• Anonym (Disktrasan)

Läggningsrutiner

Känner mig som en urvriden disktrasa efter kvällens kamp om att sova eller inte! Har två barn, en på 2,5 och en tiomånaders och jag är periodvis själv med dem på kvällarna då min man jobbar kväll/natt.. Och just nu har det urartat totalt och jag vet inte hur jag ska få till läggningarna igen.. Båda barnen är överlag oerhört lätta att ha att göra med, stora barnet är trotsigt men dagtid går det ofta att resonera med honom.. Han är generellt snäll och hjälpsam, mån om sin lillebror och oerhört verbal.. Han pratar som om han vore mycket äldre och det gör ju tyvärr att vi ibland behandlar honom därefter och kanske har högre förväntningar på honom än vad dom är rimligt.. Men till problemet; våra kvällar ser just nu ut så här och jag behöver tips och råd om hur vi kan göra annorlunda.. Storebror tittar på Bolibompa medan jag ger lillebror välling och låter honom somna i famnen för att sedan lägga honom i sängen ca 18:30.. Återgår då till storebror och tittar klart på Bolibompa och läser en bok eller två. Byter till pyamas och pratar om hur skönt det ska bli att sova och att lillebror redan sover och vi måste vara lite tysta och inte skrika.. Väl uppe i sängen läser vi ytterligare en bok och sen börjar problemen.. Jag säger åt honom att lägga sig i sängen och frågar om han vill ha täcke och berättar hur mycket jag älskar honom och att det nu är sovdags och jag tänker släcka lampan.. Han säger nej jag vill inte sova och jag säger att vi har ju redan pratat om det.. Försöker resonera en stund som slutar med att han skriker och lillebror vaknar med ett gallskrik och är jätterädd.. Jag försöker trösta lillebror i sängen, går inte så jag tar upp honom i famnen och sätter mig på min säng för att få honom att somna om.. Storebror kommer in och skrattar och tänder taklampan.. Ber honom släcka men får inget gensvar.. Han börjar hoppa i sängen.. Säger att jag vill att han ska sluta för lillebror försöker sova, ingen respons.. Jag blir arg (håller mig dock lugn) och fortsätter be honom sluta. Lillebror somnar efter stund och jag lägger honom i sängen varpå storebror skriker igen och hela visan börjar om, jag blir dock argare och tar med mig lillebror som nu är klarvaken till undervåningen. Storebror gallskriker uppe och jag står i trappan mellan barnen och resonerar med storebror.. Säger att vi kommer upp igen om han släcker lampan. Vi gör ett nytt försök och efter några turer fram och tillbaka då jag till slut blivit arg och ryter att vi går ner igen om han inte är stilla så somnar han i vår säng (klockan är nu halv nio och vi har hållt på i nästan två timmar) lillebror är klarvaken men somnar slutligen i famnen igen vid nio.. Så snälla hjälp mig ni som orkat läsa ända hit?! Vad kan jag göra annorlunda????

• Svar på tråden Läggningsrutiner
  • Ellikapellika

När du nattar storebror, äår det då meningen att an ska somna själv i sin säng eller ligger du bredvid honom?
    Jag tänker att du kanske ska prova att göra tvärtom mot vad du gör nu för att se om det fungerar?

Är han trött när det är dags för läggning?
    Om inte, prova att förskjuta nattningen någon halvtimme eller kanske ta bort/minska dagsömnen om han fort sover på dagen.

Fungerar inte det så skulle jag låta honom somna nere i soffan med dig under en övergångsperiod för att undvika att han väcker lillebror.

Det är pest att försöka natta barn som trilskas så du har mina sympatier.

Vi nattar de två yngsta i samma säng, jag ligger mellan och det är inte alltid så lätt även om de nu börjar  bli lite större (4 och 6 år).

• Iam

Jag har egentligen inga råd.. 
    Mer än att du kanske ska försöka att inte argumentera så mycket med honom?
    Det gjorde jag förut mycket med mina bonusar, tills min sambo sa åt mig att ibland behöver man inte argumentera, ibland säger man bara att nu är det så här och det är ingen diskussion. Man förklarar en gång och sen är det bra.
    Kan det vara så att genom att han beter sig så här så får han belöning i form av att han får vara uppe längre och du ger honom uppmärksamhet?
    Vad skulle hända om du lägger honom, när han sen går upp säger du inget utan går tillbaka med honom till sängen. Sen gör du så tills han stannar där. Säger inget till honom, argumenterar inte, ger honom ingen uppmärksamhet för det han gör.
    Han är ju inte ledsen han vill ju bara trilskas.

Sen kan det ju vara bra att komma ihåg att om du tex börjar låta honom somna på soffan... Då kommer denna pers komma tillbaka när han ska avvänjas med det. Dvs då kommer det ju bli bråk igen.
    Jag personligen tycker det är bättre att ta hela striden nu, än att hålla på och skapa fler möjligheter till strider längs vägen genom att skjuta problemet framför sig.  

• bonäslina

jag har en 3 åring och en 1 åring. 1 åringen har alltid varit jobbig med sömnen så vissa kvällar är man helt slut. men jag har läggningen i vår säng och myser med båda två sen när 1 åringen somnat så lägger jag honom i sin säng och då läser jag för 3 åringen. sen ligger jag kvar tills hon somnat. har testat massa olika men detta är nog det som funkat bäst för oss och barnen.

• Anonym (Disktrasan)

Massa tips ;) jag har testat att inte argumentera utan bara gå tillbaka med honom i sängen, tyvärr blir fortsättningen densamma då han skriker tills lillebror vaknar och så börjar cirkusen ;) eftersom lillebror somnar lätt så har jag testat att ligga med storebror i vår säng och då väcker han inte lillebror men han far runt och tänder lampan och hoppar och far så tidsmässigt så blir det samma sak, dock utan att jag blir lika arg ;).. Funderar på det för med soffan och om han ska få somna där, tror dock dels inte att han somnar och sen, som nämnts, så skjuter jag ju bara upp striden så att säga.. Men kanske ska försöka låta honom vara uppe längre imorn kväll och mysa en halvtimme, timme extra.. Han sover fortf middag men är trött på kvällarna.. Har dock funderat på om det är dags att sluta med? Om inte annat så är ju även det en kamp när vi är själva ;)

• xxx789

Har en 9-månaders och en 3-åring här hemma, känner igen mig lite Jag skulle nog testa att göra som nån annan här föreslog, antingen minska eller ta bort dagsvilan för storebror. Vi tog bort dagsvilan för vår äldsta när han var 2,5 år och då somnade han mycket fortare på kvällen, inte alls lika mycket krångel och bråk. Självklart var han trött den första tiden, räkna med en del gnäll vid middagstid Flört, men det brukar ju ge sig.

• xxx789

Glömde skriva: den äldsta blev mycket lugnare vid läggningen när han fick börja lyssna på ljudbok och ha en nattlampa på rummet. Men det kanske ni redan har testat.

• jomma

Min 2,5 åring tjafsar och bråkar vid nattningen som numera tar 1 timme. Jag är också helt slut. Har ju även en 6 åring som ska nattas.

Jag funderar på om det inte är en sån period. Han har börjat visa starka åsikter även dagtid. Det kanske är lite jobbigare med nattning för 2,5 åring. Kommer ihåg att det var problem med storebror i samma ålder. Jag kommer inte ihåg vad vi gjorde men det gick över.

Funderar också på att kapa vilan på dagen. Han sover nu upp till 2 yimmar och det är onödigt då han somnar 21.30!

• Anonym (Disktrasan)

Tack för massa tips! Idag är en ny dag och då tar vi nya tag.. Försöker nog ungefär som igår men med skillnaden att mysa tillsammans i soffan längre, kanske vänta till han själv säger att han vill gå upp och sova.. Pratade med min man som tror att jag kanske gör för stor grej av att släcka lampan och sova och det ligger nog en del i det.. Ska försöka bli mer självklar och inte göra någon stor grej av det.. Något som fungerar för min man är att berätta för honom att han inte får ha nappen om han inte tänker sova och jag kanske får prova det? Kanske att jag ska sitta inne i hans rum en stund innan han somnar.. För som någon sa, det han vinner på att skrika är ju min uppmärksamhet även om den är negativ från början så slutar det ju med att han får somna i min säng medan jag klappar på honom.. Ja vi får se, har lite nya idéer och gott mod inför ikväll!

• Schnitzel

Prova att skjuta fram storebrors nattning en timma typ?
    Min dotter somnar när hon är trött, är det klockan 7 eller klockan 10 på kvällen beror helt på
    hur mycket energi hon gjort av med på dagen.

Svar på tråden Läggningsrutiner