Vad skulle ni gjort om ni hade en sån här granne? Han klagar så fort vi rör oss..
Jag är ensamstående med två barn, en som är 3 år och en som är 9 månader.
Flyttade till en lägenhet förra året och blev då varnad av kvinnan som bodde i lägenheten då för grannen under och att jag säkert skulle få problem med honom.
Hon bodde där 2 nätter/v bara och var 60 år men han lyckades ändå klaga mkt på henne...
Jag flyttade in strax före min son föddes och när man flyttar in så är det ju en del möbler som ska sättas ihop och lite borrning osv för och sätta upp saker...
Han började direkt och komma upp och ringa på min dörr och klagade på att vi satte ihop möbler för högt, klockan var då 18 på kvällen och jag och min pappa satte ihop en byrå från ikea.
En natt ramlade ngt ner från golvet så att det blev ett litet brak och dagen efter så halvt jagade han mig på parkeringen och undrade vad det var som låtit så och att hans fru (som är sjuk på ngt sätt) inte kunde somna mer den natten och att det låtit som att någon kastade in en bomb i lägenheten...
Jag förstod ju ganska fort att jag hade en ljudkänslig gnällspik under mig och tänkte inte så mkt mer på det i början...
Några dagar innan förlossningen så var han uppe kl 18 på kvällen och ringde på min dörr... Jag och min dotter (som jag har varannan vecka) hade då varit hemma i 5 minuter och det enda hon gjort var att småspringa fram till soffan och sätta på tv:n.
När jag öppnade skadade han på huvudet åt mig att jag måste säga till min dotter att hon inte får springa och att hon måste gå tystare på parketten. Han hade migrän och kunde inte sova...
Då fick jag ett bryt och sa till honom att hon är 3 år och småspringer ibland och det ljud vi gör, det får han acceptera.
Han blev skitsur över att jag inte förstod honom.
Efter den händelsen ringde jag till fastighetsägaren så fort jag kommit hem från bb och förklarade vad som hänt. Och han ringde i sin tur upp mannen och förklarade att barn är barn och de är i princip de enda som inte omfattas av hyreslagen på det sättet. Han fick oxå "förbud" att gå upp och ringa på min dörr och hänvisades till att istället ringa till dem om det var ngt.
Efter det så bad mannen faktiskt mig om ursäkt och sa att han köpt öronproppar så nu kunde min dotter springa hur mkt hon ville.
Några veckor efter det så började det igen men på annat sätt...
Jag hade 3 mammor här med sina små bebisar (som leker på golvet) och han började då att kraftigt banka i taket som "hämnd".
Jag gick ner o konfronterade honom men han nekade då att det var han trots att det var solklart att det kom från deras lägenhet.
Veckan därpå hade jag ytterligare en mamma-träff och samma sak hände där när barnen lekte, bankade som en tok tillbaka...
Förra veckan så sov en vän över här med sin 5-åriga dotter och kl halv 11 på kvällen så snubblade dottern så hon åkte på golvet. Och direkt efter det så kom några aggressiva dunkningar tillbaka i golvet...
Dagen efter gick jag ner och sa till honom att han ska tänka sig för varenda gång han medvetet bankar sådär för varje gång så kommer jag att ringa fastighetsägaren.
Han svarade då att han ska polisanmäla mig för oljud och det spelade ingen roll att jag sa att det är min 3-åring och 9-månaders som låter...
De har ett helvete sa han och sätter sig i bilen ibland och bara åker runt för att slippa ljudet från oss...
Han sa oxå att min dotter vaknar halv 6 på morgonen och undrade om jag visste det... NO SHIT att jag vet...
Efter en halvtimmes tjafs så kom vi inte fram till ngt direkt och dagen efter så träffade jag honom...
Han bad då om ursäkt igen och sa att de borde flytta till ett 55+-boende och att han förstod att man inte kan binda fast barn... va väldigt fjäskig vid det samtalet...
Saken är att huset är enbart i betong och jag har aldrig varit med om att bo så lyhört som det är här...
Familjen ovanför mig hör jag allt de gör... När de kissar, pratar, alla steg de tar, tappar en bestick på golvet.. Allt hörs jättetydlig och jag förstår ju att de hör ljud från oss då mina barn typ lever sitt liv på golvet som alla gör i den åldern.
Jag låter inte barnen leka helt vilt och har redan tagit bort massa leksaker som låter pga dem...
Vet inte riktigt vad jag ska göra mer! Det har börjat gå så långt att jag inte känner mig hemma längre.
Jag tänker på att inte gå med hälarna i golvet och försöker att få barnen att vara tysta jätteofta fastän de inte är mer högljudda än andra...
Fikor hemma osv har börjat kännas obekvämt...
Om 1 v ska jag för första gången sova själv en natt sen sonen föddes och tänkte fira detta med att ha en kompis hemma, käka, dricka lite vin, lite musik och sen gå ut...
Men jag sitter o tvekar på att vara hemma hos mig... Tål han inte ens lite mamma-fika kl 15 en tisdag så blir han väl galen av lite musik kl 21...
Jag kan inte ha det så här och tycker att jag kan slå bort det ofta men inte helt.. Märker ju att det påverkar mitt liv.
Vad hade ni gjort med en sån granne? Vad kan man göra mer än att ringa hyresvärden? Kan han få varning om han håller på såhär mot mig?