• De5pojkarna

    Hur funkar adoption mellan partner?

    Min sambo skall eventuellt adoptera min 3 åriga son pga att pappan inte vill ha nån kontakt med sonen å min sambo vill ta över å vara hans andra förälder.. Men hur fungerar en adoption mellan oss partners emellan?

  • Svar på tråden Hur funkar adoption mellan partner?
  • De5pojkarna

    Hmm.. ok.. 
    Känns så dåligt att en pappa skall kunna skita i sitt barn hur som helst.. Men medans en som vill vara en bra förälder å ta hand om ett barn MÅSTE ha vissa krav för att få adoptera..  Det e ju skitbra såsätt.. Men de e så enkelt å skita i barnen, men att vilja ta hand om ett kräver mer..  

  • Lotte

    Hej
    Ni måste vara gifta och ha ett medgivande från den biologiska pappan. Det görs sedan en utredning av socialen och ett beslut i socialnämnden tas. Kontakta socialen/familjerätten i din kommun

  • De5pojkarna
    Lotte skrev 2012-01-13 19:07:53 följande:
    Hej
    Ni måste vara gifta och ha ett medgivande från den biologiska pappan. Det görs sedan en utredning av socialen och ett beslut i socialnämnden tas. Kontakta socialen/familjerätten i din kommun
    Har pappan så mycket att säga till om när han inte träffat honom på 2 år å jag har ensam vårdnad?
  • sahara sahara

    Han måste lämna medgivande, men det kan gå att få igenom även utan det, i vissa extremfall. Och att ni ska vara gifta, du och personen som ska adoptera ditt barn, det är väl inget orimligt eller oöverstigligt krav.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • gammelsmurf123

    Jag har en bonusdotter på 12 år som bott hos mig och sambo sen vi flyttade ihop för 9 år sedan. Hon är som min egen dotter på alla sätt och vis!

    Hennes biologiska mamma har flera problem och har träffat sin dotter endast en gång sedan min sambo helt tog över vårdnaden när dottern var 2 månader. Hon har inte heller något intresse av detta... Att få godkännande av henne tror jag inte skulle vara några problem om vi försökte.

    Men min fråga är: måste vi vara gifta?? Vi är förlovade och har plan på att gifta oss så småningom, men detta har inte skett än. Så vad är det som gäller?

  • en glad
    Lotte skrev 2012-01-13 19:07:53 följande:
    Hej
    Ni måste vara gifta och ha ett medgivande från den biologiska pappan. Det görs sedan en utredning av socialen och ett beslut i socialnämnden tas. Kontakta socialen/familjerätten i din kommun

    Fel! Styvbarnsadoption ansöker man om direkt hos tingsrätten. Men ni måste, som sagt, vara gifta!
  • Veraaa

    Jag och min man försöker få till stånd en adoption av min biologiska dotter. Hennes biologiska far har inte träffat henne på 5 år (hon fyller 6 till hösten). Ja, ni måste vara gifta. Ni ska kontakta tingsrätten och skicka in personbevis, både på barnet och adoptanten. Adoptanten ska också kort redogöra för situationen skriftligt och berätta hur han / hon tänker i frågan. Enligt sociala tar det minst tre månader innan tingsrätten ger sociala i uppdrag att göra hembesök och utreda Er. Lycka till

  • Veraaa

    OCH...glömde skriva...enligt en del socialarbetare måste den andra parten godkänna adoptionen oavsett...enlig andra socialarbetare behövs detta inte om den andra parten inte visat intresse för barnet - alla säger alltså olika...

  • en glad
    Veraaa skrev 2012-03-05 17:49:33 följande:
    OCH...glömde skriva...enligt en del socialarbetare måste den andra parten godkänna adoptionen oavsett...enlig andra socialarbetare behövs detta inte om den andra parten inte visat intresse för barnet - alla säger alltså olika...

    Efter en dom i SVea hovrätt för några år sedan så har det blivit svårare att få igenom en styvbarnsadoption mot den andra förälderns vilja, även om denne inte har del i vårdnaden. Den domen och motiveringen finns att läsa på

    http://www.socfamratt.se/
  • gammelsmurf123

    Jaha då får jag väl helt enkelt se till att gifta mig snart ;) Tack för lite besked om hur det går till i alla fall!

  • Veraaa
    en glad skrev 2012-03-05 19:16:45 följande:
    Efter en dom i SVea hovrätt för några år sedan så har det blivit svårare att få igenom en styvbarnsadoption mot den andra förälderns vilja, även om denne inte har del i vårdnaden. Den domen och motiveringen finns att läsa på www.socfamratt.se/

    Du verkar kunna mycket om det här. Skönt att få lite kött på benen. För min del måste jag ändå hoppas att rätten ser till barnens bästa. Vem vet, om tio år kanske kutymen vänt till att gener inte är det viktigaste för anknytning. Jag känner till en barnmorska som föreläst för nämndemän och domare i min stad om att den biologiska föräldern inte alltid är det bästa för barnet. Strömningarna finns, även om det är klen hjälp för de som behöver förståelse nu.
  • MammaSandra01
    Lotte skrev 2012-01-15 14:27:47 följande:
    Ja, han måste ge medgivande
    nej, han måste inte ge medgivande. Men allt blir mycket smidigare och lättare om han ger det.
     
  • en glad
    Veraaa skrev 2012-03-05 23:43:38 följande:

    Du verkar kunna mycket om det här. Skönt att få lite kött på benen. För min del måste jag ändå hoppas att rätten ser till barnens bästa. Vem vet, om tio år kanske kutymen vänt till att gener inte är det viktigaste för anknytning. Jag känner till en barnmorska som föreläst för nämndemän och domare i min stad om att den biologiska föräldern inte alltid är det bästa för barnet. Strömningarna finns, även om det är klen hjälp för de som behöver förståelse nu.

    Fast detta handlar inte om gener o anknytning utan om barns rätt till kunskap om och kontakt med sitt ursprung. En artikel i FN:s konvention om barnets rättigheter handlar om det. Det finns en tanke om att barnkonventionen skall bli lag i Sverige. Jag tänker mig att det blir ännu svårare att genomföra styvbarnsadoptioner då ....
Svar på tråden Hur funkar adoption mellan partner?