• pth

Hur laga trasig persienn?

Ett av snörena i en av våra persienner har gått av. Är det ngn som vet hur man lagar det? Kan man trä tillbaka snöret? Hur ska det träs? Hur får man det igenom hålet in mellan fönstren om in i själva persiennen?

Denna dagen ett liv
  • Svar på tråden Hur laga trasig persienn?
  • Frontline

Det finns persiennsnöre att köpa så det går att byta...
    Det är lite pilljobb och tar en stund men det går..

Du måste ju öppna upp fönstret så du kommer in till persiennen, för att få igenom snöret i fönsterbågen kan du ju skarva det nya snöret med det gamla och sen dra igenom det...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Frontline

Doppa änden av det nya persiennsnöret i lite smält stearin och rulla det lite mellan fingrarna innan det har stelnat så går det lättare att trä det och det blir inga småtrådar som spretar iväg...

• Persiennlagaren

Köp lämpliga reservdelar innan du börjar. Kolla vad du behöver. Finns i otta i sybehörsaffärer, järnaffärer eller på Åhléns, där det säljs gardiner ofta.

Persiennsnöret skall träs åt varannat håll ner genom lamellerna, så att det ömsom hamnar på höger ömsom hamnar på vänster sida den tunna tråden som går i det "avancerade snöret", det som lamellerna vilar på.

Skenan som sitter längst ner, där skall en ändknapp tryckas fast. Jag har klippt mina snören precis ovanför den gamla knuten för att få loss ev rester av gammal torkad knapp och för att kunna trä rakt.

Vänd ändskenan åt rätt håll, dvs rundade delen neråt och inåtböjda delen uppåt.

Trä persiennsnöret (x2) genom hålet i bottenskenan/ändskenan, sedan genom ändknappen från knappens smala del. Knyt en liten knut allra längst ut på snöret så att det låses.

Nästan klart. Nu kommer det lite pilljobb, tycker jag.

Det kommer att vara två små stumpar kvar från "avancerade snöret". De skall enl mig runt skenan och in i hålet nedifrån, i 90-gradig vinkel mot skenan helst. Bara pyttelite. Sedan trycker du in knappen i hålet och låser därmed alltihopa.

Denna beskrivning förstås bäst om man ser delarna framför sig tror jag...

Lycka till!

/K

• Örontrumpet

Ett tips är att byta alla snören när du ändå håller på. Det som händer annars är att nästa snöre brukar gå av straxt efter och så får man göra om allt igen.

• ammar01

hej .
    jag undrar om ni kan lära mig med hur kan man byta om alla sorter av tråd som finns i lupin persienner som ligger inne i ett fönster. hur kan man fixa ordentligt balansera så alla aluminiumplåtar snurrar  uppåt och nedåt 
    i fin sätt . tack
    MVH
    Ammar Jakop 

• Frontline

Låter enklare att köpa nya faktiskt..

Svar på tråden Hur laga trasig persienn?