• Greenmonster

Fixerad i vidöppet läge - är ansiktsbjudning oundviklig? Snälla svara!

vet någon om man löper större risk för ansiktsbjudning om barnet är fixerad i vidöppetläge? jag är skit rädd för en sån bjudning och funderar på snitt... kommer man med automatik börjar förlossningen med mer ryggvärk även om barnet roterar sig till slut? snälla någon! jag är verkligen skraj! stor gråter nu...

rene

• Svar på tråden Fixerad i vidöppet läge - är ansiktsbjudning oundviklig? Snälla svara!
  • Mums

Jag har förstått det som att du kan påverka hur barnet kommer ner genom bäckenet, genom att se till att vara upprätt och framåtlutad under öppningsskedet.

Kom också ihåg att förlossningen/smärtan blir lindrigare om du är lugn och fokuserad: försök att inte vara spänd, nervös och stressad, utan andas djuuuupt och låt kroppen jobba! Du klarar det ju!

• norrsken

Hej!
    Jag vet inte hur vanligt det är med att barnet är fixerat i vidöppet läge, men om det är konstaterat att det är så borde du ju få hjälp med att avgöra om det är lämpligt med snitt eller andra åtgärder av barnmorska/läkare. Min dotter föddes i vidöppen pannbjudning, vilket inte upptäcktes förrän hon kom ut,,,efter tre dygn med hemska värkar.
    Se till att få info av den som undersökt dig, och acceptera inte att "vänta och se"
    Lycka Till!

• Greenmonster

Barnmorskan konstaterade att mitt barn är fixerat nu och han ligger vidöppet, som han alltid har gjort sen iaf v 30. Barn kan vrider sig under själva förlossningen men det hjälps väl inte under själva öppningsskedet eller hur? Jag vill absolut inte gå igenom 3 dygn hemska värkar och dessutom löper större risk att det slutar med akutsnitt eller instrument förlossning med grova sprickor. Hellre ett planerat snitt i sådana fall...

• Monsa

Roterar dom inte ner som dom ska om dom ligger så?

• jennyp

Flyttar upp eftersom detta är intressant för mig också. Greenmonster - min BM säger också att min bebis ligger på samma sätt som din. Hon sa att förlossningen ofta kan bli längre och tuffare, men att om man vid utdrivningsskedet står på alla fyra så kanske den roterar som den ska. Är också orolig och tycker man får så olika svar överallt. Har dessutom fån vänner vars barn kommit ut på detta vis fått veta att man spricker mer än när de kommer ut "normalt". Inte kul.

• Muminmamman

Min yngsta låg i vidöppet läge vilket inte upptäcktes förrän vid förlossningen, men hon kom ut på 1 1/2 krystvärk med hjässbjudning och jag fick ingen bristning alls. Ändå var det en igångsatt förlosning.....
    Lycka till

• Greenmonster

Jag ringde precis till en BM på förlossningen och jag fick samma flummiga svar som jag brukar får. Ja du gumman jag tycker inte du ska oroa dig för man vet ju aldrig blah blah blah. Det känns som rädsla inte tas på allvar. Jag skulle verkligen uppskattar ett rakt och ärligt svar från en BM. Jag tycker att det är lite ansvarslöst av min BM att inte ta upp risker och informera om hur en sån förlossning kan upplevas och vilka ställningar/smärtlindring som passar bäst.... Tack så mycket för infot JennyP. Har du upplevt mycket ryggsmärta redan nu? Det har jag och jag undrar om det har någonting att göra med vidöppet läget...

• jennyp

Håller med dig, Greenmonster, de vill alltid att man inte ska oroa sig och ger hellre ett kortfattat svar än ett uttömmande. Man vill ju veta, det handlar för tusan om vår egen kropp och vår baby! Ska till BM imorgon och tänker ta upp det med henne igen. Jag kan skriva till dig om jag får ett bra svar. Jo, jag har mycket ryggsmärta nu, har haft det ett bra tag och använder TENS-apparaten varnnan dag ungefär. Den är ganska bra! Har dock ingen aning om ifall ryggonten har med vidöppet läge att göra.

• mimmipigg

Hmmm... Vad är "vidöppet läge"? Och vad är ansiktsbjudning?
    *undrar*

• jennyp

Det är när barnet ligger med bakhuvudet mot moderns rygg och barnet kommer ut roterat ett halv varv istället för att det kommer ut med hjässan först och ansiktet framstupa.

• Greenmonster

mimmipigg

vidöppet läge är när barnets bakhuvud trycker mot korsbenet och jag tror att barn i den här ställningen löper större risk att föda med ansiktet framåt. Ställningen gör att huvudet lutas tillbaks och istället för att hjässan kommer först så är det ansiktet... alltså bredare och ondare! Men det är ungefär 5% som inte roterar sig.... Förlossningen är oftast jobbigare även om barnet inte roterar sig eftersom öppningsskedet är utdragen och man har så ont i ryggen. Slutar ofta med instrumentförlossning eller akut snitt ... har jag läst...

JennyP.
    Jag skulle vara väldigt tacksamt för lite info från din BM. Hör gärna av dig! engstrom_r@yahoo.se kan du skriva till om inte här. Jag hör av mig till dig om jag får veta nåt mer... Ska förska vidare iaf! Under föräldrarutbildningen så gick vi bara genom en "vanlig" förlossning.

• jennyp

Green monster - OK, vi håller kontakten! Ska också forska vidare. Vi gick förstås också bara igenom vanlig förlossning under föräldrautbildningen...
    Om någon annan har erfarenhet av att föda i vidöppet läge så hör gärna av er!

• Smülschen

Stämmer in i mimmipiggs fråga... Varför blir det en jobbigare förlossning då?

• Greenmonster

hej smülschen! jag hittade inget bra på svenska så här har ni lite info på engelska (mitt första språk)

Why is Occiput Posterior (vidöppet) a labor challenge?
    When the baby is in a posterior position, the boney part of the head is pressed against the boney part of the pelvis. The pressure of the contractions pushes the head into the pelvis and can cause tremendous back pain. Some women feel the pressure even between contractions. Few women expect to feel their contractions as mostly a back ache.

Because the posterior position puts bone near bone, it is more difficult for the baby to fit into the pelvis. Posterior babies generally require longer labors, and if the baby persists in a posterior position, second stage may be longer than average as well. This can be fatiguing for a woman. When the baby remains in a posterior position (5.5% of labors), the mother is more likely to experience a longer than average labor (both first and second stages); the use of synthetic oxytocin to augment (speed up) labor; epidural for pain relief and a cesarean surgery.

Some women experiencing back pain in labor find relief from regional blocks, however anesthesiologists will not guarantee they can remove the back pain. There are various labor positions and techniques that can be used to encourage the baby to rotate, however they may not be effective.

Svar på tråden Fixerad i vidöppet läge - är ansiktsbjudning oundviklig? Snälla svara!