• Tigermammis

Varför blir vissa så fula på kort

Har en kusin som jag fotat några gånger och hon blir aldrig bra på kort,hon ser rätt bra ut i verkligheten men skit konstig på foto.

Vad är det som gör att vissa är fotogeniska och andra inte?

• Svar på tråden Varför blir vissa så fula på kort
  • Hallonmumsan

Jag är en sån som inte platsar på kort. Ska jag se bra ut på kort så får jag ta flera i olika vinklar och göra mig till. Eller så tror jag bara jag är snyggare än jag är och får se sanningen på kort , haha

• qouix

Jag tror vissa gör en viss min med ansiktet så fort en kamera kommer fram. Har en skit söt kusin men hon ser alltid förvriden ut i ansiktet på kort. Spänner munnen på nå sätt som hon säkert tror är snyggt...

• roffe

Haha jag är så. SNygg på riktigt/ i spegeln, men ser helt konstig ut på kort. Beror nog på vinklar och sånt. 

• Lenora

Jag är hobbyfotograf men blir ändå riktigt ful på kort om jag märker att någon tar bilden. Jag drar till med en min varje gång trots att jag är väldigt medveten om detta och många fotografier tas av mig varje vecka.

Jag är så less på att inte kunna föra mig framför en kamera, om någon har bra tips så är jag tacksam. 

• mfe
    Betingjärp skrev 2012-01-13 02:36:15 följande:
    Därför kör jag alltid med grimaser när jag blir fotad:)
  • Marie-anne

själv har jag en förstörd uppfattning om hur jag ser ut pga mobbing, så jag gillar inte alls tex pappa som alltid ska ta kort, tycker jag ser bläää ut

• Echidna

Jag tillhör dem som inte blir fin på kort.. jag tycker mitt ansikte ser snett ut. Dessutom gör jag alltid nåt ful grimas som jag antar ska se ut som ett leende.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Mirva

Jag blir oftast toppenbra på kort om andra människor tar bilden. Men om jag själv ska ta fotot på mig själv, i fotoautomat eller med självutlösande kamera ser jag alltid konstig ut.

• Tigermammis

Min kusin är skitsnygg som sagt,men på bilder ser hon helt skum ut....ingen som vet hur det blir så,ser kameran något som inte vi ser

• Mrs Vader
    Tigermammis skrev 2012-01-13 08:04:26 följande:
    Min kusin är skitsnygg som sagt,men på bilder ser hon helt skum ut....ingen som vet hur det blir så,ser kameran något som inte vi ser
    Kanske är hon snygg i rörelse men inte i stillbild?
  • sahara sahara

Vissa människor är inte snygga, helt enkelt. I verkligheten blir de det ändå, eftersom de har utstrålning och charm och sånt, men på ett "platt" foto blir de tråkiga.

Andra spänner sig, gör konstiga miner. Ofta får man också till fula vinklar på foto som man inte tänker på i verkligheten.

Jag blir aldrig bra på bild. En anledning är jag har usel hållning. I verkligheten syns det inte så mycket eftersom jag inte sitter/står still så lång stund åt gången, men på foto blir det pinsamt tydligt.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Isbit

hittade ett tips:

"Hitta din snyggsida och din fotomin! Jag tror att alla har hört uttrycket "Nej jag måste byta sida, det där är min fula sida"… Börja med att hitta din "snyggsida". Det kan ha göra med hur ditt hår ser ut- vilken bena du har, hur dina ögonbryn ser ut. Ja, det finns oftast alltid en sida som känns bättre att visa framför kameran! När du hittat din sida så kan du öva på en fotomin. Känns det mest bekvämt med att le, ha stängd mun eller att le halft? Använd självutlösaren på kameran för att testa olika miner."

• NadiaMi

Jag får någon slags 'twitch' när jag vet att någon ska ta ett kort.
    Jag får någon slags min, eller håller andan, eller drar in hakan eller något annat lite som för att "skydda mig" eller något, och resultatet blir ... ja, bara konstigt.

För inte alltför länge sedan försökte min bror ta kort på mig när jag satt på andra sidan bordet från honom.
    Han tog ett kort - tittade på det och raderade det. Tog ett till - tittade på det och raderade det. Tog ett till - tittade på det, tittade på mig, tittade på kortet igen och sade "Du ser skitkonstig ut på bilden".

Det tolkar jag iallafall som att jag ser fullt normal ut i verkliga livet och att det är just min 'kamera-reaktion' som gör det.
    Kort där jag faktiskt inte är medveten om kameran blir i regel mycket bättre.

• LillaLady

Blir också skitful på bild, kan verkligen inte se normal ut, Söt kan man ju ba glömma.
    Om jag inte tar bilden själv o då tar 20 bilder., har jag tur blir iaf 5 av dom bilderna bra! ;)
    Nu för tiden när andra tar kort försöker jag inte ens längre, jag gör fula miner direkt för att slippa skämmas över alla dåliga bilder på mig..

Dum spiro, spero
  • Phillippa

Jag blir livrädd när någon tar kort och spänner mig vilket resulterar i att jag ser galen ut istället. Numera gör jag också miner. Om man ändå blir ful är det lika bra att bli rejält ful ;).

• Mandel

Jag har bara lyckats bli någorlunda bra på bild en enda gång i hela livet. Våra bröllopskort.

Annars ser jag ut som skrutt och har alltid konstiga miner och vinklar och det både vid arrangerade kort och spontana.
    Jag menar någon gång på snart 40år borde man väl kunnat få till ett skapligt kort, men nej...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Varför blir vissa så fula på kort