldrig varit med om att det skulle vara förut och inte med någon annan katt heller... Nästa gång vi ska träffa veterinären är om 10 dagar, och när jag sökte honom på telefonen idag fick jag veta att han är sjuk.
Några teorier?