• Sanna Marie

Mattips sökes till tjejmiddag.

Vi är ett tjejgäng som börjat träffas och äter tillsammans. Nu har turen kommit till mig att bjuda och jag vet inte riktigt vad jag vill göra.
    Tänkte först på tacos vilket är en trevlig maträtt att umgås tillsammans med.

Men har ni några andra bra maträtter så tipsa mig gärna. Vi blir sex stycken samt två barn som sitter med så det får inte bli alltför jobbigt att tillreda eller kosta alltför mycket.
    Kram!

• Svar på tråden Mattips sökes till tjejmiddag.
  • Lola Jämtland

Lite som tacos.....

Strimla kyckling, krydda o stek o ät i pitabröd med sallad o grönsaker o såser.

• Mallin

Vi har tjejmiddag en gång i månaden, är ett gäng på 5 tjejer som träffas och turas om att ha middagen!
    Mycket trevligt !
    Vi har haft middagarna två och ett halvt år så vi har avverkat en hel del recept, både lättare och mer avancerade.
    Enda kravet vi har är att det ska vara middag, sen är det upp till den som har det att bestämma om det ska vara vanlig vardagsmat eller mer festligt och avancerat.

Mitt tips på en lättlagad rätt som de flesta gillar: Kycklingenchilladas!!!

• Solvarm

Jag gillar pajer, till nästan vilken typ av middag som helst. Det bästa är att man kan göra flera olika och på så sätt tillfredsställa alla smaker. En tacopaj, någon vegetarisk, kanske en västerbottenspaj (mums) - det finns hur många som helst. Dessutom är det enkelt. Till pajen serverar man någon rolig sallad.

• Danbala

Tjälknöl med en potatis+rotfruktsgratäng till!

• Lacrima

Paella är väldigt gott och inte speciellt avancerat att göra!

• Sanna Marie

Många bra mattips.
    Pajer är också gott men det känns som för lite mat.....vi är matfriska tjejer ;0)

Snälla mera mattips!
    Kramar!

• Solaris

Här kommer ett tips, den går att göra dubbel sats ochså!

Fläskfile´ med vitlökscantadou 4 portioner

1 Fläskfile´ 500-600g
    1 stor gul lök
    4-6 stora färska champinjoner
    1 paket cantadouost ,vitlök och örter
    1 burk creme´fraiche valfri fetthalt
    salt & vitpeppar
    Soja
    Mjölk att späda med.

Skär fläskfile´n i cm-tjocka skivor, stek,salta & peppra . Lägg över köttet i en gryta. Skala & hacka löken, borsta,skölj och skiva champinjonerna, och bryn alltsammans i stekpannan. Lägg över i grytan och blanda det med köttet. Rör ner cantadoun,och låt den smälta ner. Tillsätt creme´ fraiche och soja,späd med lite mjölk och låt puttra på låg värme i 10 minuter.
    Servera med nykokt tagliatelle, riven parmesan och en fräsch grönssallad!

• AlexandraP

kanske dagst att damma av fonduegrytan? Trevligt sätt att äta på :)

• Morgard82

En enkel pasta med kyckling och bacon.
    Ingridienser till 4 personer :

Kycklingfilé 3-4 st.
    1 pkt bacon
    ca. 3dl grädde
    Basilika
    Timjan
    Vitlökspulver

Tärna kycklingen i cm-stora kuber och fräs den i en stekpanna.
    Hacka bacon och släng i den i pannan. Låt det sedan fräsa en stund
    Krydda med LITE timjan. Häll sedan på grädden, krydda med basilika och vitlökspulver.
    Lägg sedan på ett lock och låt sjuda på låg värme (2:an till 3:an) tills grädden tjocknat en aning.
    Koka pasta och sedan är det bara att njuta.

Smaklig måltid :)

• Gabbesmamma

Om du gillar thai mat så kan du köpa Pad Thai sås, receptet finns på förpackningen. Super gott! Man behöver kyckling, vitkål, nudlar, ägg och nötter. Och enkelt var det!

• Mallin

Sanna Marie: Vad bjöd du på när du hade middagen?

• Sanna Marie

Det blev tacos med köttfärs eftersom det passade alla. Jag tycker det är trevligt med plockmat.

Annars har jag provat receptet som JoRy82 gav. Det var jättegott! Har börjat lära mig att bacon är enormt god ingrediens i mat. Nu brukar jag lägga bacon på köttfärslimpan då jag steker den i ugn.

Svar på tråden Mattips sökes till tjejmiddag.