• Puma87

Sprucken tunga

Förra veckan trillade min dotter på dagis och bet sig rejält i tungan. Det blev ett ca 1cm långt jack tvärsöver den högra sidan utav tungan som även gick rätt igenom dvs uppifrån och ned. Hon fick sövas och sys med 4 stygn.
    Idag lossnade stygnen och såret har läkt

MEN!
    Det är enbart undersidan utav tungan som vuxit ihop resteande del är som en enda glipa. Någon som vet om en läkare kan göra något för detta eller om det kan växa ihop mer senare?
    Ska ringa VC imorgon och se om dom kan kolla tungan på henne.

Kitty 081003
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 19:14
    Kan tillägga att sårkanterna har läkt så det är inget sår löängre utan nu enbart en klyven tunga typ =/
  • Svar på tråden Sprucken tunga
  • viseversa

Oj fy stackaren=(. ingen aning om det läker av sig själv. men jag tror nog man måste "rispa" upp färska sårkanter för attd et ska läka ihop. men jag vet inte säkert.

• Puma87
    viseversa skrev 2012-01-11 19:09:46 följande:
    Oj fy stackaren=(. ingen aning om det läker av sig själv. men jag tror nog man måste "rispa" upp färska sårkanter för attd et ska läka ihop. men jag vet inte säkert.
    Ja och det lär dom ju inte göra på en 3åring isf krävd det ytterligare narkos och det kommer dom troligen inte att utsätta henne för.

Hoppas verkligen att det läker och blir fint igen. Vill ju att hon ska få ha en fin och hel tunga som alla andra. Och vem vet vilka problem detta kanske kan ge henne i framtiden. Jag tycker självklart att hon är det vackraste som finns oavsett men iaf. Skulle min tunga se ut som hennes gör nu skulle jag må dåligt över det.
    Kitty 081003
  • viseversa
    Puma87 skrev 2012-01-11 19:16:31 följande:
    Ja och det lär dom ju inte göra på en 3åring isf krävd det ytterligare narkos och det kommer dom troligen inte att utsätta henne för.

Hoppas verkligen att det läker och blir fint igen. Vill ju att hon ska få ha en fin och hel tunga som alla andra. Och vem vet vilka problem detta kanske kan ge henne i framtiden. Jag tycker självklart att hon är det vackraste som finns oavsett men iaf. Skulle min tunga se ut som hennes gör nu skulle jag må dåligt över det.
    Min kompis kusin bet av sin tungspets helt som barn. han ramlade som din dotter och bet som sagt av hela spetsen. Den syddes fast också men läkte aldrig utan dog och ramlade av.Han är idag vuxen och har inga som helst problem av sin "skada" pratar som alla andra och inte heller mår han dåligt psykiskt av det=). Snarare att coolt party trick att visa upp en tunga utan spets=).

Men ja jag förstår att du oroar dig. Man vill ju inte att ens barn ska må dåligt. Gör som du tänkt och ring vc i morgon och se vad dom säger=). hoppas det blir bra för din lilla tjej! 
Svar på tråden Sprucken tunga