• mormor 1965

Vart resa som singelmedelåldersmamma?

Står inför en separation och vill ändå ut och resa i sommar. Tänker inte sitta hemma i en deppig lägenhet hela semestern. Grejen är ju förstås att det ÄR deppigt att resa själv. Tror inte jag orkar med någon festande väninna, eller krävande barn med, eller ensamstående väninna med småbarn.
    Vart kan man åka så att det passar mig som ensam?
    (Typ nån yogaretreat säkert. Vara tyst och tänka i en vecka...  )
    Tips?? 

• Svar på tråden Vart resa som singelmedelåldersmamma?
  • Dixie

friskis och svettis brukar ordna "tränings-resor" - det kan kanske vara ngt?

annars hade jag nog hellre åkt till en storstad - jag tror man känner sig mindre ensam där än på en solsemester! 

• Deiia

Jag tycker att du ska resa till Hotell Es Port på Mallorca.

Sitt i deras fantastiska trädgård och läs en bok, bada i poolen eller gå ner till hamnen och titta på alla båtarna.
    Es Port är ett avslappat ställe som jag tror skulle passa en singel likväl som ett par. Någon dag kan du ta spårvagnen upp till Soller och strosa i gränderna. Blir du rastlös så tar du bussen in till Palma och shoppar loss

http://www.fritidsresor.se/resa/spanien/mallorca/puerto-de-soller/hotell-es-port/
    Boka själv:http://www.hotelesport.com/en/?gclid=CIzFkpu1za0CFSsvmAodNQsXhw   och flyg med Ryanair till Palma.

• mormor 1965
    Deiia skrev 2012-01-13 17:28:15 följande:
    Jag tycker att du ska resa till Hotell Es Port på Mallorca.

Sitt i deras fantastiska trädgård och läs en bok, bada i poolen eller gå ner till hamnen och titta på alla båtarna.
    Es Port är ett avslappat ställe som jag tror skulle passa en singel likväl som ett par. Någon dag kan du ta spårvagnen upp till Soller och strosa i gränderna. Blir du rastlös så tar du bussen in till Palma och shoppar loss

www.fritidsresor.se/resa/spanien/mallorca/pue.../
    Boka själv:www.hotelesport.com/en/?gclid=CIzFkpu1za0CFSs...   och flyg med Ryanair till Palma.

Har du själv varit där? Jag letar ännu också efter nåt lämpligt. Vet bara inte om jag ska satsa på att åka själv , ta med någon vän som jag inte vet om jag orkar umgås med, eller en tonårsdotter (som jag inte heller vet om jag orkar umgås med).....fattar du, lite deppigt känns allt....
  • Chianti

Jag skulle rekommendera dig att åka till asien eller sydamerika och back-packa en månad. Du kommer träffa så mycket kul folk i alla åldrar. Bor du på guest houses så kommer du få nya vänner hela tiden.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • supersemlan

Min melodi skulle vara att åka till Italien och besöka kyrkor och museer för att få en rejäl dos renässanskonst, och god medelhavsmat. Florens framför allt, där finns galleri Uffizi och flera fina kyrkor späckade med konst, och museum San Marco... Minst lika bra som yogaretreat för att vara tyst och tänka. Eller också skulle jag åka till New York, för att där finns både konst och allt annat man kan önska. 

Framför allt måste du åka till ett ställe där du tror att du skulle trivas med att vara både själv och ensam.  

• mormor 1965
    supersemlan skrev 2012-02-11 09:28:59 följande:
    Min melodi skulle vara att åka till Italien och besöka kyrkor och museer för att få en rejäl dos renässanskonst, och god medelhavsmat. Florens framför allt, där finns galleri Uffizi och flera fina kyrkor späckade med konst, och museum San Marco... Minst lika bra som yogaretreat för att vara tyst och tänka. Eller också skulle jag åka till New York, för att där finns både konst och allt annat man kan önska. 

Framför allt måste du åka till ett ställe där du tror att du skulle trivas med att vara både själv och ensam.  
    En semla till
    Näe, vet du, Italien var mitt och sambons paradis ..... Tror jag behöver nåt helt nytt. 
  • Deiia
    mormor 1965 skrev 2012-02-11 08:58:17 följande:
    Har du själv varit där? Jag letar ännu också efter nåt lämpligt. Vet bara inte om jag ska satsa på att åka själv , ta med någon vän som jag inte vet om jag orkar umgås med, eller en tonårsdotter (som jag inte heller vet om jag orkar umgås med).....fattar du, lite deppigt känns allt....

Ja, visst har jag varit där! Många gånger på Mallorca och många gånger i Soller 

På hotell Es Port har jag vi bott en gång (fast vi köpte flygstol och bokade hotellet själv).
    Vi trivdes jättebra. Som sagt trädgården är lugn och fin och man kan koppla av. Vill man ha folkliv så är det inte långt ner till hamnen och dess uteserveringar. Men väldigt lugnt där också.

Förra våren, i april, så reste min dotter (som passerat tonåren) och jag till Mallorca. Vi hade en helt underbar långweekend!. Shoppade i Palma, satt på små Plazor och pratade, tittade på folk och åt tapas. Vi besökte även Port Soller som vi brukar. Satt i hamnen och drack vit Sangria (Cava, färskpressad apelsin och is). Vi hade tur med vädret och det var sol och 25 grader i april. Vi såg flera andra svenskor på "tjejresa" i Palma.
    Men det fungerar säkert alldeles utmärkt att resa ensam också om du inte vill ha sällskap. 
    Hoppas du orkar resa i sommar. Det ger nya vyer och piggar upp. Och Mallorca är aldrig fel {#emotions_dlg.flower}.  Hoppas att dottern kan följa med dig. När min dotter var tonåring brukade hon alltid visa upp sin bästa sida när vi var på resa. Det var inte så många "måsten" och inte så många "fasader" att upprätthålla. 

(Vill du ha det riktigt lugnt så kan du fundra på en av de mindre öarna i Grekland.
    Amorgos t.ex. är otroligt avkopplande men det finns ingen charter dit )   

• katalysator

Ett annat alternativ skulle kunna vara att åka på en rundresa! Alltså en resa som har ett förbestämt program av utflyktsmål, där man reser i samma grupp hela veckan lett av en guide. Det brukar ge en väldigt naturlig grund för att umgås med andra resenärer vid både utflykter och gemensamma måltider, samtidigt som man har gott om tid för sig själv på kvällar och icke-schemalagda dagar. Mer sightseeing och mindre festande. Bland annat Ving har flera olika sådana resor :) Jag kan till exempel rekommendera deras Nilen-kryssning som passar bra oavsett om man reser ensam, i par eller med annat sällskap.

• fröken skywalker

Jag skulle också välja storstad om jag skulle resa ensam. Det är ju inte speciellt tyst men det kan ju tänka att det är lite meditavivt att sitta i Central Park med ett glas vin och titta på folk eller strosa över Brooklyn Bridge.

Skulle lätt kunna tänka mig att åka till New York själv som avkoppling.

• mormor 1965

Men jag vill sitta i en solstol och läsa och titta på havet. Men jag vill absolut inte till nåt romantiskt parställe eller en miljon barnfamiljer.

• MadHatter

Jag skulle resa till en stad där det finns mycket att titta på, eller en plats som är trevlig för promenader, eller ett område som passar för rundresor. Båtluffa i Grekland skulle jag gärna göra tex.
    Skulle också kunna tänka mig att åka på en kurs (tex hantverk) på någon kursgård eller så ordnas det säkert även olika "kursresor" utomlands - som akvarellkurs i Florens eller liknande. 
    Tänker för övrigt på den där mobiltelefonreklamen där mannen är på någon slags yogaretreat i något varmt land. Jag blir väldigt lockad av den och skulle gärna göra en sådan resa (utan den jobbiga mobiltelefonkillen dock). 

• mormor 1965

Ser jättefint ut. Måste bara kolla vad priset är om man reser själv.... Vissa hotell kan man inte ens boka in på om man är ensam (arg)

• Deiia

Nu kom jag på ett tips till

Om du gillar Italien så gillar du nog Korsika också. Langley Travel har resor till Ile' Rousse med tema Yoga, dock inte i hösäsong, då finns bara resor utan "tema". Andra teman är kulturvecka och akvarellkurs. Jag har varit på Korsika 2 ggr men bott i Calvi. Hotellet i Calvi är ett "vuxenhotell" så till vida att där oftast inte bor några barn eftersom det inte har pool. All personal och alla gäster på Langley's hotell är svenskar så det är lite som hemma  (om du tycker det det känns tryggt första gången du ska resa som singel).
    Både Calvi och Ile' Rousse är mysiga ställen, en blandning av Frankrike och Italien. Calvi lite större med en fin hamn. 

MEN res inte dit i augusti - alldeles för mycket folk! 

• Deiia

Jag ser att dom har Yoga-veckor på sina hotell på Kreta och Kalamata också......
    Hotellet i Kalamata är helt nytt så det vet jag inget om - verkar ligga väldigt lungt i alla fall. 
    Men jag gillar Korsika bättre
    (Singelrum har dom i alla fall)  

Svar på tråden Vart resa som singelmedelåldersmamma?