• Anonym (Fru längtande)

HJÄLP! Hur ska jag få min man att inse att han behöver bearbeta och komma vidare?!

HJÄLP! Hur ska jag få min man att inse att han behöver bearbeta och komma vidare?!

Vi var för drygt ett år sedan med om en minst sagt dramatisk förlossning då jag räddades från döden samtidigt som jag förlorade min livmoder. Vårt barn var förtidigt fött och klarade sig med det mesta vad som innebär att ha en liten förtidigt född..

Jag har och pratar fortfarande med vänner & familj för att bearbeta och komma vidare. Har även varit i kontakt med kurator. Jag upplever att jag har kommit vidare och tänker på framtiden. 

Min man pratar knappt med varken vänner eller familj om detta. Har haft en "sådär" bra kontakt med familjen. Och överlag så "ingår det inte" att man visar eller pratar om känslor bland hans vänner & familj.
    När jag tar upp ämnet om vad som varit eller framtiden så har han nu på senare tid visat aggressivitet. Vi har alltid genom detta kunnat prata och stötta varandra, annars hade vi inte klarat oss!

Kort sagt: Jag vill prata och planera framtiden! Min man vill inte!
    Jag tror att det beror på att han inte bearbetat och kommit lika långt i sin bearbetning som jag har?
    Jag har förslagit att vi ska gå och prata med någon, tillsammans eller enskilt. Han vill inte.

Har ni något tips eller förslag på hur jag kan gå vidare?!

TACK! 

• Svar på tråden HJÄLP! Hur ska jag få min man att inse att han behöver bearbeta och komma vidare?!
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det är säkert så att det som hände var mycket traumatiskt för din man och därför vill han inte närma sig de känslorna igen utan försöker istället undvika dem. Det skulle vara bra om han kunde prata om och bearbeta det som hänt men det verkar vara svårt för honom. Att din man visar aggressivitet tyder på att under ytan finns det starka negativa känslor och rädslor som inte kommer upp till ytan. Han måste ha varit mycket rädd att förlora både dig och barnet vid förlossningen. När det gäller er framtidsplanering blir det ju svårt om ni inte kan prata om den. Försök att närma dig de frågorna på ett neutralt sätt och bjud in honom till att prata om det när han är på gott humör. Om det inte alls skulle gå måste du nog säga ifrån till honom att ni måste någon gång prata om er framtid, det går inte att undvika i längden. Om han skulle bli aggressiv behöver du markera att det inte är acceptabelt. Att prata med en utomstående är en bra idé men börja hemma på egen hand!
    Hälsninga
    Gerd  

Svar på tråden HJÄLP! Hur ska jag få min man att inse att han behöver bearbeta och komma vidare?!