Det beror på mycket, framförallt insyn. Vi hade samma "dilemma" förförra gången vi flyttade, och valde bottenvåning med uteplats. Anledningen till det var främst brandsäkerhet, jag är livrädd för att det skall börja brinna (tidigare trauma) och ville inte bo så pass högt upp att vi inte kunde ta oss ut.
MEN, det var jäkligt jobbigt att inte kunna ha fönstrena öppna om natten, och att inte kunna ha gardinerna öppna utan att folk kikade in.
Dessutom låg balkongerna över uteplatsen så varenda gång vi var ute där, kändes det som att man var iakttagen av grannarna, och det gillade jag inte alls.
Är det dock så att uteplatsen är relativt insynsskyddad, även uppifrån, tycker jag att det nästan kan vara värt det, beroende på vad det är för läge. Vi bodde mitt inne i centrala London, och jag kan tänka mig att det var lite fler människor som gick förbi, än det skulle vara hos er om ni är i Sverige?
Jag var dock aldrig rädd för inbrott eller skadegörelse, och vi råkade heller aldrig ut för något.
Jag växte upp på bottenplan och känner mig ändå tryggast där. Är det en lugn gata kanske man kan ha fönstret öppet lite, för att få frisk luft?