• Anonym

Leker era 4-5 åringar med barbi?

Ja som rubriken lyder undrar jag, leker era 4-5 åringar med barbi?

Jag var som barn en docktjej. lekte med vanliga dockor och lekte väldigt mycket med barbi och även dockskåp!

Vår äldsta flicka 4 år, i år 5 år har aldrig vart någon typisk tjej-tjej som velat leka med tjejsaker, hon tycker om bilgarage, önskar sig bandyklubba, skateboard osv. Hon leker med lego, plastdjur, nu väldigt mycket med pippifigurerna, hästen (barbis häst och bil) men inte dockorna. Hon tyckte det var kul att köra dockvagnen när hon fick den men inte leka med dockorna. Detta blir lite märkligt för mig när jag varit sådan docktjej själv, vet inte om ni förstår mig, själva känslan, nästan lite besvikelse, jag respekterar min/mina dotter/döttrar och de
    gör precis som de vill.
    Idag hade jag ställt upp barbisakerna för att se hur hon reagerade när hon kom hem, lillasyster sprang in och ropade glatt barbi barbi!!!! Storasyster/ 4-åringen -vi ska inte leka med barbi, hämta pippifigurerna

Lillasyster var jätte glad när hon fick docka och dockvagn och hon skulle nog gärna leka med dockor, med då det är väldigt tätt mellan dem leker de alltid tillsammans och det är storasyster som styr.

• Svar på tråden Leker era 4-5 åringar med barbi?
  • Fyrbarnsmorsa

Själv har jag en väldigt typiskt tjejig 4 åring Hon leker bara med dockor,inte så mycket barbie ännu men allt som har med dockor att göra.Lagar mat till dom,vyssar och vaggar och klär dom,hon har tom med dom ut och åker pulka osv.
    Har tre killar sen innan och även om en av killarna alltid gillat barbie och mer "tjejgrejor" så har dottern växt upp med väldigt mycket killsaker,ändå väljer hon bara dockorna och typiska tjejsaker.
    Hon älskar att fixa frisyrer och sminka och allt sånt.
    Jag har också alltid låtit mina barn leka med vad dom vill och yngsta sonen harsom sagt  alltid lekt med barbie och varit med tjejer.
    Jag själv lekte mest med grabbar när jag var liten och hade som roligast när vi lekte "kurra",röda vita rosen eller byggde kojor

• Anonym
    Fyrbarnsmorsa skrev 2012-01-11 18:12:29 följande:
    Själv har jag en väldigt typiskt tjejig 4 åring Hon leker bara med dockor,inte så mycket barbie ännu men allt som har med dockor att göra.Lagar mat till dom,vyssar och vaggar och klär dom,hon har tom med dom ut och åker pulka osv.
    Har tre killar sen innan och även om en av killarna alltid gillat barbie och mer "tjejgrejor" så har dottern växt upp med väldigt mycket killsaker,ändå väljer hon bara dockorna och typiska tjejsaker.
    Hon älskar att fixa frisyrer och sminka och allt sånt.
    Jag har också alltid låtit mina barn leka med vad dom vill och yngsta sonen harsom sagt  alltid lekt med barbie och varit med tjejer.
    Jag själv lekte mest med grabbar när jag var liten och hade som roligast när vi lekte "kurra",röda vita rosen eller byggde kojor
    Hahaaa så roligt!! Tack för att du delade med dig, intressant!
  • Shasti

Min tjej 3,5 är likadan, ointresserad av dockor i allmänhet och Barbie också. Hon har några stycken och fick nu en bebisdocka med vagn och tillbehör i julklapp men hon kör bara sina gosedjur i vagnen. I dockskåpet är det djur som bor. De enda dockor hon leker med är en Steffi och Evi med badkläder och badring, dem har hon i badkaret när hon själv badar. Hennes stora grej är djur av alla slag.

• Anonym
    Shasti skrev 2012-01-11 20:11:28 följande:
    Min tjej 3,5 är likadan, ointresserad av dockor i allmänhet och Barbie också. Hon har några stycken och fick nu en bebisdocka med vagn och tillbehör i julklapp men hon kör bara sina gosedjur i vagnen. I dockskåpet är det djur som bor. De enda dockor hon leker med är en Steffi och Evi med badkläder och badring, dem har hon i badkaret när hon själv badar. Hennes stora grej är djur av alla slag.
    heheee låter som min stora tjej, ja lillasyster med då eftersom hon hänger på, hon gillar också djur av alla slag, har lekt med sina gosedjur, platsdjur, nu är det inte barbi som åker i barbibilen utan det är pippifigurerna
  • Anonym (Tvärtom)

Haha - jag var precis allt UTOM dockintresserad som barn. Spelade fotboll på rasterna, lekte bara "killekar" och hade inga tjejkompisar (helt självvalt). Min 4-åring är totalt barbiefierad och tokprinsessig, vilket jag har otroligt svårt att förhålla mig till för jag fattar fortfarande inte grejen. Supportar så klart, men försöker också uppmuntra (utan att forcera) till annan typ av lek också.

• Anonym
    Anonym (Tvärtom) skrev 2012-01-11 20:34:59 följande:
    Haha - jag var precis allt UTOM dockintresserad som barn. Spelade fotboll på rasterna, lekte bara "killekar" och hade inga tjejkompisar (helt självvalt). Min 4-åring är totalt barbiefierad och tokprinsessig, vilket jag har otroligt svårt att förhålla mig till för jag fattar fortfarande inte grejen. Supportar så klart, men försöker också uppmuntra (utan att forcera) till annan typ av lek också.
    Hahaaa så lustigt det är
Svar på tråden Leker era 4-5 åringar med barbi?