Läggningsrutiner
Känner mig som en urvriden disktrasa efter kvällens kamp om att sova eller inte! Har två barn, en på 2,5 och en tiomånaders och jag är periodvis själv med dem på kvällarna då min man jobbar kväll/natt.. Och just nu har det urartat totalt och jag vet inte hur jag ska få till läggningarna igen.. Båda barnen är överlag oerhört lätta att ha att göra med, stora barnet är trotsigt men dagtid går det ofta att resonera med honom.. Han är generellt snäll och hjälpsam, mån om sin lillebror och oerhört verbal.. Han pratar som om han vore mycket äldre och det gör ju tyvärr att vi ibland behandlar honom därefter och kanske har högre förväntningar på honom än vad dom är rimligt.. Men till problemet; våra kvällar ser just nu ut så här och jag behöver tips och råd om hur vi kan göra annorlunda.. Storebror tittar på Bolibompa medan jag ger lillebror välling och låter honom somna i famnen för att sedan lägga honom i sängen ca 18:30.. Återgår då till storebror och tittar klart på Bolibompa och läser en bok eller två. Byter till pyamas och pratar om hur skönt det ska bli att sova och att lillebror redan sover och vi måste vara lite tysta och inte skrika.. Väl uppe i sängen läser vi ytterligare en bok och sen börjar problemen.. Jag säger åt honom att lägga sig i sängen och frågar om han vill ha täcke och berättar hur mycket jag älskar honom och att det nu är sovdags och jag tänker släcka lampan.. Han säger nej jag vill inte sova och jag säger att vi har ju redan pratat om det.. Försöker resonera en stund som slutar med att han skriker och lillebror vaknar med ett gallskrik och är jätterädd.. Jag försöker trösta lillebror i sängen, går inte så jag tar upp honom i famnen och sätter mig på min säng för att få honom att somna om.. Storebror kommer in och skrattar och tänder taklampan.. Ber honom släcka men får inget gensvar.. Han börjar hoppa i sängen.. Säger att jag vill att han ska sluta för lillebror försöker sova, ingen respons.. Jag blir arg (håller mig dock lugn) och fortsätter be honom sluta. Lillebror somnar efter stund och jag lägger honom i sängen varpå storebror skriker igen och hela visan börjar om, jag blir dock argare och tar med mig lillebror som nu är klarvaken till undervåningen. Storebror gallskriker uppe och jag står i trappan mellan barnen och resonerar med storebror.. Säger att vi kommer upp igen om han släcker lampan. Vi gör ett nytt försök och efter några turer fram och tillbaka då jag till slut blivit arg och ryter att vi går ner igen om han inte är stilla så somnar han i vår säng (klockan är nu halv nio och vi har hållt på i nästan två timmar) lillebror är klarvaken men somnar slutligen i famnen igen vid nio.. Så snälla hjälp mig ni som orkat läsa ända hit?! Vad kan jag göra annorlunda????