• Anonym (????)

Ni som valt att vara hemma med era barn, vad gör ni hela dagarna?

En ärlig och ödmjuk undran.  Jag är inte alls någon hemma-mamma, däremot älskar min man att vara hemma med barnen, men hans jobb tillåter inte att han är hemma på heltid, så jag måste ju vara hemma mellan varven.  Kan tycka att dagarna blir otroligt långa och att man gör samma saker om och om igen. Dessutom finns i princip inga föräldrar som är hemma med större barn, så man har ingen att umgås med. Så nu vill jag ha tips på vad ni gör hela dagarna. Och då menar jag inte saker som att laga mat, baka, öppna förskolan, lekparken, biblioteket, rita, pärla, pussla, spela spel, badhuset, plantera, leka med lego, läsa böcker, vika tvätt ihop, osv osv. Sånt som man gör var eviga dag tills man kan spy på det. 

Vad gör ni och hur står ni ut med att vara hemma så mycket? 

• Svar på tråden Ni som valt att vara hemma med era barn, vad gör ni hela dagarna?
  • Anonym (Stina)

Hej!

Att komma på saker att göra tycker jag inte är så svårt faktiskt. Med barn kan man ju göra en liten grejj till en stor och roligt, exp tvätta som ändå är ett måste, kan man göra till en lek. Det jag märkt är viktigt för att det inte ska bli kaos är rutinerna. Jag är ensam med 2 på 5 och 4. Jag vet inte riktigt vad det är för saker du vill ha tips på som inte är det du nämnt? Finns ju såklart MASSOR man kan hitta på. Gå på bio, gå på teater. Åk till nån djurpark. Men för att saker och ting ska bli roligare och man inte ska spy på det så gör allt till en lek, involvera barnen i allt så blir dom på bättre humör, och håll på rutinerna :)

• Anonym (????)
    Anonym (Stina) skrev 2012-01-12 21:16:30 följande:

Hej!

Att komma på saker att göra tycker jag inte är så svårt faktiskt. Med barn kan man ju göra en liten grejj till en stor och roligt, exp tvätta som ändå är ett måste, kan man göra till en lek. Det jag märkt är viktigt för att det inte ska bli kaos är rutinerna. Jag är ensam med 2 på 5 och 4. Jag vet inte riktigt vad det är för saker du vill ha tips på som inte är det du nämnt? Finns ju såklart MASSOR man kan hitta på. Gå på bio, gå på teater. Åk till nån djurpark. Men för att saker och ting ska bli roligare och man inte ska spy på det så gör allt till en lek, involvera barnen i allt så blir dom på bättre humör, och håll på rutinerna :)

Men om det finns MASSOR av saker att hitta på, kan du inte lista 20 grejer så att jag får lite idéer? Mina barn är involverade i allt vi gör hemma, men jag tycker inte det blir roligare för det. Som jag skrev innan, jag är ingen hemma-mamma, trivs bäst när jag får jobba ca 70% och vara hemma 30%. Nu är jag av olika anlendingar hemma på heltid och kommer så vara i 5 månader till, innan min man kan vara hemma igen. Känner redan tristessen.... :/
  • Anonym

Barn tycker ju om samma saker, min treåring leker med tågbanan, med en särskild bil och lastar play-doh med sin grävskopa VARJE dag. Det är kul för honom varje dag. Om du har stora barn kan du väl aktivera dej själv? Man behöver inte vara som ett plåster på barnen, i vintras målade jag medan sonen lekte med sitt. Jag älskar vårt hem och lider inte av att vara hemma mer än före och efter jobbet. Sen måste väl de spyjobbiga sakerna också göras? Att göra samma saker på jobbet varje dag är väl inte roligare? Det blir vad man gör det till...

• Anonym (Stina)

Okej! Men vad gillar DU att göra? Kanske du kan kompremissa med det du gillar? Exp om du är en sån som gillar att gymma, det finns massor av gym som har barnpassning. Gillar du att åka till ikea? Det finns barnpassning där med. Jag tror att det är viktigt att du får göra saker som du tycker är kul under denna tiden också! Har du några vänner som har barn? Även om det inte är i samma ålder som dina egna så får du ändå umgås lite med vännen och barnen brukar ofta kunna underhålla sig framför en film eller så.

Säg vilken stad du bor i så är det lättare att hjälpa till med saker du kan göra :) Bor vi i samma så kan vi ju alltid träffas, hehe ;)  

• Nilam

Håller med Anonym Stina, gör något du själv gillar. Jag är egen företagare och när barnen var små reste jag en del och hade barnen på "nattis" och sen var jag hemma flera dagar med dem. Jag jobbade hemma då, skötte mina saker och varvade jobb med att göra saker med barnen. Jag skulle bli fruktansvärt uttråkad om jag enbart skulle ägna mig åt sådant som de tyckte om, 24/7. Barn vill vara delaktiga i vår verklighet. Ibland består den av att man lägger pärlor och bakar, hänger tvätt tillsammans men ibland är verkligheten att mamma skriver, läser, pratar i telefon eller är på IKEA. Hur gamla är dina barn?

• Anonym
    Anonym (Stina) skrev 2012-01-12 21:27:20 följande:
    Okej! Men vad gillar DU att göra? Kanske du kan kompremissa med det du gillar? Exp om du är en sån som gillar att gymma, det finns massor av gym som har barnpassning. Gillar du att åka till ikea? Det finns barnpassning där med. Jag tror att det är viktigt att du får göra saker som du tycker är kul under denna tiden också! Har du några vänner som har barn? Även om det inte är i samma ålder som dina egna så får du ändå umgås lite med vännen och barnen brukar ofta kunna underhålla sig framför en film eller så.

Säg vilken stad du bor i så är det lättare att hjälpa till med saker du kan göra :) Bor vi i samma så kan vi ju alltid träffas, hehe ;)  
    Men hjälp... skka man vara hemma för at göra sånt man själv vill göra? Varför inte lära barnen mer om livet? Förstår inte varför man ska vara hemmaförälder om barnens behov inte spelar in.
  • Anonym
    "Och då menar jag inte saker som att laga mat, baka, öppna förskolan, lekparken, biblioteket, rita, pärla, pussla, spela spel, badhuset, plantera, leka med lego, läsa böcker, vika tvätt ihop, osv osv."

Vad vill du ha för svar?

Om du tycker allt man kan göra hemma ihop med barnen är trist, så bör du nog inte vara hemma.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-12 21:52:36 följande:
    Men hjälp... skka man vara hemma för at göra sånt man själv vill göra? Varför inte lära barnen mer om livet? Förstår inte varför man ska vara hemmaförälder om barnens behov inte spelar in.
    Ts, kräks ju på sånt som barn kanske tycker är kul, så jag tycker inte att förslaget är så dåligt faktiskt.
  • Anonym (Stina)

Men det är väl ingen som sagt att barnens behov inte spelar någon roll? Ts skriver inte varför hon är hemma med barnen nu och varför deras situationen är som den är har vi väl inte med att göra. Bara för att man valt att skaffa barn, måste man då sluta vara sitt egna JAG också då? Barn mår bra när föräldrarna mår bra. Mår inte TS bra så känner ju barnen det, och då är det väl bra om hon gör saker hon tycker är kul?

• Anonym (????)
    Anonym (Stina) skrev 2012-01-12 21:27:20 följande:

Tack för dina ärliga svar :D

Lite av problemet är att vi bor i en liten håla ute på landet,  här finns inte jättemycket aktiviteter, men en del och de brukar vi ägna oss åt. Det finns förvisso helt ok bussförbindelser men vi har stora barn som går i skolan och det gör att vi måste vara tillbaka tills de är hemma igen, mao har vi rätt få timmar på oss att åka iväg o göra något.   Man kan iofs åka efter att de stora kommit hem... men det är lite en kostnadsfråga också. Att ta sig med alla barnen med buss till närmsta stad och hem igen kostar nästan 300:- Jo det är sant, Västra Götaland!

Vi har bara en bil och den har maken till arbetet, ibland lämnar han den och tar bussen och då passar vi på att hitta på nått kul :) 

Har en del vänner men tyvärr är det ju väldigt få som är hemma med lite större barn. Och faktiskt ingen av mina vänner är det. 
    Nilam skrev 2012-01-12 21:37:40 följande:
    Håller med Anonym Stina, gör något du själv gillar. Jag är egen företagare och när barnen var små reste jag en del och hade barnen på "nattis" och sen var jag hemma flera dagar med dem. Jag jobbade hemma då, skötte mina saker och varvade jobb med att göra saker med barnen. Jag skulle bli fruktansvärt uttråkad om jag enbart skulle ägna mig åt sådant som de tyckte om, 24/7. Barn vill vara delaktiga i vår verklighet. Ibland består den av att man lägger pärlor och bakar, hänger tvätt tillsammans men ibland är verkligheten att mamma skriver, läser, pratar i telefon eller är på IKEA. Hur gamla är dina barn?
    Mina små är 2 och 3 år. Som sagt, min man har inte alls detta problem, han kan gå hemma hela dagarna utan att ha något att göra och han njuter ändå av det. Själv tycker jag att dagarna är fruktansvärt långa. Och även om jag ägnar mig åt mer vardagliga saker som inte går ut på att leka med barnen så är ju det rätt snart gjort. Det tar trots allt inte sååå lång tid att diska, städa, tvätt o laga mat. Jag blir bara så rastlös av all dötid. 

I normala fall jobbar jag 80% och maken 40%. Det är perfekt tycker jag, för då njuter jag också av tiden ihop med barnen. men nu måste maken jobba 100% ett par månader framöver och jag får alltså vara hemma på heltid, och det blir bara för mycket av det goda, jag tycker det är så vansinnigt tråkigt att göra samma saker om och om igen. 
    Anonym skrev 2012-01-12 21:57:03 följande:
    "Och då menar jag inte saker som att laga mat, baka, öppna förskolan, lekparken, biblioteket, rita, pärla, pussla, spela spel, badhuset, plantera, leka med lego, läsa böcker, vika tvätt ihop, osv osv."

Vad vill du ha för svar?

Om du tycker allt man kan göra hemma ihop med barnen är trist, så bör du nog inte vara hemma.
    Nej precis, det är ju det jag säger, jag är INGEN hemma-mamma, men nu ser vårt liv ut som så att jag måste vara hemma på heltid några månader. Men så snart de månaderna är över kommer vi återgå till att jag jobbar 80% och maken 40%. 

Sedan tycker jag inte att allt är trist men det blir jäkligt tradigt att göra det om och om igen, dag efter dag månad efter månad. 

Svar på tråden Ni som valt att vara hemma med era barn, vad gör ni hela dagarna?