• Millans hustru

SKB för våra barn?

Hej! vi har många funderingar kring hur vår dotter, om sådär tjugo år, ska ha chans att få en bostad. Om vi kan så vill vi gärna hjälpa henne lite på traven genom att var alite förutseende. vi sparar därför ett pa rhundra i månaden i riksbospar. men det är ju inte så himla lysande, man behöve rju KÖPA lägenhet där sen då. Funderar nu på att även testa SKB, är det någon som spar där? Finns det nackdelar? Berätta gärna!

• Svar på tråden SKB för våra barn?
  • soofee

Jag har stått i SKB:s kö i tio år nu.
    Vet inte om det är några nackdelar förutom att man måste stå minst tio år till innan man kan få lägenhet

funderade på att ställa min son i den kön oxå, men jag har inte så gott om pengar nu, så det får vänta.

Har hyrt en skb:lägenhet i andrahand, och det är relativt billiga hyror, hemförsäkring ingår och det finns ett renoverings-konto till varje lägenhet, som man kan ta pengar från om man t.ex. vill tapetsera eller så.

• narie24

Jag känner flera som sparar i SKB och det gäller att man varit med länge för att få en hyfsad lägenhet. Sedan får man lägga in en insats när man flyttar in som man får med sig när man sedan flyttar ut. Gå in på deras hemsida och kolla.

Jag har inte ens barn men jag ska sätta mina kommande barn i bostadskö direkt för att de ska få en chans att slippa köpa en lägenhet när det är dags att flytta (som jag fick göra). Men allt beror ju på i vilken stad man bor....

• klar is

Lägg pengarna i nåt annat för guds skull!
    Pengarna varken växer och ingen lgh blir det nog inte heller. Med tanke på hur många som står i kö och hur många lgh dom verkligen har..

Ställ dom i en annan kö som inte kostar så mycket och spara pengarna på banken!

• Millans hustru

jo men vad finns det för andra alternativ? Vilka köer kan vi ställa våra barn i?
    Jag har också förstått att det tar minst tjugo år. men vår flicka är bara 1 år o har ju den tiden? Hon måste ju inte flytta direkt till en skb lägenhet heller. Jag tänke att om det finns en möjlighet till eget om 20-25 år så har vi verkligen gjort nåt bra för henne?

• soofee

Jag tycker inte att det är särskilt dyrt egentligen. Det som kostar är ju årsavgiften på 250kr. För min son blir det bara 125kr eftersom jag själv står i kön.

Sen måste ni ju spara 500kr/år men dom pengarna får ni ju om ni tillbaka av någon anledning vill gå ur kön.

Jag kommer att ställa min son i kön så snart jag har råd att betala in "startavgiften"

• klar is

Men VARFÖR "spara" pengar som INTE växer ett jota? Jag antar att TS bor i Stockholm och då kan du isf sätta barnet i Stockholmstads bostadskö ist och sammtidigt spara pengarna och dom kan då också växa till sig på banken.

För att ni ska tjäna på SKB så måste ni spara i runda slängor 100 000 för att barnet inte ska behöva ta ett lån för att få lgh.

• soofee

stockholms bostadskö får du inte stå i förrän du är 18 år, tyvärr. Annars skulle jag hellre ställt min son där.

• klar is

ojdå det visste jag inte.. men det MÅSTE finnas nått bättre är SKB.. Men om det inte gör det då finns det ju inte så mycket annat man kan göra

• Pink Rose

Skulle också ha valt något annat, jag ställdes i SKB för 15 år sedan och det finns absolut inga lägenheter i stort sett.

Så precis som de andra råder i tråden så skulle jag också vilja råda dig till att se efter något annat bostadsbolag till din dotter. SKB är inte värt tiden eller pengarna.

• Millans hustru

jepp vi bor i stockholm. Jo om alternativ finns så är det jättebra, men är det någon som känner till alternativ?

• VendelaoCarolina

Vi bor i en SKB-lägenhet. Min sambo har stått sedan -91 och vi fick en lägenhet i somras i Kista.
    Det som är bra med SKB är att det är väldigt organiserat, vi fick totalrenoverat eftersom fonden var full, golven blev bytta, taket målat, nya tapeter, ny spis, dörrar och skåpsluckor ommålade och allt har skötts väldigt bra. Det känns tryggt att bo i en SKB-lägenhet.

Men det är ju väldigt lång kötid som sagt. Men din dotter är ju bara ett år så jag tycker du ska ställa henne i kö! Ni får ju i allafall tillbaka pengarna om ni vill gå ur sen.

Och vem vet, läget kanske är annorlunda när din dotter flyttar hemifrån, kön kanske har minskat :)

• sweetpea

Spara och investera pengar åt henne, så har hon en grundplåt den dagen hon vill flytta och köpa en lägenhet. Jag har stått i kö hos HSB sedan jag föddes, i princip, men de har relativt få hyresrätter också. Fördelen med min köplats där är att jag får välja lägenhet först om jag väljer att köpa i deras i nybyggen.

• Millans hustru

okje, HSB finns också. Ska söka kring det med. Men jag tror vi satsar brett, på flera alternativ, så länge vi kan få tillbaka mestadelen av pengarna. Det får ju bli grundplåten till boende på ett eller annat sätt.

Svar på tråden SKB för våra barn?