• tomten är far till alla barn

Timbuktu drog rasistkortet!

HYCKLERI!

Timbuktu känner sig "kränkt" och utsatt for rasism över en seriestrip som publicerades i Metro häromdagen. Stripen visar en kannibal som knäböjer sig framfor en hövding och frågar om han kan få dotterns hand. I likhet med "rasistiska" Tintin i Kongo som inte ansågs rasistisk av Belgisk domstol och nyligen kinapuffar som tar och förändrar sitt varumärke så att asiater inte ska känna sig "kränkta" så börjar Sveriges politiska korrekthet spåra ur till oigenkännlighet. Lars Vilks har skapat ramaskri bland muslimer for sina skildringar av humoristiska rondellhundarna. Vad anses vara humor och vad anses vara rasism?

Metro lägger sig platt till Timbuktus anklagagelser om rasism och ber denne om ursäkt for seriestrippen?!? Varför undrar jag?...Vad var det som var rasistiskt med den som jag inte uppfattade? Ska det bara kunna drivas med ”vita” människor då dessa ”inte” kan utsättas för rasism?

www.dagensmedia.se/nyheter/print/article3382871.ece

Jag har aldrig ansett Timbuktu vara både humor och intelligensbefriad så som nu och jag har funnit många av hans texter roande och humoristiska. Men jag anser nu att han är en stor hycklare då jag kan garantera att många saker han själv utnyttjar sin yttrandefrihet till både kränker och förnedrar både grupper och andra människor. Han skulle säkerligen se detta som hans rättighet att utnyttja sin yttrandefrihet och speciellt då som artist. Så det är fortsatt vara okej att driva med allt och alla bara det inte inblandar mörkhyade personer?

Ska vi begränsa vår yttrandefrihet i Sverige för att inte folk ska känna sig kränkta? Ska Sverige bli såpass politiskt korrekt att vi forbjuder allt som kan tänkas kränka andra människor eller väcka anstött. Var drar vi gränsen vad som är humor och vad som anses kränkande till såpass grad att vi i Sverige ska bli totalt humorbefriade?

• Svar på tråden Timbuktu drog rasistkortet!
  • emmachristina

Håller med dig fullt ut, ts. Snart måste vi vita vara rasister mot oss själva för att samhället ska vara glada och nöjda ...

• Brünnhilde

Dumt. Alla fattar ju att afrikaner inte är kannibaler idag. Men humorbilden av kannibalerna som kokar den vite mannen i grytan kommer att leva kvar. Precis som schablonbilden av våra förfäder vikingarna används på skämtteckningar och i humorsketcher i andra länder. För den skull är det ingen som tror att vi är så idag. Ingen tror att dagens fransmän är som Asterix och Obelix... eller att det finns druider i England... eller att egyptierna mumifierar folk... ska jag fortsätta..?

• Bumblebeegirl
    Brünnhilde skrev 2012-01-12 04:15:49 följande:
    Dumt. Alla fattar ju att afrikaner inte är kannibaler idag. Men humorbilden av kannibalerna som kokar den vite mannen i grytan kommer att leva kvar. Precis som schablonbilden av våra förfäder vikingarna används på skämtteckningar och i humorsketcher i andra länder. För den skull är det ingen som tror att vi är så idag. Ingen tror att dagens fransmän är som Asterix och Obelix... eller att det finns druider i England... eller att egyptierna mumifierar folk... ska jag fortsätta..?
    Fast kannibaler finns det ju faktiskt fortfarande!! På Nya Guinea.
  • Brünnhilde
    Bumblebeegirl skrev 2012-01-12 05:39:44 följande:
    Fast kannibaler finns det ju faktiskt fortfarande!! På Nya Guinea.
    Gör det det..? Jag tänkte faktiskt skriva typ "hoppas inte det i alla fall" - men jag tänkte, att då får bara JAG heta rasist igen..!
  • Severus

Timbuktu är en fjant
    Pinsamt av honom
    Och ännu mer pinsamt av Metro

• Kinya

Vadå? Är Timbuktu kannibal eller? Annars förstår jag inte varför han reagerar? Jag kan förstå om en kannibal reagerar på den seriestrippen men är man itne kannibal så handlar den ju inte om en själv så varför reagera?

Folk blir alldeles för lätt kränkta nuförtiden... *suck*

• Noxigen

Hehe, jason den lille gör allt för att synas. Stackaren behöver väl mer pengar till brass helt enkelt.
    Han har alltid varit media kåt, och kommer alltid vara de.

För övrigt håller jag med dig Ts.

(Och ja, tyvärr känner jag denna lilla lilla man ) 

Lite sex, lite naket @- noxigen.blogspot.com/
  • tjej87

Det som egentligen var det roliga med den serien var väl att han sa att han ville ha dotterns lår (just pga de stora låren som ses på bilden) istället för hennes hand... Precis som om han skulle säga till pappan till en tjej med stora bröst att han "anhåller om hennes bröst". So what att det var lite döskallar runtomkring, inget sa ju att detta var uppätna personer... Kunde lika gärna varit ap-döskallar eller dödade fiender...

Folk är bra tramsiga!!

Samma som att en same blev upprörd över att Per Morberg drog ett skämt om en lapp:
    http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6642373

Folk är lättkränkta nu för tiden! 

• Severus

Det heter Lappland och om man kallas lapp och blir kränkt, så sitter problemet i deras skallar

Svar på tråden Timbuktu drog rasistkortet!