• Hultan

Bottenplan med uteplats VS andra våningen med balkong?

Vi väljer mellan två lägenheter. Den ena ligger på bottenplan och har en ganska stor tomt som man kan sätta upp staket runt. Den andra är på 2:a våningen med en relativt rymmlig balkong där 4 pers får plats att sitta. Vad föredrar ni? Känner ni er tryggare högre upp med tanke på inbrottsrisk, stöldrisk mm eller är det värt risken om man har en uteplats att odla och grilla på? Det är inget superfancy område. Gamla hyresrätter från 60- talet som nu börjat ombildas till bostadsrätter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bottenplan med uteplats VS andra våningen med balkong?
  • caroline88

Jag har skräck för bottenvåningen.. Jag hade valt den på andra våningen :)

• MHM

2:a våningen! 

Vi bor på BV och det är hemskt att inte kunna lämna fönster öppna på nätter, när man är ute eller så. Jobbigt när folk ser in.Någon kastar in lera på vår balkong dagligen...suck. Och man hör alla som går in i porten. Det gör att uteplats inte känns som något jätteviktigt. 

• Callina

Jag bor på nedre botten men mot gatan är det i alla fall en halv trappa upp. Jag tycker problemet med att inte kunna sova med öppet fönster övervägs av att ha en uteplats att sitta på. Stor skillnad mot balkong tycker jag. Sedan har jag turen att uteplatsen är mot en jättestor gård, mer som en park, som är låst och ingen utomstående kommer in där. Men skulle välja BV även om det inte var så.

• Self Evident

Om det är ett osäkert område skulle jag välja balkongen. Jag hade en fantastiskt fin lägenhet med en liten trädgård på BV tidigare och trivdes jättebra tills jag fick inbrott. Det var ett bra område, lugnt och relativt dyrt. Jag bodde där i ett par år utan problem innan det hände.
    Efter det kunde jag inte slappna av i lägenheten och flyttade ganska snart. Jag kan faktiskt inte tänka mig BV igen. Det finns många fördelar med BV om man har det läget du beskriver men om det händer något väger de inte så tungt.

• cloudberry79

Beror ju lite på området. Jag älskade att bo på BV med uteplats, men då bodde vi i ett tryggt område och jag var absolut inte rädd för inbrottsrisk etc.

If you love me - please don't feed me!
  • Callina

Ni som tycker det är läskigt att bo på bottenvåningen, tycker ni det är läskigt att bo i hus också?

• mfe

bottenvåning!
    du stör inga grannar när du går omkring (om du är en nattmänniska), du kan gå ut och ta luft när du vill och va i trädgården!
    Aldrig varit mer nöjd än då vi bytte från andra våningen till bottenplan :)

• Self Evident
    Callina skrev 2012-01-12 22:58:47 följande:

Ni som tycker det är läskigt att bo på bottenvåningen, tycker ni det är läskigt att bo i hus också?

Ja, faktiskt, fast jag växte upp i villa. Jag skulle inte greja det nu.
  • knattar

Det beror helt på läget. Hur insynen ser ut, vad som finns runt omkring uteplatsen osv osv.
    Är det ett tryggt område, utan så mycket insyn, utan några gångbanor eller vägar i närheten.
    På baksidan och inte i närheten av porten där det springer så mycket folk.
    Då skulle jag definitivt välja uteplatsen. Speciellt om den är på väg att ombildas till BR.

Om det är precis tvärtom skulle jag föredra balkongen.. 

• tahira

Det beror på mycket, framförallt insyn. Vi hade samma "dilemma" förförra gången vi flyttade, och valde bottenvåning med uteplats. Anledningen till det var främst brandsäkerhet, jag är livrädd för att det skall börja brinna (tidigare trauma) och ville inte bo så pass högt upp att vi inte kunde ta oss ut.

MEN, det var jäkligt jobbigt att inte kunna ha fönstrena öppna om natten, och att inte kunna ha gardinerna öppna utan att folk kikade in.

Dessutom låg balkongerna över uteplatsen så varenda gång vi var ute där, kändes det som att man var iakttagen av grannarna, och det gillade jag inte alls.

Är det dock så att uteplatsen är relativt insynsskyddad, även uppifrån, tycker jag att det nästan kan vara värt det, beroende på vad det är för läge. Vi bodde mitt inne i centrala London, och jag kan tänka mig att det var lite fler människor som gick förbi, än det skulle vara hos er om ni är i Sverige?

Jag var dock aldrig rädd för inbrott eller skadegörelse, och vi råkade heller aldrig ut för något.

Jag växte upp på bottenplan och känner mig ändå tryggast där. Är det en lugn gata kanske man kan ha fönstret öppet lite, för att få frisk luft? 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • colanappen

jag är uppväxt på andra våningen och har svårt att tänka mig att bo i markplan...
    nu letas hus och jag tror nästan det är ett måste med i alla fall sovrum på andra våningen...
    har sett alldeles för många läskiga filmer för att våga sova i markplan

• Äppelpaj80

Bv helt klart om jag var tvungen att bo i lägenhet. Sen förutsätter det väl att området är bra.
    Varför är alla så rädda för markplan förresten? Är det mycket inbrott i dessa lägenheter? Tänker att det inte är någon skillnad från en villa?

• Mela78

Beror på många saker.

Hur många våningar finns i huset? Vill helst bo högst upp. Om det det är fler än dessa två våningar spelar det ingen roll vilken våning ur den synpunkten.

Vilket område? Någorlunda säkert område kan jag tänka mig uteplatsen istället för balkong.

Insyn? Helt klart andra våningen om det är insyn!

osv

• Tiger Queen

Skulle välja andra våningen med balkong. Lättare att ha öppet fönster och balkongdörr både på natten och när man inte är hemma (när det är 30+ på sommaren)!
    Har bott på nedre botten och trivdes aldrig pga lättare insyn och spring i porten.
    Tycker inte att möjligheten till att grilla mm väger tyngre än säkerheten att bo högre upp.

• Argo

Vi hade exakt samma val en gång i tiden. En våning upp var det givna svaret. Insynen i lägenheten på bottenvåningen avgör varje dag i veckan.

Hur kul är det att leva bakom neddragna gardiner på en skala?

• Äppelpaj80

Argo- Insyn kanske är vanligt men det beror väl på vart man bor. Jag har mina föräldrars lägenhet som referens. Den låg på baksidan med noll insyn. Stor gräsplan och man kunde grilla ute på sommaren. Skulle heller aldrig välja botten i ett område med insyn och folk som passerade hela tiden.

• enlitenbitkaka

Beror helt på område. Tidigare bodde vi på andra våningen med balkong, dock med full insyn - kände mig aldrig trygg. Nu bor vi i ett annat område där sovrummet är en halvtrappa upp och kök/vardagsrum är i markplan med uteplats - stortrivs och har aldrig känt mig otrygg.

Har ju rätt bra insyn på samma sida som uteplatsen men det har då aldrig stört mig, varför är alla så rädda för det? Aldrig någon som glor och jag glor inte in hos andra.

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • IsDimma

Andra våningen om jag bara ser till våningsplan och uteplats/balkong.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden Bottenplan med uteplats VS andra våningen med balkong?