• Anonym (sexlös)

Tips för bättre sexliv..

Har två barn på 3,5 år 2 år och bebis beräknad till sommaren. Min sexlust är nästan helt borta och har i stort sett varit sen äldsta sonen föddes. Min man har däremot all sin lust kvar och försöker få till det varje/varannan kväll. Men jag orkar "ställa upp"(tragiskt nog är det så det känns) ungefär 3 gånger i månaden.. Jag älskar min man och innan barnen hade vi sex i stort sett varje dag! Jag undrar om någon av er har tips på vad man kan göra för att få tillbaka suget igen!

• Svar på tråden Tips för bättre sexliv..
  • Anonym

ni kanske behöver lite tillsammans ensamma. Det kan ju va påfrestande med två små barn tröttheten sätter in på kvällen och man är inte alls upplagd för sex. Kan ni skaffa barnvakt? Ta in på hotell en natt tillsammans eller skaffa barnvakt och va hemma. Köp massageolja massera varandra det är väldigt upphetsande speciellt om man är naken samtidigt..;) låt det ta lite tid att hetsa upp varandra så ska du se att ni kommer ha underbart sex sen. Lycka till!

• ModestyB

Nu har vi "bara" 2 barn, som vi tagit 3 år på oss att skaffa, men jag har aldrig haft hög sexdrift. Senaste åren var det katastrofalt, ändå är min make den enda som någonsin kunnat ge mig orgasm och han gör det varje gång, med glädje. Jag har varit en nej-sägare. Bestämde mig för att inte säga nej mer- och det vände! Igår frågade min man om han fick ge mig oralsex innan jag somnade, utan att jag behövde ge något tillbaka. Makens nya grej är att filma oss. Han tycker jag är skitsnygg, på riktigt, det tycker inte jag, filmerna redigerar han och gör väldigt vackra, jag får en bättre självbild och ser lite av vad han ser när han ser på mig. Vi är ruggigt feministiska båda två och kollat inte på porr, men hjälpmedel som vibrator, glidmedel och sånt är bra att ta till när sexlusten sitter hårt inne. Jag tror för övrigt att jag har världens bästa man, med intresse och tålamod för mig. Det är en stor del av hans sexualitet att få tillfredsställa mig och det sänker kraven på mig.

• Anonym (Gravidbonusmamma)

Känner igen mig och har försökt hitta lösning. Problemet för mig är att jag kan ofta förknippa sex med ångest och press. Jag har rätt svårt att komma, det tar ett tag och det är inte alltid jag kommer så det kan ha lite med det att göra men min partner har inga sådana krav på mig, visst vill han att jag ska komma men det är inte hela världen om jag inte gör det så länge jag har fått viss njutning.

Rent allmänt har jag fått tips att man ska försöka tänka mer på sex helt enkelt. Skicka smått snuskiga meddelanden till varandra, kanske läsa några sexnoveller. Kanske inte nödvändigtvis se porr om man inte tänker på det såklart men jag tänder mer på filmer med mycket intimitet och kärlek.

Jag försöker själv att tänka mer på sex och det blir ju helt klart lättare om man inte är stressad, så stressa ner är också viktigt! Sen så är förspel sjukt viktigt för mig, jag tror att det är viktigt att man är rätt upphetsad innan man börjar med själva akten.

Min förra partner kunde som "tjata" till sig sex, vilket var väldigt avtändande, skapade bara mer ångest och press. Min nuvarande är mer mogen och skulle aldrig tjata, utan försöker istället förföra mig med smicker och sånt som han vet att jag gillar som kyssar på halsen istället för att mitt i vardagen ta mig mellan benen vilket bara gjorde mig irriterad. Samtidigt så är min partner allmänt kärleksfull och inte bara när han vill ha sex, vilket jag tror är väldigt avgörande. Så jag tror att det är viktigt att man har en partner som lyssnar och har förståelse för att man kanske har tappat lusten på sex men inte slutat älska sin partner för det,

• Fiber fan

Jag är låångt i från en expert men har lite idér som kanske kan vara något?

Lust & OLust, det är ett dilemma. Det finns ingen Quick fix på dessa problem (min erfarenhet iallafall). 

Det tar tid, månader till och med år kanske. Kanske går det heller inte att lösa överhuvudtaget. 

NU, verkar ni inte riktigt ha körtfast. Men du är nog på väg att göra det totalt. 

Orsaken till Olust kan vara många 

Ibland är det nog så att man tar på sig för mycket grejer (familj, barn, skola, arbete osv) Man prioriterar alla andra framför sig själv och blir mycket besviken på att man inte hinner med allt (som man Omöjligt skulle kunna göra) detta kan göra att man prioriterar ner sin Lust, efter som man inte har tid. 

Kan också vara så att man är missnöjd med sin kropp, man upplever att man är äcklig & oattraktiv. Man blir äcklad av att sin partner tar på en. Detta är en rejäl låsning (enligt mig iallfall). Vilket troligen beror på dålig självkänsla.

Det kan också vara något bakåt liggande som sexuella övergrepp tidigare vilket fortfarande ligger och lurar. Kanske utan att man igentligen reflekterar över det.

Du kanske upplever att han ser dig som "2 ben med hål" något som inte känns så kul.

Du kanske upplever att han vill Jämt vilket omedvetet stressar fram din Olust. Och det får du höra i tid och o tid. "jaha, min kollega får iallafall ha sex" = lite vuxen mobbing. vilket till slut sänker din självkänsla.

För att komma famåt så behöver man (enligt mig iallafall) ta ett rejält samtal med sin partner. Kanske det bästa är att skriva ett brev (brukar bli långa) efter som du ska berätta hur du känner dig (det ska alltså inte vara någon diskution om vad/hur du känner). Där efter ber du din partner att skriva ett brev till dig.

Breven skall inte vara något klago brev (enligt mig iallafall), utan mera hur du känner. Att du älskar, att du känner att du gör allt hemma arbete, att du är trött på att hämta ungarna på fredagar. Att du också vill Sova ut på helgen. Att du uppskattar att han tar hand om disken, och ser till att bilen är körsäker, att du känner dig trygg med han/henne som partner, att du vill ha en Kram när du kommer hem för han/hon är så härlig att krama. Dvs ett givande och ett tagande, kanske förslag på förbättningar som stärker eran relation (Torsdagar = mamma pappa kväll ni spelar sällskaps spel, går på Dans kurs eller något). Din partner skall inte göra allt kanske men ni ska kanske byta lite uppgifter för att få göra något nytt och slippa en del av tristressen som kan uppstå. Du kanske ska tvätta bilen på söndag och han hämta ungarna på fredag.  

När ni sedan har läst breven och troligen tröstat varandra (brukar bli mycket känslor som strömmar fram) så tar ni ett samtal. Ett kreativt, titta framåt hitta lösningar på problem som finns..

Hos somliga så verkar det fungera att ha mera Sex, framför allt att släppa på sina (omöjliga) krav man måste lixom inte ha disken klar för att kunna ha sex, man kan diska/städa/damma/Torka golv senare. 

Som jag har förstått det så föder lust just lust. Har man inte sex, så minskar också lusten.  Har man ofta sex så blir man också mer sugen. En del har då infört Sex schema, typ varanan dag eller till och med oftare oavsett hur mycket/lite lust som bägge parter har.

Det är ju inte DU som har problem det är NI som har problem. Bägge måste vara berädda att jobba på detta. Annar är det nog Omöjligt.

Funkar inget och man provat allt, testa då Rådgivning hos Sexolog eller kanske Familje rådgivning.

Viktigaste är nog iallfall att bägge är med på banan och att bägge vill lösa detta probelm. Man måste också vara medveten om att detta kommer att ta tid. En vecka räcker inte.  

• Binary

Lust är inget som man kan stänga av eller på med en knapptryckning och det är en rätt stor omställning att skaffa barn. Inte bara kroppsligt utan även det sociala och emotionella livet förändras och fokus flyttas.

Jag och min partner, Lady T här på FL, jobbade oss ur en rätt djup svacka med hjälp av öppen kommunikation och "back to basics". Med andra ord, anta inget, hinta inget, ge inga subtila vinkar, utan bara Öppen och rak kommunikation tills vi kände att saker och ting fungerade emellan oss igen.

Visst är inte frågan "Vill du ha sex" särskilt upphetsande, men, det är rak och ärligt, och om svaret är Ja, kan man arbeta på upphetsningen därefter. 

sextankar.nu - En mans tankar om sex
Svar på tråden Tips för bättre sexliv..