cysta + provera + pergotime + utebliven ägglossning
Fick i oktober reda på att jag hade en 5,5cm i diameter stor cysta, fick provera som jag skulle äta i 10 dagar, vänta på mens och sedan skulle den vara borta, fick mens, gjorde ultraljud och det var den också.
min nästa mens var 2,5 veckor sen, gjorde massa gravtest, alla negativa, gick till gyn för och kolla upp det och de visade sig att jag hade två cystor till denna gången.
fick provera utskrivet igen och började med den. skulle även äta pergotime, enkeldos, med start på dag 5-9 i cykeln, testade med ägglossningstickor från sista mensdag men de visade aldrig positivt. var aldrig på ultraljud och kollade om jag hade ÄL då jag var utomlands
på dag 16 skulle jag börja med provera igen för att få en jämn cykel och veta när jag har ägglossning osv.
min undran är ändå, om min kropp "hinner" få ägglossning när min cykel nu "görs" så kort, om min kropp nu egentligen vill ha en längre cykel?
Har nu tagit den andra dosen provera och väntar på mens, (hoppas ju såklart inte den kommer alls men) och ska sen äta pergotime igen, men fortfarande bara enkeldos, för man gör tydligen det i tre månader innan man höjer dosen?
Har känt av nu mot slutet av cykeln att jag har cystor nu också, precis som att de kommer varje cykel, alltid på samma sida.
Vill gärna bara höra om folks liknande erfarenheter och kanske få svar på något man undrar över.