• Lajkie

Lchf, veckomeny. Hjälp!

Är detta en bra meny?
    Blir jag som äter lchf, resten av familjen behöver vanlig kost, därav den tillagda pastan, potatisen osv. Kom även med mer förslag, jag behöver matsedel för att inte fuska innan jag blivit varm i kläderna. ge mig även exempel på mellanmål/frukost och snacks.

Måndag: Kokt torsk, potatis, ärtmos, grönsallad.

Tisdag: Köttfärssås, spagetti/grönsallad, ost, creme fraiche.

Onsdag: Korv, ris/broccolimos, vita bönor, grönsallad.

Torsdag: Pannkaka (Lchf), grädde, sylt, färska bär.

Fredag: Hamburgare/m bröd, pommes/ugnsrostade grönsaker, ost, sallad.

Lördag: Kycklingfilé, klyftpotatis, rostade grönsaker, grönsallade, bearnaisesås.

Söndag: Köttfärsbiffar, potatismos/blomkålsmos, gräddsås,  sylt, grönsallad.

Måndag: Köttfärssås, spagetti, grönsallad. Ost som tillbehör, en klick creme fraiche.

Tisdag: Korv med potatismos/blomkålsmos, grönsallad, creme fraiche.

Onsdag: Ugnsbakad torsk, ris/broccolimos, grönsallad, creme fraiche.

Torsdag: Pannkaka (Lchf), grädde, sylt/färska bär.

Fredag: Pizza (Lchf), vitkålssallad.

Lördag: Kycklingfilé, klyftpotatis, rostade grönsaker, bearnaisesås.

Söndag: Kotletter, ris/broccoligratäng, gräddsås, grönsallad.

cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • Svar på tråden Lchf, veckomeny. Hjälp!
  • Scream2

Nyfiken på varför resten av familjen eg behöver potatis och pasta, ris till. Tycker det ser ut som väldigt varierad och bra kost utan de tilläggen

• Faile

Ser bra ut rent matmässigt, men du kan variera mer om du vill.

Blomkålsris ( riven blomkål kokt i ca 30 sek )

Zucchini eller auberginelasagne

Köttfärsbiffar

Tacogratäng

Grillad lax

Thaigryta med kokosmjölk i

Kyckling/köttfärsfajitas

Korvlåda ( tärnad korv, bacon och grönsaker gratinerat i ugn )

Kålpudding/kåldolmar/kålsoppa

Kycklingsoppa med nåt gott lchf-bröd

Fiskgratäng med blomkålsris

Ugnsstekt falukorv

Varma mackor på lchf-bröd

Sluta jiddra, börja trolla!
  • PumpkinQueen

Jag tycker det är svårt att avgöra om det är en bra veckomeny, eftersom det inte riktigt framgår vad DU ska äta. Eller vad maten (till exempel korven) innehåller.

Generellt sett tycker jag det verkar vara lite lite fett, mycket mjölkprodukter och mycket kolhydrater. Men det är ju som sagt svårt att avgöra eftersom vi inte vet vilka mängder av vad som avses.

När det gäller snacks kommer du snart märka att du inte behöver småäta, eftersom du kommer att vara mätt längre. Om du ändå verkligen behöver något, ta lite kokosfett i kaffet eller teet. Eller en bit ost, ägg, kallskuret eller makrill i tomatsås.

Till frukost kan man äta rester från gårdagens middag.

• Lajkie

Tack för tipsen.
    Jag ska ju äta det som inte innehåller kolhydrater så att säga. Pannkakorna och pizzadegen ska göras enl recept jag hittade här med fiberhusk och vatten tror jag det var?
    Läste inte så noga, men försökte googla.
    Jag har ätit enl Atkinsdieten förut, det är ju rätt strikt och jag vill inte ha det SÅ strikt. Men jag mår bra av att utesluta kolhydrater, men av erfarenhet så har jag svårt att hålla mig om jag inte har en meny att följa =) Det ska vara både för en viktnedgång, men även för att min mage mår så otroligt mycket bättre utan mjöl, potatis, pasta osv.

Jag vill helst inte äta MAT till frukost..... finns det ingen gröt eller annat man kan äta? LCHF-bröd? Kan man äta det till frukost?
    Såg nånstans att turkisk yoghurt är ok?

PumpkinQueen: Vad skulle du ändra? Jag behöver alla tips! Jag ska äta allt som inte innehåller kolhydrater.
    Snacks behövs som sagt kanske inte, men jag blir helt koko vid typ 14 på eftermiddan efter en heldag i skolan, kan man ta lite nötter då eller? Eller kanske några bitar paprika och gurka? 

Jag har så många frågor, vill verkligen att detta ska funka nu och måste verkligen ta tag i detta!   

tack för alla tips!       

cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • PumpkinQueen
    Lajkie skrev 2012-01-12 16:13:23 följande:

Tack för tipsen.
    Jag ska ju äta det som inte innehåller kolhydrater så att säga. Pannkakorna och pizzadegen ska göras enl recept jag hittade här med fiberhusk och vatten tror jag det var?
    Läste inte så noga, men försökte googla.
    Jag har ätit enl Atkinsdieten förut, det är ju rätt strikt och jag vill inte ha det SÅ strikt. Men jag mår bra av att utesluta kolhydrater, men av erfarenhet så har jag svårt att hålla mig om jag inte har en meny att följa =) Det ska vara både för en viktnedgång, men även för att min mage mår så otroligt mycket bättre utan mjöl, potatis, pasta osv.

Jag vill helst inte äta MAT till frukost..... finns det ingen gröt eller annat man kan äta? LCHF-bröd? Kan man äta det till frukost?
    Såg nånstans att turkisk yoghurt är ok?

PumpkinQueen: Vad skulle du ändra? Jag behöver alla tips! Jag ska äta allt som inte innehåller kolhydrater.
    Snacks behövs som sagt kanske inte, men jag blir helt koko vid typ 14 på eftermiddan efter en heldag i skolan, kan man ta lite nötter då eller? Eller kanske några bitar paprika och gurka? 

Jag har så många frågor, vill verkligen att detta ska funka nu och måste verkligen ta tag i detta!   

tack för alla tips!       

Fast både fiberhusk och grönsaker innehåller ju kolhydrater. På vilken nivå hade du tänkt lägga ditt kolhydratintag?

Det viktigaste är ju att du mår bra, hur strikt man vill vara är något som man får bestämma helt själv. Ett bra tips är att gå in på www.kolhydrater.ifokus.se där finns det jättemånga kunniga och snälla människor som gärna hjälper till.

Själv skulle jag inte äta mjölkprodukter "i onödan". Alltså går yoghurt och grädde bort i de fall då jag känner att jag kan ersätta dem med något annat men ändå få en bra upplevelse av maten.

Nötter fungerar okej som snacks, men man får tänka på att inte vräka i sig för många. En näve räcker gott och väl. Paprika och gurka är grönsaker, det vill säga kolhydrater. De mättar dessutom inte speciellt bra. Alltså skulle jag nog inte äta dem som snacks, utan hellre som tillbehör till en måltid med fett och proteiner. Ett annat bra snack är ost. Till exempel de där små röda ostarna, Baby Bel eller vad de nu heter. Man kan stoppa ner ett par i handväskan och ha med sig.

Ägg kan man äta till frukost, det går ju dessutom att variera på många olika sätt: koka, steka, röra, omelett... Gärna med majonnaise till. Det finns de som bakar LCHF-bröd, men det fungarar inte för mig eftersom jag blir så himla sugen på riktigt bröd då.

Skillnaden mellan Atkins och LCHF är framförallt just fettet. Det känns ovant i början, men försök se till att ha en god andel fett i måltiderna. Det är fettet som gör att du blir mätt snabbt och håller dig mätt länge. Välj gärna animaliskt fett, inte oljor och sånt.
  • Gladskit

Det finns jättegoda LCHF-bröd man kan baka.
    Jag brukar variera mellan ett med sesamfrön och ost, och ett annat som kallas pones.
    De smakar så pass bra att jag inte alls behöver känna något sug efter "vanligt" bröd utan de fyller behoven

• Scream2
    PumpkinQueen skrev 2012-01-13 12:47:24 följande:
    Fast både fiberhusk och grönsaker innehåller ju kolhydrater. På vilken nivå hade du tänkt lägga ditt kolhydratintag?
  • Scream2
    Scream2 skrev 2012-01-13 22:44:38 följande:

Jag vet inte vad Pumpkin använder för fiberhus men mitt innehåller då 0 g kolhydrater. 

• Loreena

Här har Anna Hallén skrivit en 8veckomeny som du kan ha som inspiration :)
    www.annahallen.se/wp-content/uploads/2011/08/8-Veckors-menyer.pdf

Nu skriver du ju inte hur dina dagar ser ut för övrigt och varför du äter LCHF. För en del fungerar yoghurt som frukost och de går ändå ner i vikt, men för andra så innebär det att vikten står still. Generellt sätt så är det lättare att gå ner i vikt med LCHF om man börjar dagen med något baserat på proteiner och fett tex. omeletter, äggröra, paj utan pajskal, lax, makrill, rester ifrån gårdagens middag etc.

Förslag på mellanmål: Te med 1 msk ekologiskt kokosfett, kaffe med grädde, några skivor ost, en näve nötter, en mörk chokladbit, ägg och makrill, en avocado,  gurka och paprika dippad i tsatsiki, keso, turkisk yoghurt  med frömusli(ibland), pones med pålägg, som fika vid speciella tillfällen: grädde och bär,

Men försök att äta 3-4 riktiga mål/dag och ät dig då riktigt mätt så att du inte behöver gå och småäta.
    Ett bra riktmärke för en måltid är 1 handflata (+ fingrar) med protein, 1 handflata med ovanjordgrönsaker och 1 dl fet sås(40%)

• Småland

hejhej hr gör vi olika. Jag äter turkisk yoghurt bär och musli med kokos och linfrön på till frukost. det är mums. och jag äter grädde och smör:) ostrullar är en favorit. Ost med smör i:) Och jag äter lite paprika ibland med. sådetså

Svar på tråden Lchf, veckomeny. Hjälp!