• Anonym (X)

Känns som det kryper i rumpan?

Vad tror ni det kan vara? Känner inte att det är klåda, utan känns som att det liksom kryper i rumpan. Har haft så här från och till länge. Min man säger att han känner samma sak ibland. Kan hemorojder eller nått få det att kännas såhär? Vi har inte mask för jag har aldrig sett några maskar

• Svar på tråden Känns som det kryper i rumpan?
  • Minisen

Säkert mask!
    Dom är ju sytrådstunna och supersmå...
    www.google.com/imgres&um=1&hl=sv&client=safari&sa=N&rls=en&biw=1439&bih=707&tbm=isch&tbnid=dA3FODAxyx1LGM:&imgrefurl=dagutdagin.bloggspace.se/717895/Springmask/&docid=AntUHVLKSYJMLM&imgurl=perlbal.hi-pi.com/blog-images/302500/gd/1223334357/Springmask.jpg&w=600&h=450&ei=JE8PT_-FFsPU4QSk6eTRAw&zoom=1&iact=hc&vpx=401&vpy=402&dur=5444&hovh=194&hovw=259&tx=170&ty=135&sig=101319932599783371202&page=1&tbnh=149&tbnw=199&start=0&ndsp=19&ved=1t:429,r:14,s:0 

• Anonym (X)

Men borde de inte synas vid toalettbesök? Vi åt en dos avmaskningsmedel för 1 år sedan. Tyckte det blev bättre men sen började det igen efter kanske 2 v.

• Anonym (X)

Mina döttrar klagar på att det kliar men de är även irriterade i snippan. Men även i rumpan. Men det beror nog på andra saker.

• Tigermammis
    Anonym (X) skrev 2012-01-12 22:37:58 följande:
    Mina döttrar klagar på att det kliar men de är även irriterade i snippan. Men även i rumpan. Men det beror nog på andra saker.
    Att du orkar spela så dum....Mask det är som i rumpan häckar och Mask är anledning till klådan i dina analsäckar
  • bemlan

när min dotter får mask så kliar det i snippan... riktigt mycket
    springmask smittar... jag har oxå haft det utan att hittat nån mask.

Behandla hela familjen är mitt tips 1 tbl/10kg kroppsvikt

• bemlan
    Anonym (X) skrev 2012-01-12 22:35:57 följande:
    Men borde de inte synas vid toalettbesök? Vi åt en dos avmaskningsmedel för 1 år sedan. Tyckte det blev bättre men sen började det igen efter kanske 2 v.
    du bör upprepa dosen en gång till efter 2 v.  står på förpackningen :)) 
  • Isalel

Maskar brukar bara synas när det är mörkt, så man får typ lysa snabbt med ficklampa, annars kan man sätta för en tejpbit därbak för att se om det fastnar ägg där. Men tog ni hela kuren när ni avmaskade sist? Efter nån vecka ska man ju ta en ny kur för att ha ihjäl nya ägg?

• Anonym (X)

Tigermammis- Oj så trevlig. Jag menar att jag antar att deras irriterade underliv beror på andra saker. Flickor kan vara röda i snippan. Det är helt normalt. Jag har googlat springmask förr men det står överallt att man kan se dem och jag tycker att jag borde sett någon liten rackare. Är nig dags att lämna prov hos läkaren.

• bemlan
    Anonym (X) skrev 2012-01-12 22:44:43 följande:
    Tigermammis- Oj så trevlig. Jag menar att jag antar att deras irriterade underliv beror på andra saker. Flickor kan vara röda i snippan. Det är helt normalt. Jag har googlat springmask förr men det står överallt att man kan se dem och jag tycker att jag borde sett någon liten rackare. Är nig dags att lämna prov hos läkaren.
    krävs inget läkarbesök, behandla först, går det inte över då kan du utreda om det är något annat! :))
  • Tigermammis
    Det kliar i rumpan på hela familjen och du tror att det beror på.....vadååå?
  • Anonym (X)

Jo vi tog hela kuren sist, men vi tog nog inte om den. Det var ett *** att få i mina barn de äckliga tabl och jag var väl redan då inte så övertygad om att det var mask. Sen blev det bättre under vår/sommaren. Har blivit värre nu i vinter och börjat krypa igen. Är väl kanske bäst att gå till vc? Har läst nu att tabl inte alltid hjälper och de var som sagt svåra att få i barnen.

• Isalel

Om ni börjar ny behandling så glöm inte att byta sängkläder ofta både under behandling och efter!

• Anonym (X)

Tigermammis- Det kliar inte i min och mannens rumpa. Det är mer en krypande känsla. Som att något kryper. Vi harnesk varit sjuka i annat och haft stressigt på jobbet. Det var först ikväll jag berättade för honom att det kryper och han sa samma sak. Dotter har klagat på att det kliar i snippan. Ikväll berättade hon att det var i rumpan med. Eftersom de haft problem med irriterade och känsliga underliv sen de var bebisar har jag inte direkt antagit att det skulle vara mask. Som jag skrev så är det vanligt att flickor har sådan problem. Utan mask. Återkommer när jag vet om det var mask. :-/

• Anonym
    Springmask kan ge symptom som irritation i snippan också! Tror faktiskt det kan ge slidkatarr om det blir långt gånget. Det gick springmask på dotterns förskola nyligen så vi fick hem en informationsfolder.

När det gäller att ta reda på om det verkligen är springmask är det enklaste (inte så trevliga dock!) sättet att titta noga på bajset, exempelvis låta barnen bajsa på potta (om de är små). Om det är mask kommer de att synas som små vita trådar då.

Om man inte hittar några maskar själv kan man hos läkaren göra något annat sorts test, men jag tror inte man behöver det normalt sett.

Medicinen finns också i flytande form om det är svårt för barnen med tabletterna.
  • Anonym (normalt)

Jag har aldrig haft mask i hela mitt rätt långa liv och jag har sett hela min tjocktarms insida, men det kan klia och "krypa" där bak ändå ibland, måste jag påstå.

Alltså, man känner ju stark kryddning t ex, varför skulle inte annan sorts mat kunna ge upphov till andra känslor? Som mikroluftbubblor som rör sig eller nåt?

Det finns även de som reagerar med klåda på tillsatser i dasspapper, om det kan vara ett uppslag?

• Anonym (X)

Det som skulle tyda mest på mask är att det "kryper" alltid på kvällen och när vi ska sova. Aldrig på morgonen eller under dagen. Men som sagt aldrig sett några maskar. Får ta och undersöka detta lite närmare i helgen. :-/ *urk*

• teomamma

Men köp bara tabletter o prova, det är säkert mask. Det skadar väl inte?

• Anonym (X)

Vi ska köpa imorgon. Fanns ju tydligen flytande med, ska testa det.

Svar på tråden Känns som det kryper i rumpan?