• Annsiss

Är det ok för dagis att ha synpunkter på vilka blöjor vi har med?

På vårt dagis tar man själv med egna blöjor. Nu har de tydligen sagt till mannen att de vill att vi tar med snibblöjor istället för drapå som är de vi använder. Till saken hör att vår dotter 20 mån är nästintill torr ( även om det går sämre på dagis då de inte har samma uppmärksamhet) varför vi tycker det är praktiskt att bara dra ned bjöjan såsom man gör när man går på toa och inte krångla med snibbar. Dessutom har vi typ köpt på oss ett stort lager när det var billigt och blöjor kostar ju en del. Vad tycker ni ska jag bara ignorera denna synpunkt och ta med hennes vanliga blöjor som hon är van vid.

• Svar på tråden Är det ok för dagis att ha synpunkter på vilka blöjor vi har med?
  • Philippa

Jag lyssnade på dagis när de sa till om våra blöjor.. men snibbar? Finns det snibbar kvar?? Vi lämnade engångsblöjor som inte är dra-på.... för personalens skull.

• Faile

Anledningen är ju att snibbblöjor är lättare att sätta på nu när ungarna är påbyltade som michelingubbar. De har samma önskemål på mitt barns dagis och jag förstår dem helt.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • MammaHela

De vill troligen att ni har med vanliga blöjor istället för up-and-go typen för att det är lättare att byta blöja på många barn om man inte behöver ta av alla kläder på underkroppen som man måste göra med up-and-go typen.

• Annsiss
    Faile skrev 2012-01-12 19:50:11 följande:
    Anledningen är ju att snibbblöjor är lättare att sätta på nu när ungarna är påbyltade som michelingubbar. De har samma önskemål på mitt barns dagis och jag förstår dem helt.
    De byter ju inga blöjor ute och går ju knappast in och klär av för kiss blöja och bajsar gör hon aldrig i blöjan.
  • anyXX

Jag tycker absolut ni ska köpa ett paket vaniga blöjor för personalens skull. Tänk hur många barn de har att byta på... allt som underlättar är självklart tkr jag!

flicka 2008 & pojke 2010
  • Lufsan

Jobbar själv på förskola och tycker att det underlättar mitt arbete om barnen inte har dra-på blöjor. Framför allt om barnet bajsat, men de flesta barn som använder sådana går ju på toa. 
    Men framför allt så är det så som de andra beskriver att man inte behöver ta av alla kläder när man byter. För har man 14 barn att byta på det så är det skönt om det går smidigt.
    =) 

En dag i sänder.
  • Annsiss

Det handlar isf om högst en gång/ dag som det måste ta av blöja och byxa helt, de slipper ju helt att lägga henne på skötbordet då den blöjan ju går att dra på stående till slillnad från den med snibbar så det borde inte vara så jobbigt.

• Philippa
    Annsiss skrev 2012-01-12 19:54:33 följande:
    Det handlar isf om högst en gång/ dag som det måste ta av blöja och byxa helt, de slipper ju helt att lägga henne på skötbordet då den blöjan ju går att dra på stående till slillnad från den med snibbar så det borde inte vara så jobbigt.

Om de har bett om andra blöjor så tycker de att det är merjobb, annars hade de inte sagt nåt, eller hur?
  • Faile
    Annsiss skrev 2012-01-12 19:54:33 följande:

Fast den med snibbar behöver man ju inte använda skötbordet till heller. Ner med byxorna litegrann bara och in med blöjan, går superfort för den vana
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • sahara sahara

Det är klart att de får ha en synpunkt, men bestämma? Nja.

Efter en termin tröttnade de på våra tygblöjor och frågade om vi kunde gå över på engångs, och det gjorde vi. Jag frågade faktiskt om de föredrog dra upp-blöjor eller tejpblöjor, och de ville helst ha dra upp - för att barnen ska lära sig att dra upp och ner dem själva.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Är det ok för dagis att ha synpunkter på vilka blöjor vi har med?