• curry

cysta + provera + pergotime + utebliven ägglossning

Fick i oktober reda på att jag hade en 5,5cm i diameter stor cysta, fick provera som jag skulle äta i 10 dagar, vänta på mens och sedan skulle den vara borta, fick mens, gjorde ultraljud och det var den också. 

min nästa mens var 2,5 veckor sen, gjorde massa gravtest, alla negativa, gick till gyn för och kolla upp det och de visade sig att jag hade två cystor till denna gången.

fick provera utskrivet igen och började med den. skulle även äta pergotime, enkeldos, med start på dag 5-9 i cykeln, testade med ägglossningstickor från sista mensdag men de visade aldrig positivt. var aldrig på ultraljud och kollade om jag hade ÄL då jag var utomlands

på dag 16 skulle jag börja med provera igen för att få en jämn cykel och veta när jag har ägglossning osv.

min undran är ändå, om min kropp "hinner" få ägglossning när min cykel nu "görs" så kort, om min kropp nu egentligen vill ha en längre cykel?

Har nu tagit den andra dosen provera och väntar på mens, (hoppas ju såklart inte den kommer alls men) och ska sen äta pergotime igen, men fortfarande bara enkeldos, för man gör tydligen det i tre månader innan man höjer dosen?

Har känt av nu mot slutet av cykeln att jag har cystor nu också, precis som att de kommer varje cykel, alltid på samma sida.     

Vill gärna bara höra om folks liknande erfarenheter och kanske få svar på något man undrar över.  

• Svar på tråden cysta + provera + pergotime + utebliven ägglossning
  • PimPim1

Hej
    Jag är i precis samma sits som du. Hur har det gått för dig? Jag har en cysta i vä äggstock men läkaren vill kolla att den gått bort innan jag får äta min andra omgång pergo, Jag har också väldigt mycket känningar av cystan och ingen mens på snart 60 dagar. Fick provera för att få igång en blödning. Hur länge har dina cystor stannat kvar och har de gått tillbaka av sig själv?

• curry

Hej!! Hur har de gått för dig? Fått någon mens? Just nu väntar jag min mens också efter proverakur som slutade i onsdags. Var hos Gyn runt ÄL denna månaden för att kolla om jag hade äggblåser efter en dubbelkur pergotime. Hade en som var större än alla andra runt 20mm, efter några dagar kände jag att jag hade en cysta igen, Gjorde väldigt ont denna gången med. Ringde Gyn och hon sa att jag aldrig mer får äta pergotime för att det överstimulerar mina ägglossning och ger cystor, Förmodligen därför du inte får påbörja en ny kur innan de sett att förra cystan försvunnit. Det värsta med cystor är att de ger såna graviditetssymtom. Ömma bröstvårtor, kissenödig hela tiden, illamående, molande värk..

• PimPim1

Hej:)
    Ja då väntar vi samtidigt. Jag tog min sista tablett i fredags och jag har redan fått värsta humörsvängningarna, hehe, tror mensen kommer inom ett par dagar. Jag fick säkert också cystan pga överstimulering av pergon då äggblåsan inte släppte ut något ägg. Jag har läst lite om sk. funktionella systor och gulkroppscystor, jag tror att det är en sån. Jag har ju bara ätit en kur och hoppas den gått tillbaka. Känningarna vid äggstocken har försvunnit.

Men hur ska du göra då? Kan man hoppas på att äl kommer igång av sig självt med hjälp av bara Proveran? Det vekar ju som om Provera som är progesteron också behövs för östrogenproduktionen som behövs för att det ska bli äl. Allt hänger ihop på något sätt. Jag väntar som sagt på mens, sedan har jag tid för vul den 17 om jag inte passerar dag 5 innan dess, då skulle jag ringa sa lälkaren. Om cystan är borta kör jag pergo igen och hoppas att det inte blir ytterligare en cysta. Äl stickor är redan inhandlade. Tyvärr ska jag till turkiet hela v.8 med jobbet, vore väl typiskt om jag fick värsta ägglossningen då :(. Hoppas dock att mensen lugnar sig ett par dagar, då har jag chans att hinna hem innan det eventuellt blir äl.

Hör gärna av dig och berätta hur det går. Föresten, hur många dagar efter Proveran har du fått mens?

• curry

Ja vi får se denna månaden om jag har egen ägglossning, förhoppningsvis får jag ingen cysta denna gången. Men när du får din mens, ska du till Gyn då och se om cystan är borta? Beställ då också en tid vid dag 11-12 i cykeln så dom kan följa upp huruvida dina äggblåser ser ut! Jag ska göra det denna gången också även om jag inte äter pergo! Åhh va typiskt att du ska iväg, verkar ju pricka in precis rätt ÄL vecka också!! Hoppas din mens väntar nu då. För mig har mensen kommit olika, två gånger dagen efter, sist en vecka efter, och nu har de gått 4 dagar och fortfarande ingen mens men flytningarna är lite bruna så den kommer nog senare idag. Ett tips för att lätt hålla reda på din cykel är om du har smartphone, ladda hem womanlog, en cykelkalender, skit bra =) Förra månaden körde vi utan ÄL stickor faktiskt, Gyn sa att dom ändå inte är säkra, och för mig blev det bara en stor besvikelse varje dag de visade neg, även om man kanske hade ÄL iaf! Så vi hade sex varje kväll istället och säkrade på den vägen istället :)

• PimPim1

Aha, tack för tipset, jag ska verkligen pröva appen. Kladdar förfullt i min kalender just nu :). Och visst är det psykiskt stressande med detta testande. Ni verkar ha en bättre metod :) Själv har vi kört varannandagsmetoden i flera månader så jag tycker det är heelt ok om det går 2-3 dagar mellan ibland hehe..

Min läkare är inte alls så sugen på att berätta vad han ser på äggblåsor och cystor. Jag ser att han mäter i bilden men han nämner inte hur stora de är osv. Måste bli bättre på att fråga! Jag tror att han menade att jag ska på koll när min mens kommit för att se om jag kan ta pergon eller ej. Tyvärr kommer jag nog inte vara hemma dag 11-12 denna cykel men bra att du sa det, då vet jag vad som kan vara bra till nästa gång. 

Njut av livet och hoppas din mens kommer idag då :)  

• PimPim1

MENS !! Dag 1 i dag alltså..  Kommer att vara borta dag 6-11. Håll tummarna för att ägglossningen inte kommer tidigt och att cystan är borta på fredag vid UL. Har din kommit än?

Happy Valentine
    PimPim1

• curry

Tjoho!! Det gör den ju förmodligen inte :)

Min mens kom ju i söndags, men avtog men idag kom den igång påriktigt. Vet inte från när jag ska räkna som dag ett?

Var på hälsokosten och köpte bidrottninggele och rosenrot idag som jag ska börja äta ikväll! Och så äter jag kvinna från Apoteket sedan innan. BDG ska hjälpa ÄL naturligt så hoppas på detta!! :)

Hoppas din cysta är borta, men om du inte får pergo igen, testa då BDG också, verkar va många som det hjälpte :)

Må gott!!

• PimPim1

Hej igen
    Nu har jag varit och gjort ett vul och läkaren säger att cystan nästan har gått tillbaka men han ser en äggblåsa som är lika stor som om jag strax ska ägglossa. Men jag är ju på dag 4-5 i cykeln och har värsta mensen....

Pga äggblåsans storlek vill han inte att jag ska ta pergo denna månad. Jag riskerar att bli överstimulerad och få en sån där funktionell cysta igen. Jag tolkar det som att min äggblåsa växer sig stor som tusan, spricker inte och det bildas en funktionell cysta av den. Jag kan ju ha helt fel......

Så nu vet jag inte vad jag ska tro, kommer jag få ägglossning självmant fast aldeles för tidigt eller kommer äggblåsan att växa sig jättestor tills det är dags och släppa ett ägg? Eller släpper äggblåsan aldrig ut något?... Jag skulle veta lite hur stor den kan vara när den spricker och om det finns en chans trots att äggblåsan är så stor redan nu.

Vet heller inte om jag vågar testa BDG. Håller tummarna för dig Curry för att du ska få äl denna gång.

• curry

Oj vad knepigt, men jag har fattat för att cystan kommer när ett ägg ej släpper, så växer sig bara äggblåsan större och större och blir en cysta.

Så jag tycker de låter som att din förra cysta inte dragit sig tillbaka och fortfarande är kvar, men du kan ju fortfarande ha ägglossning om en vecka endå!!

Jag struntar i att göra vul denna månaden och tar de som de kommer, börjar utredning den 1mars så hoppas få svar på vad felet är!

Uppdaterar senare ang. ÄL :) trevlig helg!!

• curry

Pimpim, hur har det gått för dig? Några känningar/utslag på test av ÄL? Eller ännu en cysta?

Jag känner nog inte av något av det iaf, är på cd 15 idag, hårda bröst endast. Men vi sexar iaf och hoppas de blir nåt trots det :)

Svar på tråden cysta + provera + pergotime + utebliven ägglossning