• sophieh

När packa BB-väskan? Montera säng, montera in babyskydd.....

Jag går in i vecka 34 idag, mitt andra barn. Har fruktansvärda förvärkar och molande värk konstant från att jag vaknar till att jag vaknar nästa dag, all day, all night alltså.

När bäddade ni iordning spjälsängen?
    När monterade ni in babyskyddet i bilen?
    När packade ni BB-väskan/väskorna?

Jag vet att jag borde veta sånt vid de här laget, haha.. Men med första barnet så var allt annorlunda och vi hade plats för att ha sängen stående vid våran, de vart inte trångt i bilen för att babyskyddet satt där osv. De är lite mindre plats med en 2åring som är överallt ;)

• Svar på tråden När packa BB-väskan? Montera säng, montera in babyskydd.....
  • Pickeli

När du har tid lust och ork. Det viktigaste är väl egentligen BB-väskan om du har långt till förlossningen och vill ha något speciellt med dig.

Spjälsängen kan ju monteras när barnet är fött och babyskyddet på BB.

Google it!
  • Frontline

Sängen stod nog på plats minst en månad eller 2 innan, den stod ju inte i vägen för oss precis...
    Babyskyddet provade jag på nån månad innan hur det skulle monteras och satte remmar på plats sen tog jag bort den för att sätta tillbaka den samma dag vi skulle hem från BB.
    BB-väskan tror jag frugan hade packat nån månad innan och bara komplettera med kamera och småsaker innan vi åkte in...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Nea92

Jag gjorde nog allt i typ v38 då börja jag förstå att det snart var dags, hade dock inte ens packat klart BBväskan när jag fick värkar så då vart det panik :P Nu när nummer 2 kommer så ska jag nog förbereda mig lite tidigare :D

• Momalicious

Sängen monterade vi typ en månad innan bf, väskan packade jag när värkarna startade och babyskyddet monterade sambon innan vi åkte hem från bb :)

• Trident5678
    Första barnet: Maken köpte spjälsängen efter att jag blivit inlagd på sjukhus med tidig vattenavgång. Den stod bäddad och klar, när jag kom hem från sjukhuset i väntan på igångsättning.
    Andra barnet: Maken skruvade ihop sängen dagen innan jag och barnet kom hem från neonatal.

Samma dag som barnen skulle åka hem från neonatal.

Första barnet: Packade vad jag trodde var BB-väskan mitt i natten i vecka 32+3 medan jag väntade på att maken skulle komma hem och köra mig till förlossningen, eftersom jag hade haft vattenavgång. Packade väskan en gång till inför igångsättningen i vecka 36+1.
    Andra barnet: Packade aldrig någon väska, eftersom jag blev inlagd i samband med ett besök på spec-MVC i vecka 33+0. Maken tog med vad som behövdes efter hand.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sophieh

Tack för era svar! Ska nog packa den med de viktigaste idag iaf, hade så jobbigt igår med kraftiga förvärkar, dålig i magen och nu sitter jag med molande värk och fortfarande dålig i magen. Känns lite tidigt att han ska komma nu, men hade tryck nedåt igår också :/ Lika bra att packa kanske..

• vargaa

Jag är i v 37 (36+5) med andra barnet, dottern är 19 mån. Vi köpte och monterade ny stol i bilen förförra veckan. Bebiskläder köpte vi strax efter och tvättade, och för några dagar sen började ja med bb-väskan. Har packat bebisens kläder och ett ombyte till mig. Sen ska det med lite annat men det packar jag efter som. Ombyte till sambon ska jag packa ner i morgon. Spjälsäng ska vi inte ha, samsover med barnen.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Silee
    Jag köpte spjälsängen igår, skruvade ihop den och bäddade den.
    Har ingen bil, men babyskydd har inte inskaffats än.
    BB väskan packades idag Glad

Går förövrigt in i vecka 39 på onsdag, men eftersom jag inte har några känningar alls, valde jag att vänta så länge som till den här veckan. Hade jag dock, haft molande värk och förvärkar hade jag gjort det innan.
    Silee.blogg.se BF 010212 i England
  • lillamikaela

Jag väntar mitt första och är i v 35 sängen är färdig bäddad docka ska kisslakans skyddet eller vad de heter i, sen ska vi ha en babykorg i sovrummet den första tiden men den är oxå bäddad bara kiss skyddet som ska i där med, bilbarnstolen står fortf inplastad,
    MEN detta med BB-väskan ---Vad menar ni med ombyte till killen?
    -Är de mest om man har långt till bb och man ska ligga kvar några dagar? Ibland får man ju åka hem efter 6 tim, behövs ombyte då?
    -Får alltid killen ligga kvar där? 

Vi  har liksom 5-8 min med bil ifrån vårt och alltså inga milsavstånd =) förstår absolut dom som har det, att bättre att packa med för mycket än för lite när det väl är dax, dock har inte killen körkort men gång avstånd som sagt eller bara att ta taxi buss därifrån så är man hemma på 5min.

Tacksam för svar=)

• sophiiieh
    lillamikaela skrev 2012-01-24 23:12:04 följande:

Jag väntar mitt första och är i v 35 sängen är färdig bäddad docka ska kisslakans skyddet eller vad de heter i, sen ska vi ha en babykorg i sovrummet den första tiden men den är oxå bäddad bara kiss skyddet som ska i där med, bilbarnstolen står fortf inplastad,
    MEN detta med BB-väskan ---Vad menar ni med ombyte till killen?
    -Är de mest om man har långt till bb och man ska ligga kvar några dagar? Ibland får man ju åka hem efter 6 tim, behövs ombyte då?
    -Får alltid killen ligga kvar där? 

Vi  har liksom 5-8 min med bil ifrån vårt och alltså inga milsavstånd =) förstår absolut dom som har det, att bättre att packa med för mycket än för lite när det väl är dax, dock har inte killen körkort men gång avstånd som sagt eller bara att ta taxi buss därifrån så är man hemma på 5min.

Tacksam för svar=)

De tänkte nog mer att vad som helst kan hända, allt kanske går jätte bra och ni får åka hem så fort läkaren givit klartecken ELLER så kan något hända under förlossningen, man vet ju aldrig. Och då får ni vara kvar. Bättre att va förberedd på att ni kommer få va kvar än att inte ta med något alls, kan garantera att du inte kommer vilja bli lämnad själv - ens en så kort stund som att killen ska hämta grejer hemma.
  • k girl
    sophiiieh skrev 2012-01-26 09:31:57 följande:
    De tänkte nog mer att vad som helst kan hända, allt kanske går jätte bra och ni får åka hem så fort läkaren givit klartecken ELLER så kan något hända under förlossningen, man vet ju aldrig. Och då får ni vara kvar. Bättre att va förberedd på att ni kommer få va kvar än att inte ta med något alls, kan garantera att du inte kommer vilja bli lämnad själv - ens en så kort stund som att killen ska hämta grejer hemma.
    Vi var kvar i en vecka på BB eftersom vår son blev sjuk, men jag skickade gladeligen iväg min man på diverse ärenden. Eftersom vi har 30 mil tur och retur till förlossning/BB och inte var förberedda på att stanna så länge fick vi köpa lite nya kläder, jag sade åt maken att han skulle gå och klippa sig (han hade glömt sin rakapparat och var väldigt långhårig, så han kände sig jätteofräsch) och så fick han besöka både apotek och ICA och handla. Under tiden fick jag en stund för mig själv, kunde läsa, sova med bebisen på bröstet osv. Jag tror att vi båda tyckte att det var skönt när vi var instängda så länge i ett pyttelitet rum.
  • myran82
    Bebisens korg gjorde svärmor iordning så fint (spraymålade, sydde sängkläder osv) och vi fick hem den 3 veckor innan det var beräknad. Sonen kom en vecka tidigt så den stod & väntade i 3 veckor. Sängen gjorde vi iordning tidigare, men den användes inte på flera månader sen men jag ville göra iordning barnrummet =)

Vi provmonterade det några veckor innan så vi visste hur det skulle sitta. Sen sattes det fast när vi åkte hem från BB eftersom bebisen fick ligga i det när vi gick från BB till bilen
    .
    Ca 4 veckor innan BF, men den packades om & kompletterades några gånger och det sista jag la i var några tidningar och påskägget som låg på bordet. Sonen föddes påskafton. 
  • lillamikaela

Nu tror jag att min BB väska är färdig packad, dock vill man ju ha med sig lite snacks och dricka och nått ät bart kanske får införskaffa de med kanske=)

• colanappen

men jag hajjar itne menar ni att ni sätter in babyskyddet i bilen och åker runt med det i flera veckor inna bebin kommer???

vi hade ställt fram spjälsängen( mest för vi inte hade ngt förråd) den var inte bäddad
    babyskyddet satt inte i bilen förrän sonen skulle åka med hem från bb.
    packade väskan gjorde jag lite eftersom, mkt i den var totalt onödigt så jag ska reducera packningen till nästa gång...

• tvåbarnsmor89

Efter att ha fått ett "vanligt barn" och ett prematur barn(v.31) så hadde jag v.38 väskan packade med 1;an och från v.26 med två;an då de sa från v.25 att jag kunde få när som helst....
    Så har man en graviditet utan prob är väl det normalt att'
    När bäddade ni iordning spjälsängen?   3v innan
    När monterade ni in babyskyddet i bilen?  samma dag som ni åker från bb
    När packade ni BB-väskan/väskorna?  3v innan
    men har man haft problem med kraftiga förvärkar/förkortad tapp/lite öppnad/blödningar osv så skulle jag
    När bäddade ni iordning spjälsängen? när man vet man får mer och mer problem då läkarna säger det är risk det ska skel(alt från v.24-40)
    När monterade ni in babyskyddet i bilen?  den dagen man åker hem från bb/neontal
    När packade ni BB-väskan/väskorna?  från v.24(om man har problem redan då)

• MajaK

Jag e i vecka 34 o har inte gjort ett skit ännu känns det som. Har precis börjat tvätta babykläder. Har det mesta hemma men det står isärmonterat o nerpackat.
    Ska iväg o hämta barnvagn o babyskydd på affären nästa vecka o då ska dom montera isofix-basen i bilen åt mig men babyskyddet får stå inne i lägenheten tills det e dags för användning.

BB-väskan känns det som att jag inte heller har så bråttom med då jag inte haft några förvärkar men hade jag haft det hade jag nog sett till att ha den klar.

Sen beror väl mycket på hur långt man har till bb. Själv har jag ca 3 minuter med bil så det känns som att jag hinner få den packad även när värkarna satt igång. =) 

• enlitenbitkaka
    34+0, i söndags!

Inte ens fått hem ännu, kommer hämta det om två veckor, i 36+. Kommer inte montera in det förrän bebisen är här, får lägga det i bagaget på väg till förlossningen.

Började packa i tisdags, 34+2!
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Kinne79

Bebisen kom i v.38 och då hade vi inte fixat något. BB-väskan blev en icakasse med lite prylar, men saknade ändå inget förutom halstabletter. Babyskyddet monterades under bb-tiden och spjälsängen när bebisen var ett par veckor, men den har knappt används.

Svar på tråden När packa BB-väskan? Montera säng, montera in babyskydd.....